5 luokkalaisella kuula-ase koulussa.Poliisit paikalle

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
5-luokkalainen kouluun leikkiaseen kanssa - poliisi haki pois
Keskiviikko 19.5.2010 klo 14.35

- Kaikissa aseen näköisissä esineissä on nollatoleranssi ja kaikkiin tällaisiin suhtaudutaan todella vakavasti, Espoon Niittykummun koulun rehtori Maija Sinisalo toteaa.

Eräs koulun viidesluokkalainen poika pelästytti eilen tuomalla huomattavasti oikeaa asetta muistuttavan kuulapyssyn kouluun ja esittelemällä sitä välitunnilla.

- Se ei varmasti ollut pelottelemistarkoituksessa jätesäkissä vaan kuljetustarkoituksessa, mutta se näytti ihan oikealta, Sinisalo kertaa tapahtumia.

Rehtorin mukaan asetta pelästyneet koululaiset olivat kertoneet asiasta välituntivalvojalle, joka puolestaan informoi tapauksesta Sinisaloa.

- Minä tiesin heti, että se oli kuula-ase, mutta poliisi piti kutsua paikalle, koska asia oli vakava.

Ei ikinä leikin asia

Rehtorin mukaan koulupoika ei ymmärtänyt tekonsa vakavuutta.

- Tarkoituksena oli varmaan vain oikeasti näyttää, että kuinka hieno kuula-ase hänellä oli. Ei hän ymmärtänyt, että sitä luultiin oikeaksi aseeksi.

Sinisalon mukaan poliisit tulivat paikalle nopeasti ja suhtautuivat asiaan vakavasti.

Tapahtumien jälkeen rehtori ja opettajat keskustelivat välikohtauksesta koululaisten kanssa väärien huhujen katkaisemiseksi. Lasten mukana kotiin annettiin myös kirjallinen tiedote asiasta.

- Kukaan ei lähtenyt eilen täältä kotiin luullen, että se oli oikea ase.

Opetuksena muille

Rehtori toivoo ja uskoo, että tiistainen välikohtaus jää koulussa viimeiseksi.

- Koululaiset varmasti ymmärsivät kyllä, että on nollatoleranssi. Puhuttiinkin siitä, että toivottavasti tämä oli opetukseksi.

Koulu on tarjonnut oppilaille ja heidän vanhemmilleen mahdollisuutta keskustella muun muassa koulupsykologin kanssa tapauksesta.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Koulu on tarjonnut oppilaille ja heidän vanhemmilleen mahdollisuutta keskustella muun muassa koulupsykologin kanssa tapauksesta.

:o Ei too totta! Siis tälläiseenkö meidä verorahoja hassataan!! Saakeli, oikeita tapahtumia sattuu koko ajan, ja tällaisilla revitellään otsikoissa!

Alkuperäinen kirjoittaja -Jonttu-:

:o Ei too totta! Siis tälläiseenkö meidä verorahoja hassataan!! Saakeli, oikeita tapahtumia sattuu koko ajan, ja tällaisilla revitellään otsikoissa!

Pönttö. Koulupsykologi nyt on muutenkin siellä, ja sen kanssa saa puhua ihan mistä haluaa, vaikka sitten koululaisten leikkiaseista. Tuskin ne tän takia lisää psykologeja palkkaa.

meidän lapsi käy tota koulua ja tuli tosiaan tollanen lappu kotiin. oli vähän hassusti kirjotettu, mutta joo, pistihän se miettimään että joskus vois jotain oikeesti vakavaakin sattua ihan omallekin perheelle.

Alkuperäinen kirjoittaja -Jonttu-:

Niinpä. Oikeita tapahtuu ja oikeiden välttämiseksi puuttumiskynnyksen pitää olla nolla. Ei sekään ole mistään kotoisin, että lapset saavat pelätä joka päivä koska joku tulee ammuskelemaan kouluun. On syytä revitellä näitä myös otiskoissa, koska niitä kusipäisiä vanhempia on yhä enemmän, jotka antavat näitä aseita lapsilleen ja eivät kontrolloi mitenkään niiden käyttöä. Sitten tulee vielä nämä kusipäät tänne viisastelemaan verorahoista.

Tuo todellakin voi pelottaa, tällä palstallahan aikuiset naiset eivät ole välillä uskaltaneet mennä kouluun kun on ollut näitä kouluammuntajuttuja heillä päin. Että silleen. Ei kukaan psykologille mene joka ei halua, mutta eikö ole hyvä että sanotaan että sellainen on? Miten se voi ärsyttää.

Alkuperäinen kirjoittaja ok:
Ei kukaan psykologille mene joka ei halua, mutta eikö ole hyvä että sanotaan että sellainen on? Miten se voi ärsyttää.

Ärsyttää se siinä mielessä, että voisi sitä tasa-arvoa viljellä paremmin sitten myös muissa vakavissa asioissa. Jos kuulapyssyn kouluuntuominen avaa koulupsykologin ovet myös vanhemmille, niin miksei samaa tehdä siinä tapauksessa kun pikkupojat tappavat siiliä ja tuovat raadon koulun pihaan?

Alkuperäinen kirjoittaja Coffee Break:
Mä en tykkää yhtään siitä mihin suuntaan tämä maailma on menossa :/ Kamala hässäkkä yhdestä kuulapyssystä.

Minulle tuli ihan sama ajatus mieleen! Kaikesta viattomastakin väännetään väärää ja rikollista.

Mä en tykkää yhtään siitä mihin suuntaan tämä maailma on menossa :/ Kamala hässäkkä yhdestä kuulapyssystä.

Minä taas en tykkää siitä, että viidesluokkalaisille annetaan kuula-aseita vietäväksi kouluun...

Alkuperäinen kirjoittaja Huom:

Minä taas en tykkää siitä, että viidesluokkalaisille annetaan kuula-aseita vietäväksi kouluun...

Enkä minä. Minkäänlainen ase ei kuulu kouluun ja jokaisen oppilaan tulisi se tajuta.

Yhteistyössä