4v poika haluaa vain pinkkejä vaatteita

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pohtiva äitee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pohtiva äitee

Vieras
Asperger-lapseni eli neljävuotias poikani rakastaa pinkkiä ja haluaa pukeutua vain pinkkeihin vaatteisiin. As-lapsista jotain tietävät ymmärtänevät sen erityispiirteen että As-lapsen on tärkeä päästä osallistumaan vaatteiden valintaan itse, sillä kaikki epämieluisa herättää muutosvastarintaa ja ahdistuskohtauksia paljon suuremmassa mittakaavassa kuin ns. normaaleilla lapsilla.

Mitä mieltä olette, missä ikävaiheessa lapset alkavat benchmarkkaamaan toistensa vaatteita ja kiusaamaan niiden perusteella?

Itse olen kasvattajana sukupuolistereotypianeutraali, eli en pyri korostamaan sukupuolieroja ja olen siis antanut lapseni valita vaatteensa tähänkin asti itse, toki rajaan hieman valinnan mahdollisuuksia. Talvihaalarit ja takit on ostettu kuitenkin aina tyttöjen mallistosta koska poikien vaatteissa sitä lapsen rakastamaa pinkkiä ei oikein löydy. Onneksi olen löytänyt myös pinkkejä vaatteita jotka ovat ns. sukupuolinormatiivi-vapaita, eli esim pinkkejä paitoja ilman röyhelöitä, prinsessalogoja jne. Eli vaatteiden saatavuus ei ole ongelma.
Ongelma on vain se, että pelkään jossain vaiheessa kiusaamisen alkavan päiväkodissa. Vaikka olen sukupuolineutraali kasvattaja, en ole kuitenkaan tyhmä, vaan tiedän huvin että jossain vaiheessa poikani mieltymys saattaa aiheuttaa kiusaamista. Haluan suojella lastani, joten jossain vaiheessa joudun vähän tätä pinkki-villitystä ehkä rajoittamaan. Kysymys siis kuuluu - missä iässä lapset alkavat tarkastella toistensa pukeutumista kriittisesti ja mahdollisesti kommentoimaan ja kiusaamaan siitä??

Meidän 5-vuotiaan pojan lempiväri on punainen. Harmi vain, ettei "sukupuolineutraaleja" punaisia vaatteita kovin paljon kaupoista löydy. Suru oli suuri, kun punaiset uikkarit hävisivät uimahallilla (tohelo isä!) ja kaupoista ei löydy uusia PUNAISIA uikkareita, vain sinisiä.

Tähän mennessä vielä ei ilmeisesti ole kukaan punaisista vaatteista kiusannut, mutta nyt syksyllä vaihtuu päiväkoti suurempaan, joten saas nähdä...

täällä ei varsinaisesti saa mainostaa, mutta hyviä pinkkejä, punaisia ja muutoin sukupuolineutraalejakin vaatteita löytyy suuresta, viisikirjaimisesta postimyynti-yrityksestä ranskalaisen vertbaudet tuomerkin alta.

Tarkoitus siis toki jatkossakin sallia pinkit vaatteet, mutta toki sisäisesti vähän pelkään missä vaiheessa pinkkikukalliset tyttöjen haalarit herättävät muiden lasten liiallisen mielenkiinnon :)

Meidän kohta 10 vee pojan lempiväri on myös pinkki ja ostelem kyllä mielelläni hälle pinkkejä vaatteita silloin kun niitä poikien mallistosta löytyy. Minusta on vain hienoa että uskaltaa poiketa massasta eikä minun poikaani ainakaan olla värin takia kiusattu.

Alkuperäinen kirjoittaja ei muuta:
Assiuden lisäksi poikasi on myös ho ho ho ho.. Hankala juttu.

no, väristä tykkääminen ei tee kenestäkään homppelia, joten vähän yksiviivainen tulkinta sinulta. Mutta jos nyt vaikka olisikin homppeli niin mitä sitten? Ihan yhtä rakas ja arvokas kuin heterokin. Lapsilleni olen jo pienestä pitäen opettanut että jotkut rakastuvat tyttöihin, jotkut poikiin, sedät voivat olla naimisissa keskenään ja niin edelleen.

Suvaitsevuus ja avarakatseisuus ovat arvoja joita itse korostan - kaikki eivät tietenkään tee samoin.

Alkuperäinen kirjoittaja ei muuta:
Assiuden lisäksi poikasi on myös ho ho ho ho.. Hankala juttu.

tässäkin perheessä kasvatetaan koulukiusaajia :'(
asennevammasten pitäs oikeesti miettiä onko oikeutta siirtää asenteita seuraaville polville ja pahentaa lasten oloja tässä maassa.
pinkistä tykkääminen ei tee kenestäkään homoa ja entäs sitten vaikka homo olisikin. tekeekö se sitten lapsesta jotenkin huonomman vai?