5 ja puol kk vauva syö huonosti kiinteitä mikä neuvoksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äitönen2x
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

äitönen2x

Jäsen
13.07.2008
167
0
16
eli meillä on vähän ongelmia kiinteiden kanssa.. ei suostu syömään niitä juuri lainkaan laittaa vain suuta kiinni kun antaa lusikkaa. päivällä suostuu syömään yhden lämpimän lihasoseaterian mutta muuten saa olla huijaamassa eri kikoilla suuta auki.. ei mene hedelmä ei jugurtti valmisteet ja vellistäkin kääntää päätä pois.. ollaan annettu maissinaksuja kun niitä on suostunut syömään.. Tissiä kovin olisi aina mussuttamassa mutta painoa ei ole tullut kk kuin 300g niin alkaa vähän huolestuttamaan neidin syöminen vauvan pyöreyttä kyllä onneksi löytyy vielä.. ottaisin kipeästi neuvoja vastaa..?? niin ja suostuu ottamaan kädestä jos antaa omalta lautaselta pieniä makupaloja..

Meidän vähän päälle 4kk vauva alkoi lakkoilemaan kasvissoseiden kanssa vähän aikaa sitten. Keksin sekoittaa peruna-parsakaalisoseen maitoon ja annoin pullosta, niin johan alkoi maistumaan. Nyt taas syö jonkin verran lusikallakin, ehkä puoli purkkia kun on tottunut makuun, mutta ei se ole helppoa.. Hedelmäsoseet onneksi menee paremmin. Syökö teillä vauva tuttipullosta mielellään?

En tiedä mitään sormiruokailusta, mutta kuulemma monella toiminut paremmin kuin soseet. Kannattaa ehkä googletella siitä jotain tietoa.

Otat rauhallisesti, huokaiset syvään ja turvaudut ajatukseen, että alle 1v pääravinto on maito. =)

Meillä neiti oli juuri samanlainen syöjä tuossa iässä. Ens viikolla täyttää 1v eikä vieläkään syö isoja annoksia. Meillä tuli 200-300g kuukaudessa. Syntymämitat oli 3720g ja 50cm, nyt 8,2kg ja 70cm.

Niin ja itse olen huomannut muuten että kannattaa sitä jotain tiettyä samaa makua tarjota vaan sinnikkäästi pitkän aikaa, kuulemma vauva tarvitsee todella monta maistamiskertaa ennen kuin tottuu makuun.

Meillä on tehonnut myös se, että sanon "jännittävällä" äänellä Än Yy Tee - NYT ja sillä nytillä se avaa suun! :) Kuulostaa hassulta mutta on toiminut, heh.

olen koittanut kaikenmaailman kikkoja mut alkaa oppimaan, että äippä huijailee.. :laugh: mutta yritystä ei tosin puutu mutta kyllä silti alkaa huolestumaan.. tarvii varmaan ottaa tosta sormiruokailusta vähän tietoa jos auttais.. neidillä tosin kaksi pientä alahammasta että jotain saa jo jyystettyä.. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Raitapaitainen:
Otat rauhallisesti, huokaiset syvään ja turvaudut ajatukseen, että alle 1v pääravinto on maito. =)

Näin just. Meillä opittiin kiinteille vasta lähempänä vuotta ja ihan normaali tapaus on. Suurin ongelma oli just se meidän vanhempien huolestuminen...

Ei muuta kuin pikku hiljaa, pikku hiljaa. Toiset vaan oppii syömään hitaammin kuin toiset. Päivä ja pala kerrallaan! Kaikki oppii syömään kuitenkin jossain vaiheessa.

Ja sormiruokailua tosiaan kannattaa harrastaa! Meillä ei alun jälkeen mennyt soseet ollenkaan, eli aina halusi jotain kiinteämpää ja mutustaa omasta kädestä, ja vieläkin tykkää että näkee sen mitä syö, eli ei halua mitään keittoja tai mössöjä tms.

Sormiruokailuun pääsee alkuun esim. kun keittelee niitä kasviksia mitä muutenkin voi tuossa iässä alkaa antaa niin pehmeiksi, että menevät mössöksi kun vauva tunkee omin käsin suuhunsa. Ja kannattaa tosiaan googlettaa, siitä kyllä löytyy tietoa.

Miksi alle puolivuotias syö jo lihoja ja jugurtteja? Eihän tossa vaiheessa vielä ole mitään hätää vaikkei menisi mitään alas? Ja eikös lihat muutenkin tule kuvioon vasta 6-8kk iässä? Korjatkaa nyt jos olen ihan väärässä, mutta mun käsitys on että maidossa on kyllä paljon suurempi ravintoarvo kun noissa pöperöissä?

http://pre20090115.stm.fi/pr1095673148360/passthru.pdf

hiillostivatko neuvolassa tuon painon takia alkaa antamaan kiinteitä ? koska joskushan pituus ja paino vaihtelevat vuoroin toista ja vuoroin toista.. millä mitoilla mennään nyt, kysyitkö käppyrästä että näyttää ihan päin seinää ?
Onko vauva osoittanut kiinnostusta itse ruokailua kohtaan esim kun itse syöt niin tsiikaileeko kovin sun suuntaan että kuinkas se mutsin suu siellä menee... koska meillä likka tuijotti niin tiiviisti että ! ja kun äkkäsin naksuja suuhun niin jo tiesi mitä niillä piti tehdä.
Toisilla se kiinnostus herää vaan myöhemmin ja jos tissi kuite maistuu niin mikäs siinä sitä sitten ja välillä aina kokeilla makuannoksina tosiaan vaikka makeilla ensin ja sitten siirtyä ei niin makeisiin.. meillä on tuo mango ja persbanaani ehdottmia tai pelkälteenkin se möössätty banaani.

Tsemppiä :)
ja tuu morjenstaan tuonne huhtikuisiin :wave:

Yhteistyössä