4kk vauvan vaatekoko?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ???
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä meni 56-70cm, riippuu todella paljon vaatteesta ja merkistä/mallista.
Esim. tutan puolipotkareissa mahtui ne 56cm ja sitten taas jossain bodyissa piti olla jo 70cm kun vaippa vei niin paljon tilaa.

Jos lahjaksi tulee, niin mä veisin tuon ikäiselle 80cm, tai jopa 86cm.
Jos tiedät vauvan olevan pieni kokoinen niin sitten 74cm. Monesti niitä pieniä vaatteita on jo aika paljon ja mun mielestä mukavampi saada se seuraava koko että ehtii myös käyttää.

Alkuperäinen kirjoittaja Siksakkia:
Jos tiedät vauvan olevan pieni kokoinen niin sitten 74cm. Monesti niitä pieniä vaatteita on jo aika paljon ja ehkä mukavampi saada se seuraava koko että ehtii myös käyttää.

Olen hieman erimieltä tästä. Minä veisin korkeintaan kokoa 74 koska on todella tympeää saada vaatteita jotka ovat ihan vääränä ajankohtana sopivia. Meidän vauva esim. sai shortsit ja t-paidan jotka olivat soppivat vasta marraskuussa ja talvipuvun joka oli sopiva kesällä.

Alkuperäinen kirjoittaja bb:
Alkuperäinen kirjoittaja Siksakkia:
Jos tiedät vauvan olevan pieni kokoinen niin sitten 74cm. Monesti niitä pieniä vaatteita on jo aika paljon ja ehkä mukavampi saada se seuraava koko että ehtii myös käyttää.

Olen hieman erimieltä tästä. Minä veisin korkeintaan kokoa 74 koska on todella tympeää saada vaatteita jotka ovat ihan vääränä ajankohtana sopivia. Meidän vauva esim. sai shortsit ja t-paidan jotka olivat soppivat vasta marraskuussa ja talvipuvun joka oli sopiva kesällä.

no meidän 4kk pitää nyt 74 vaatteita ja jäävät kohta pieneksi...

Minäkin peesaan 74-senttisen viemistä. Sopivan kokoista on oikeasti kaikilla aina tarpeeksi, ellei nyt ihan kädestä suuhun -perhe ole, mutta liian suuri kasvunvara saa aikaiseksi vain sen, että vaate täytyy säilöä jonnekin kaappiin eikä sitä enää muista kun tarvetta olisi.

Alkuperäinen kirjoittaja bb:

Tarkoitin sellaisia vaatteita, joita käytetään vuodenajasta riippumatta, esim. sisähousut ja ph body. Ei tietenkään shortseja ole kiva saada siinä koossa mikä sattuu olemaan sopiva talvella, ellei sitten ole matkustamassa vauvan kanssa juuri silloin etelään :xmas:
Itse en kyllä veisi mitään niin vuodenaikaan sidottua vaatetta ellen tietäisi tarkkaan minkä kokoinen sen tulisi olla, vaan valitsisin jonkun perusvaatteen niin kuin just body.
Ja vaikka koon kysyisikin, niin eri merkeillä koot vaihtelee niin suuresti, että ei siihenkään voi täysin luottaa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Normaali kokisella 56 tai 62.

Kyllä normaalikokoinen 4kk käyttää suurempaa kuin 56cm. Taitaa yleisin olla 62-68. Enkä nyt väitä etteikö joku voisi hyvinkin käyttää 56cm mutta taitaa olla pieni ikäisekseen.

Meillä pääasiassa 68cm, jotkut 62cm vielä menee.

Meillä esikoinen käytti 4kk iässä 56cm 50/56cm vaatetta ja nyt 2½v käyttää 86cm, et on kyllä pieni kokonen. Kuopus on nyt vajaa 5kk ja käyttää 68cm. Eli 4kk ikänen käyttää 62/68cm vaatetta suunnilleen.

Mä taas ajattelisin, että olisi hyvä viedä reilusti suurempaa kokoa esim se 80 tai 86. Itse ehkä pyrkisin viemään jotain sellaista vaatetta, jolle on käyttöä ympäri vuoden, esimerkiksi potkupukuja tms.

Vaatteiden koot vaihtelevat kovasti esimerkiksi eri vaatemerkeillä. Jotkut vaatemerkit / tietyt mallit ovat kovin pientä kokoa ja toiset taas suuria ja väljiä. Meillä ainakin kolmekuukautiselle vauvalle (joka on suunnilleen neuvolan keskivertokäyrän kieppeillä) alkavat olla jotkut 68 vaatteet pieniä. Toisaalta taas eilen oli vielä viimeistä kertaa käytössä yksi suosikkipotkareistamme, jonka koko on 50 cm. No aikamoista ahtamista oli kyllä jo loppuajat mutta tämä vain esimerkkinä siitä, että pelkkää kokolappua ei suinkaan kannata tuijottaa vaatetta valitessa mutta mielestäni on parempi, että vaate ei ole jo sitä viedessä jäänyt pieneksi, mikä olisi vähän nolo juttu.

Ja ehkä vielä parasta olisi jos lahjaksi vie kysyä, mitä kokoa perheellä on vähän. Meillä ainakin alkaa olla hankittuna jo tosi paljon tuota kokoa 80kin ja itse oikeastaan toivoisin jo sitä suurempia vaatteita tai sitten sitä, että kysyttäisiin, mitä toivottaisiin. Mieluisten vaatteiden ostaminen toiselle on musta aika hankalaa. Mutta jos perheessä on kovin niukasti vaatteita hankittuna niin silloin varmaan pienemmät vaatteet ilahduttavat enemmän. Eli mun ehdotus olisi kyllä kysyä asiasta. Ja esimerkiksi lahjakortti johonkin monenlaisia lastenvaatteita myyvään putiikkin voi tuntua tylsältä mutta olisi usein kuitenkin aika toimiva juttu.

Yhteistyössä