40 v/ 50 v juhlat ja sankari pyytää lahjaksi rahaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Salla"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

"Salla"

Vieras
Kyllä leuka loksahti kun luin kutsun. Minusta rahan pyytäminen syntymäpäivälahjaksi on jo mauttomuuden huippu.

Jos haluaa järjestää syntymäpäiväjuhlat, niin ok. Jos ei halua lahjaksi mitään tavaraa, ok. Mutta että ilmoittaa kutsussa, että tavaran sijasta pitäisi laittaa rahaa pankkitilille, niin huh huh.

Tähän saakka kaikissa 30/40/50/60 v juhlissa, joissa olen ollut on homma toiminut suurinpiirtein niin että mitään erityisiä lahjatoiveita ei sankari ole esittänyt, mutta kutsussa sanotaan esimerkiksi että halutessaan vieras voi tuoda mukanaan vaikkapa (kuohu)viinipullon. Ja aina on homma toiminut mallikkaasti. Juhlien isäntäväki on sitten voinut tarjoilla vieraille myös niitä lahjaksi saatuja juomia illan mittaan.

Itselläni on tässä 40 v synttärit tulossa, mutta en voisi kuvitellakaan että pyytäisin vierailta lahjaksi rahaa pankkitilille.

Jokainen juhlija varmasti tekee itsepäätöksensä lahjatoiveiden ym suhteen ja toimii niin kuin itsestään parhaalle tuntuu. on sitten kutsutun oma asia lahjooko mitenkään.

No kuitenkin useimmat tuo lahjan, niin miksi ei sitten rahaa? Tuon ikäisillä on hankittuna sen mitä haluavat ja rahalla saa juuri sitä mieleistä, eikä mitään ylimääräistä roinaa, millä ei tee mitään. Ymmärrän hyvin, että tuollainen toive esitetään, kaduttaa suoraan sanottuna, etten itse moista huomannut esittää.

Tuolla kaapissa pyörii mm. v*tun reinot, mitkä pitäisi laittaa myyntiin, torkkupeitteitä yms täysin tarpeetonta kamaa. Kuohuviinit ja muut viinit menee myöskin meillä tuohon täysin tarpeettomat roinat kastiin.

[QUOTE="sss";28374934]Noloo.[/QUOTE]

No nimenomaan.

Minä ajattelen koko syntymäpäiväjuhla-asian niin, että jos joku haluaa ystävilleen ja sukulaisilleen juhlat järjestää niin ne järjestetään omalla kustannuksella. Helvetti kuka 40 v vinkuu synttärilahjaksi kutsuvierailta rahaa???

Ja kun useimmiten kuitenkin vieraat haluavat jotain tuoda, niin se kuohuviini/viinipullo on oiva lahja/tuliainen jos mitään muuta (tavara)lahjatoivetta ei ole esitetty.

[QUOTE="Salla";28374975]
Ja kun useimmiten kuitenkin vieraat haluavat jotain tuoda, niin se kuohuviini/viinipullo on oiva lahja/tuliainen jos mitään muuta (tavara)lahjatoivetta ei ole esitetty.[/QUOTE]

Ehkäpä sinusta, mutta monesta muusta se ei ole. Nuo on meillä juuri niitä lahjoja, jotka menee aina kiertoon eteenpäin.

[QUOTE="vieras";28374963]No kuitenkin useimmat tuo lahjan, niin miksi ei sitten rahaa? Tuon ikäisillä on hankittuna sen mitä haluavat ja rahalla saa juuri sitä mieleistä, eikä mitään ylimääräistä roinaa, millä ei tee mitään. Ymmärrän hyvin, että tuollainen toive esitetään, kaduttaa suoraan sanottuna, etten itse moista huomannut esittää.

Tuolla kaapissa pyörii mm. v*tun reinot, mitkä pitäisi laittaa myyntiin, torkkupeitteitä yms täysin tarpeetonta kamaa. Kuohuviinit ja muut viinit menee myöskin meillä tuohon täysin tarpeettomat roinat kastiin.[/QUOTE]

Jos niin kovasti pelkää ylimääräistä roinaa, niin sitten pitää ihan oikeasti ja selkeästi KIELTÄÄ minkäänlaisen lahjan tuomista. Eikä todellakaan pyytää rahaa. Huh huh.

normaali ja jo vanhakin käytäntö. jos joku järjestää kalliit 50 juhlat niin kyllä kutsuun voi laittaa, lahjaosoitukset tilille 45145465464, vieras saa itse päättää summan, lukeehan hääkutsuissakin noin, mitäs siitä olette mieltä???

[QUOTE="Salla";28374996]Jos niin kovasti pelkää ylimääräistä roinaa, niin sitten pitää ihan oikeasti ja selkeästi KIELTÄÄ minkäänlaisen lahjan tuomista. Eikä todellakaan pyytää rahaa. Huh huh.[/QUOTE]no kerran sua noin paljon ahdistaa niin älä anna sitä saamarin rahaa ja vie se kuohari. ei pitäs olla niin hemmetin vaikeeta.

[QUOTE="vieras";28374991]Ehkäpä sinusta, mutta monesta muusta se ei ole. Nuo on meillä juuri niitä lahjoja, jotka menee aina kiertoon eteenpäin.[/QUOTE]

Eli ovat siinämielessäkin hyviä lahjoja, että ne voi halutessaan laittaa kiertoon ja kukaan ei aavista, että kyseessä on itse lahjaksi saatu pullo. :)

• Tykkää
Reactions: 1mintchoc
[QUOTE="Salla";28374996]Jos niin kovasti pelkää ylimääräistä roinaa, niin sitten pitää ihan oikeasti ja selkeästi KIELTÄÄ minkäänlaisen lahjan tuomista. Eikä todellakaan pyytää rahaa. Huh huh.[/QUOTE]

Koska niistä kielloista huolimatta tuodaan jotain roinaa, koska tapana on tuoda lahja niitä pyöreitä täyttäessä. Rahalla saa aina jotain mieleistä. Tai sitten se tilinumero voi olla hyväntekeväisyyteenkin eikä omalle tilille ;)

[QUOTE="vieras";28374991]Ehkäpä sinusta, mutta monesta muusta se ei ole. Nuo on meillä juuri niitä lahjoja, jotka menee aina kiertoon eteenpäin.[/QUOTE]

Odottelinkin tällaista vastausta. Niin, riippuu varmaan juhlistakin onko kyseessä kakkukahvit vai ruokaa ja viiniä -tyyppiset juhlat. Niitä lahjaksi saatuja pulloja kun tosiaan voi tarjota jo illan mittaan vieraille, jos isäntäväelle ne ovat turhia.

Ja hei, jos itse saa lahjaksi (kuohi)viinipulloja, joita ei tarvitse, niin ne voi tosiaan antaa lahjaksi eteenpäin seuraavissa juhlissa :)

Toki on absolutisteja, toki on uskovaisia jotka eivät alkoholia käytä, mutta varmasti yli 90% 30/40/50/60 v juhlissa nautitaan myös alkoholia. Muutakin kuin perrysiideriä.

No onhan se noloa, mutta ehkä sillä vaan on ajatuksena se, ettei halua mitään turhaa. En tiedä, koita nyt vähän antaa ihmiselle armoa. Ei tarvi aina olla niin ankara muita kohtaan.

[QUOTE="vieras";28375006]Eli ovat siinämielessäkin hyviä lahjoja, että ne voi halutessaan laittaa kiertoon ja kukaan ei aavista, että kyseessä on itse lahjaksi saatu pullo. :)[/QUOTE]

Just näin. Tässä tämä oli sanottu lyhyemmin.

[QUOTE="vieras";28375013]Koska niistä kielloista huolimatta tuodaan jotain roinaa, koska tapana on tuoda lahja niitä pyöreitä täyttäessä. Rahalla saa aina jotain mieleistä. Tai sitten se tilinumero voi olla hyväntekeväisyyteenkin eikä omalle tilille ;)[/QUOTE]

Olisikin hyväntekeväisyyteen! Mutta tässä tapauksessa ei ole, kun kutsussa mainittiin "sijoituskohde" mitä en nyt tässä mainitse ettei kukaan tunnista ketään.

[QUOTE="Salla";28375054]Olisikin hyväntekeväisyyteen! Mutta tässä tapauksessa ei ole, kun kutsussa mainittiin "sijoituskohde" mitä en nyt tässä mainitse ettei kukaan tunnista ketään.[/QUOTE]

Tuohan on sitten hyvä lahja, ainakin jos sijoituskohde on 'hyväksyttävä' kuten vaikka remontti, huonekaluja, isompia kodinkoneita tai vaikka lomamatka. Tuskin niitä kukaan yksinään lahjaksi antaa, romun sijaan saa kunnon lahjan. No tieten se kohde saattaa jollain olla silikonit tai rasvaimu, saapahan sitten jälkikäteen naurella, että tuota minä olen maksellut :D

Yhteistyössä