40+mies ja sperman laatü

  • Viestiketjun aloittaja hedelmällinen
  • Ensimmäinen viesti
hedelmällinen
Miesystäväni on minua reippaasti vanhempi, 41v. ja yritämme tällä hetkellä ensimmäistä lastamme.

Luin jostakin, että kun mies ylittää neljänkympin rajapyykin, hänen hedelmällisyytensä ja sperman laatu laskee dramaattisesti.

Muutoin hän on todella hyväkuntoinen, terve jne, mutta alkaako hänen spermansa olemaan jo "vanhaa"? Kuulemma erilaiset ongelmat sikiöllä tuplaantuvat nelikymppisillä. Onko siinä mitään perää?
 
Pampula
Muuta en osaa sanoa kuin että minä ja mieheni aloitimme lasten haluamisen kun olin 37 (pian 38) ja mies 40. Eka mukula sai alkunsa kertaheitolla eka kierrosta ehkäisyn pois jättämisen jälkeen ja on nyt taaperoiässä ja aina ollut erittäin terve. Toista lasta alettiin yrittää vuosi sitten ja 12 kiertoa meni eikä tapahtunut kuin kaksi kemiallista raskautta. Mentiin tutkimuksiin ja tuon ekan lapsen ja kemiallisten perusteella olivat sitä mieltä, että turha on tuhlata rahaa spermatutkimuksiin, koska miehessä ei niiden perusteella ole ongelmaa. Klinikalla ilman muuta sanoivat, että minun 40 vuottani tässä suurempi ongelma on. :-(

(Ei sitten ehditty varsinaisia hoitoja aloittaa kun olinkin kuitenkin raskaana, nyt menossa rv 9+1.)

En usko että miehen ikä on ongelma, etenkään jos mies ei polta eikä käytä ylen määrin alkoholiakaan. Sperman laatu voi olla nuorillakin miehillä huono ja se selviää vain tutkimalla. Kauanko olette yrittäneet?
 
ap
Mutta kumpi vaikttaa enemmän, ikä vai omat geenit? Jos on nelikymppinen mies, joka on terve, hyväkuntoinen ja omaa hyvät elintavat, tai sitten 35v. mies joka ei omaa yhtä hyviä elintapoja, kummalla tulee terveempiä lapsia?

Minuakin alkoi huolestuttaa, koska esim skitsofrenia, ja vaikka mitkä muutkin ongelmat jopa tuplaantuvat tuon maagisen neljänkympin jälkeen miehillä. Eikä sperma enää raskautakaan yhtä hyvin. Eli ei vain naisilla (niinkuin joskus ajateltiin), vaan myös miehillä ikä todellakin haittaa lapsen teossa.
 
äly hoi
Jos noin kovasti huolettaa niin ei kai siinä muu auta kuin vaihtaa miestä nuorempaan. Enemmän mä kyllä tunnen masentuneita ja mielenterveysongelmaisia nuorten vanhempien lapsia, mutta jos haluatte uskoa tuohon, niin siitä vaan.
 
ap
Kyllä minä ihan rakkaudesta häneen niitä lapsia teen, enkä vaihda nuorempaan :)

Mutta alkoi kyllä vähän huolestuttamaan, kun tajusin että rakkaani sperma alkaa olla vanhaa kamaa!
 
MeeJoo
Minun isäni on saanut lapsia nuoremman vaimonsa (n. 35v) kanssa vielä 50 ja 53 vuotiaana. Alkoholia on aina ottanut aika reippaasti, verenpainetautikin on vaivannut 38 vuotiaasta eteenpäin, tupakkaa ei ole koskaan polttanut. Terveitä lapsia molemmat, eikä mitään kehitysvammoja ole missään tapauksessa ilmeentynyt. Kyllä taitaa naisen munasolujen iällä olla enemmän merkitystä.
 

Yhteistyössä