5,5v ei pysy omassa sängyssä, iso ongelma

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Auttakaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Auttakaa

Vieras
Meillä on iso ongelma.

Meidän 5,5-vuotias ei suostu nukkumaan enää omassa sängyssään vaan tulee joka ainoa yö meidän väliin. Jos kannamme hänet takaisin omaan sänkyyn, hän alkaa huutaa ja kirkua kurkku suorana, joka kuuluu varmasti joka asuntoon tässä kerrostalossa ja pikkusisarkin meinaa herätä.

Tätä on jatkunut nyt useamman kuukauden ajan eikä tyttö itse osaa sanoa syytä, miksi ei suostu nukkumaan omassa sängyssään. Hän ja pikkusisar nukkuvat samassa huoneessa, haluavat itse näin. Ollaan kokeiltu tarroilla + jollain kivalla (hoplop) palkitsemista, keskustelua jne jne, mutta mikään ei auta.

Onko kellään muulla näin ja mitä tässä voisi tehdä? Väkisinkö tyttö pitää kantaa omaan sänkyyn keskellä yötä ja jättää kiljumaan ja huutamaan sinne? :(

Meillä hipsitään joka ikinen yö sänkyyn ja olen niin huono ihminen yöllä että olen antanut jäädä siihen. Nyt on vielä vauva tlossa ja olen ihan pulassa mitä siitäkin seuraa.

Tuossa iässä on varsin yleistä se, että unirytmiin tulee muutoksia. Aika monella on kyseessä öiset pelot, joita ei kuitenkaan osata kysyttäessä nimetä. Onko lapsella käytössä esim. turvalelu/unilelu? Entä onko käytössä yövalo?

Toisaalta en näe mitään pahaa siinä, että hän tulisi silloin yöllä hätäänsä herättyään rauhoittumaan ja jatkamaan uniaan vanhempien viereen. Kyseessä on kuitenkin vain vaihe. Mutta jos se ei mitenkään ole mahdollista, niin sitten on syytä miettiä jo etukäteen toimintastrategia tilanteelle. Vaikka niin, että tämän ko. lapsen huoneessa on varapatja vanhemmalle. Suurempaa haittaa tulee siitä, jos yöllä hätääntynyt ja pelokas lapsi jätetään siihen pelkotilaansa.

Meillä saman ikäinen tyttö ja auttaa kun illalla juttelee tiukasti mutta lempeästi,että yö nukutaan sitten omassa sängyssä ja kaikkien pitää antaa nukkua rauhassa jos ei ole mitään oikeaa asiaa (pahaa unta jne) . Yleensä jos (kausittain) tulee huutelemaan yöllä, niin vien huomion pois viereen tulemisesta esim. "ai sulla oli jano,/vessahätä/ unilelu kadonnut. otappa siitä ja jatketaanpa unia" ja takaisin sänkyyn.

Yhteistyössä