40v papa LSIL

  • Viestiketjun aloittaja 40v panikoitsija
  • Ensimmäinen viesti
40v panikoitsija
Sain kirjeitse papa-kokeen tulokset ja siinä lukee näin:

Yleinen luokitus: epiteelisoluatypia
Levyepiteeliatypia: LSIL (lievä epiteelivaurio)
HPVNn osoitus: näytteestä on osoitettavissa ns. korkean riskin HPV:n 16 DNA:ta
Suositellaan: kolposkopiaa ja kudosnäytteiden ottoa. Kudosnäytettä endoserviksistä

Olen nyt runsaasti panikoinut tätä asiaa ja kysellyt sieltä ja täältä ja googlettanut aivan liikaa. Tuttu gyne soittaa torstaina mulle ja käski viestissä lopettaa panikoimisen.

Mutta siis olen tosiaan 40v täyttänyt vuosi sitten toukokuussa ja nyt joulukuussa olin joukkopapassa ja siitä tämä tulos mikä kesti 2kk tulla. Viime kesäkuussa kävin gynellä. Kaikki oli kunnossa. Ultrasi myös. Edellinen papa otettu tammikuusssa 2017 ja se oli puhdas. Ainoastaan kerran elämässäni on papa ollut luokka 2 kesällä 2014 ja se oli heti 6kk myöhemmin sitten taas puhdas.

Tekisi mieli vakuutuksen turvin mennä yksityiselle niin pääsisi tuonne kolposkopiaan heti ja saisin mielenrauhan siltä osin. Ehkä myös yksityinen gynekologi paneutuisi jotenkin paremmin tähän paniikkiini. Epäilen olevani vain osa koneistoa tuolla julkisella ja aika saattaa tulla vasta 3-6kk kuluttua. Neuvolan terkkarin mukaan voin rauhassa odottaa,koska mitään vakavaa ei ehdi tapahtua. Kysyin häneltä, että entäs minun pääni. Sille voi tapahtua ja on tapahtunutkin jo paljon asioita eikä ole vuorokautta kulunut.
 
vierailija
Tulos on viitteellinen sen suhteen, että varmistetaan onko sinulla riski sairastua syöpään. Tavallaan tutkimuksella poisluetaan se mahdollisuus ja varmistetaan kolposkopianäytteellä (6kk välein) että näyte on normaali ja ettei muutoksia synny. Tällä varmistetaan, että mahdollinen riski eliminoidaan mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Ei siis syytä huoleen olet onnekas kun jäit ns haaviin.
 
vierailija
Tulin laittamaan tänne tiedoksi, jos joku samassa tilanteessa oleva sattuu näitä lukemaan.

Kävin siis ihan samantein kolposkopiassa yksityisellä. Gyne rauhoitteli ja kertoi, että tulis LSIL tarkoittaa vanhan systeemin mukaan jotain luokkien 2 ja 3 väliltä, lähempänä luokkaa 2 kuin 3.

Kolposkopiassa näytti rauhalliselle, mutta yksi kohta oli kai aktiivisemman oloinen. Siitä gyne sanoi, että silmällä ei kuitenkaan vahvistusta saa suuntaan eikä toiseen vaan koepalat kertoo asian. Sanoi, että joko seuranta tai sitten sähkösilmukalla poistetaan jotain.

Tasan viikkoa myöhemmin lääkäri soitti. Koepalatulokset oli parhaat mahdolliset eli mitään tulehdusta ei ole ja elimistö näyttäisi hoitavan muutokset pois. Loppukesällä eli noin 5-6kk kuluttua otetaan papa ja katsotaan tilanne.

Julkisellekin tuli jo aika, mutta se meni 6kk päähän. Onneksi varasin ajan yksityiselle ja hoidin asian pois mieltä vaivaamasta. Olin kaksi viikkoa todella stressaantunut ja kauhukuvia vain viisi päässä.
 

Yhteistyössä