5,5kk oppi nousemaan seisomaan tukea vasten!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja RockMummy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

RockMummy

Jäsen
20.09.2008
352
0
16
Mä olen aivan ihmeissäni kun tuo mun 5,5kk vauva oppi tänään nousemaan tukea vasten seisomaan! Viikko sitten ei vielä osannut kunnolla ryömiä, oppi vasta muutama päivä sitten kääntymään "akselinsa ympäri"..

Nyt samana päivänä tapahtui kaikki: oppi ryömimään lelun perässä, istumaan lelulaatikosta kiinni pitäen ja siitä puskee itsensä seisomaan väkisin! :heart: Ja tanakasti seisookin, etsii leluja toisella kädellä lelulaatikosta ja toisella kädellä pitää kiinni reunasta.

Ihmeellistä miten kaikki voi tapahtua niin nopeasti!

Missä vaiheessa muilla on tapahtunut näitä juttuja? En halua missään nimessä vertailla mutta on kiva vaihtaa kokemuksia ja kuulla miten tästä vaiheesta eteenpäin lähti kehitys.

oho! :o :flower:
meiän kolmonen oppi suunnileen samanikäsenä mutta pinniksessä missä on pehmee alusta. nelonen nyt 5kk mutta ei tee juuri mitään. ei ryömi eikä konttaa vielä. ei muutenkaan viihdy kovin hyvin lattialla.

Ohhoh...jo on lapsi noussut pienenä pystyyn :D

Meillä 9kk ja mä kauhulla katson sitä, miten neiti jo otti ensimmäiset akseleet ilman tukea. Vuoden iässä tuo varmaan heittää jo voltteja :laugh: Esikko oppi kävelemään ilman tukea vasta 1+ ikäisenä.

meillä ryömittiin about 4kk iässä, konttasi aika tarkkaan 6kk vanhana, 6,5 kk kun nousi seisomaan ja siitä hiljalleen käveli tukea pitkin mutta kuitenkin tohti lähteä tuetta kävelemään vasta 1v2kk iässä :)

Meillä kaikki 3 nousseet n. puolivuotiaana pystyyn mutta tällä nuorimmaisella oli kiire myös kävelemään kun lähti 9kk:n ikäsenä ilman tukea menemään :D Kaks ensimmäistä ei pitäny sen suhteen kiirettä, olivat vuoden ikäisiä ennenkuin lähti ilman tukea.

meillä tais poika olla noin 6kk kun kans seisoskeli jo tukeen nojaten ja jo 6,5kk iässä käveli tuesta kiinni pitäen. 10kk iässä, onneksi vasta, uskaltautui kävelemään ilman tukea ja siitä lähtien on ollutkin kiirettä äiteellä ja isällä =) nyt ikää vuosi ja kiipeilee joka paikkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja a:
Meillä kaikki 3 nousseet n. puolivuotiaana pystyyn mutta tällä nuorimmaisella oli kiire myös kävelemään kun lähti 9kk:n ikäsenä ilman tukea menemään :D Kaks ensimmäistä ei pitäny sen suhteen kiirettä, olivat vuoden ikäisiä ennenkuin lähti ilman tukea.

ja sen verran vielä, että ei tää nuorin mikään kauhea koheltaja ollu vaikka lähti aikasin liikkeelle! OIkeastaan ei sattunu juuri mitään vahinkoja! Eli vaikka lähti aikasin liikkeelle niin oli silti minun mielestä harkitsevainen ja varovainen!

Meidän esikoinen alkoi ryömiä 4kk. 5kk alkoi kontata ja samalla nousi ylös. Eli samoihin aikoihin kuin teillä. Olihan se aikaista ja pitkä aika tuli vahtia ettei muksahtele suorin vartaloin lattiaan, sillä alas oppi tulemaan vasta paljon myöhemmin.

Kakkonen alkoi ryömiä 5-6kk ja kontata just 7kk täytettyään. Ja silloin nousi myös seisomaan tukea vasten.

Alkuperäinen kirjoittaja RockMummy:
Alkuperäinen kirjoittaja Ohoh:
Onpas vauvalla kiire! Tuut viel olee kusessa sen kans HEHHEH! Tsoukki!

Oot ihan oikeessa, heheh! :) Hyvästi rauhalliset kahvihetket KaksPlussan äärellä...

joittenkin mielestä semmonen leikkikehä on julma mutta hei..jos ei muu auta. ;) :D
voisin ihan hyvin ostaa jos olis tarvetta (esim. isompii lapsia jyräämässä pikkuisen päälle).

Kiva kuulla muiltakin kehitysaskeleita! Mun puolestani vauveli voisi vielä pörrätä paikallaan tuossa lattialla, en uskonut että näin nopeasti alkaa tämä vauhdikas elämä! :D Tosin toisaalta olen ihan tyytyväinen koska nyt vauva selvästikin viihtyy paremmin lattialla kun pääsee eteenpäin. Oppi nimittäin kääntymään masulleen vajaa kolmikuisena ja kaksi kuukautta tässä vauva on jatkuvasti vaan kääntyillyt ja saanut hirveät raivarit lattialla kun ei ole päässyt eteenpäin! Ei siis yhtään viihtynyt mahallaan ennen tätä!

Esikoinen mulla kyseessä, joten en yhtään osannut odottaa että se "pikkuvauva-aika" menee näin nopsaan ohi! :)

Saattaa lähteä kävelemään piankin. Meillä neuvolalääkäri sanoi miehelle, ettei tuon ikäinen saisi vielä kävellä (reilu 6kk).

Mies tiedusteli lääkäriltä, että tartteekos lapsi sitten kampata? Ei kuulema tarvinnut.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meidän esikoinen alkoi ryömiä 4kk. 5kk alkoi kontata ja samalla nousi ylös. Eli samoihin aikoihin kuin teillä. Olihan se aikaista ja pitkä aika tuli vahtia ettei muksahtele suorin vartaloin lattiaan, sillä alas oppi tulemaan vasta paljon myöhemmin.

Kakkonen alkoi ryömiä 5-6kk ja kontata just 7kk täytettyään. Ja silloin nousi myös seisomaan tukea vasten.

Joo ihan sama homma tuolla meidän muksulla että saa kyllä olla takana vahtimassa ettei kaadu täysillä lattiaan. Välillä laskeutuu vahingossa pyllylleen mutta välillä ihan suorin vartaloin kohti lattiaa. En kyllä yhtään uskalla yksin jättää vielä vahtimatta tuon lelulaatikon ääreen.. :)

Mä opetin laskeutumaan alas heti kun oppi nousemaan ylös. Jos seiso ja aiko takasin lattialle, painoin lempeästi alas niin että "tipahti" polvilleen ja siitä sitte kontalleen. Nopeasti oppi itse sitte laskeutumaan alas eikä juurikaan tullut vaurioita holtittomasta kaatuilusta.

Myös alas peruuttamista alettiin opettelemaan heti kun oppi ryömimään. Joka paikasta ohjasin alas jalat edellä, jopa sylistä. Jos halusi alas sylistä, käänsin mahalleen ja laskin jalat edellä valuttaen lattialle. Nopsaan oppi tämänkin jujun :)

Alkuperäinen kirjoittaja No:
Saattaa lähteä kävelemään piankin. Meillä neuvolalääkäri sanoi miehelle, ettei tuon ikäinen saisi vielä kävellä (reilu 6kk).

Mies tiedusteli lääkäriltä, että tartteekos lapsi sitten kampata? Ei kuulema tarvinnut.

:laugh: :laugh: :laugh:

Hehehheh. tuo oli hauska kommentti! :) Ehkäpä tässä kuitenkin muutama kuukausi menee tai jopa pitempäänkin menee ennen kuin ilman tukea kävelee.. tai mistäs sitä tietää! =) Käveleekö teillä siis puolivuotias ilman tukea?

Alkuperäinen kirjoittaja Logotar:
Mä opetin laskeutumaan alas heti kun oppi nousemaan ylös. Jos seiso ja aiko takasin lattialle, painoin lempeästi alas niin että "tipahti" polvilleen ja siitä sitte kontalleen. Nopeasti oppi itse sitte laskeutumaan alas eikä juurikaan tullut vaurioita holtittomasta kaatuilusta.

Myös alas peruuttamista alettiin opettelemaan heti kun oppi ryömimään. Joka paikasta ohjasin alas jalat edellä, jopa sylistä. Jos halusi alas sylistä, käänsin mahalleen ja laskin jalat edellä valuttaen lattialle. Nopsaan oppi tämänkin jujun :)

Hyviä vinkkejä! :) Meillä tosin ei vielä pikkumies osaa kontatakaan joten tuo alas laskeutuminen voi olla mielenkiintoista.. heh. Mutta oppii sen varmaan tavalla tai toisella.

Hyviä vinkkejä! :) Meillä tosin ei vielä pikkumies osaa kontatakaan joten tuo alas laskeutuminen voi olla mielenkiintoista.. heh. Mutta oppii sen varmaan tavalla tai toisella.

No mutta vaikkei osaa varsinaisesti kontata ni varmaan osais ottaa käsillä vastaan ja siitä sitte mahalleen?

Meillä myös tuossa iässä eloisa tyttö seisoskeli ja käveli sitten 7 kk.n iässä itsekseen ilman tukea. Kävelyharjoitukset aloitettiin 6 kk.n iässä.

Neuvolassa kun kerroin asiasta sanoivat, että oo totta. Tyttö sitten sielläkin käveli malliksi. Nyt kun hän on jo iso, energiaa on vieläkin kuin pienessä kylässä. Lapsena ei tahtonut pysyä hetkeäkään aloillaan.

Alkuperäinen kirjoittaja elohopea:
Meillä myös tuossa iässä eloisa tyttö seisoskeli ja käveli sitten 7 kk.n iässä itsekseen ilman tukea. Kävelyharjoitukset aloitettiin 6 kk.n iässä.

Neuvolassa kun kerroin asiasta sanoivat, että oo totta. Tyttö sitten sielläkin käveli malliksi. Nyt kun hän on jo iso, energiaa on vieläkin kuin pienessä kylässä. Lapsena ei tahtonut pysyä hetkeäkään aloillaan.

Ohoh, teillä tyttö kyllä ennätysajoissa aloittanut kävelemään! :heart:

No mutta vaikkei osaa varsinaisesti kontata ni varmaan osais ottaa käsillä vastaan ja siitä sitte mahalleen?
¨

Kyllä varmastikin, huomenna kokeillaan ja jatketaan harjoituksia! Hyvä olisi tosiaan oppi itse turvallisesti laskeutumaan. =)

Yhteistyössä