5 vk vauvan päiväunet

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kotiäiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kotiäiti

Vieras
Kuinka paljon vajaa 5 vk ikäinen vauva yleensä nukkuu päivisin? Tuntuu että tuo poika nukkuu aika vähän, öisin noin 12 tuntia (tietty herää syömään muutaman kerran) ja päivällä yhden 2-3 tunnin pätkän. Lisäksi torkkuu välillä sitterissä/sängyllä, mutta eikö tuon ikäinen pitäisi nukkua päivisinkin pari-kolme pidempää pätkää? Itsellä ei kokemusta, kun esikoinen koliikkitapauksena nukkui ekat kunnon päikkärinsä 4 kk:n iässä. Eilen laitoin pojan toisille päikkäreille ja nukkui tunnin verran, ja sen jälkeen yöllä ei olisi uni maistunut millään. :/

Meillä poika nukku 5 kk iässä kahet päikkärit, niin kuin vieläkin ja ikää nyt 7,5 kk. Yöllä unet noin 10-11 tuntia sitten kahet päikkärit ekat n. 3 tuntia ja toiset n. 1,5 tuntia. Sitten ainakin meillä jaksetaan leikkiä ja uni maistuu kyllä vielä yölläkin. Meillä päiväunet nukutaan ulkona.

Alkuperäinen kirjoittaja mam:
Siis eihän viisiviikkoisella lapsella ole mitään rytmiä. Ainakaan meillä ei ollut. Söi ja nukku. Taas heräsi syömään ja nukkui..

Aika lailla tuo jo tietyssä rytmissä syö ja nukahtaa, mistä olenkin ollut aika yllättynyt, en olettanut näin aikaisin rytmiä löytyvän. Poika kyllä syö tiheään mutta nukkuminen onkin sitten vähäisempää.

ei ihan aiheeseen liittyvää mut muistan kun tyttö oli vauva niin kotona tahto noi unet olla vähän tiukassa varsinkin päivisin,ja jos oltiin mun ystävän luona ni siellä saatto 3-4 tuntiakin nukkua ystävän sängyllä.
Raskausaikana olin paljon tän ystävän kanssa tekemisissä ja lähes joka päivä siellä kyläillin ja vietin öitäkin useasti,joten olen ajatellut että jotenkin vaistosi tutun ilmapiirin ja ehkä ystäväni äänen tms.

Nuo pikkutorkut sotkee päiväunirytmin. Jos niiden sijaan saisit vauvan kunnolla esim ulos nukkumaan, voisi nukkua 2-3 kunnon unet. Jos lapsella on sitterissä tylsää, niin ota syliin ettei torkahda, tai jos on päiväuniaika niin laita vaunuun.

Yhteistyössä