5 vkoinen vauva on kiukkuinen imetyksessä....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Väsynyt ja toivoton
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Väsynyt ja toivoton

Vieras
Hei,

Vauvanu on nyt 5-6 vkoa vanha. Ennen niin rauhallinen vauva on muuttunut nyt kiukkuiseksi ja itkuiseksi. Yöt menee edelleen (onneksi) hyvin. Syö ja nukahtaa samantien, mutta päivät ei. Hereillä ollessaan ei kauaa jaksa olla hyvän tuulinen vaan alkaa huutamaan vaikka kaikki sinänsä olisi hyvin (sylissä, kuivissa vaipoissa ja syötetty).
Mutta syöminenkin päivällä on yhtä kiukkuamista. Aloittaa imemisen tissiltä hyvin, mutta parissa minuutissa huutaaja ärisee tissillä ja raapii ja huitoo kovaa. Ottaa aina uudestaan nännistä otteen ja imasee ja taas sama rumba. Samalla potkii jaloillaan kovasti. Jos ollaan sängyssä kylkiasennossa syömässä niin potkii itseään ylöspäin olkapäätäni kohti ja sitten taas huutaa ja itkee kovaa. Syö kyllä, mutta ei enää lopeta itse missään välissä että tietäisi että täynnä on vaan huutaa ja riehuu. Jossain vaiheessa mun on vain pakko irrottaa hänet ja siirtää kauemmaksi "rauhottumaan". Yleensä hieman rauhottuukin kun tissi "kaikkoaa" näköpiiristä.
Imeminen muutenkin on sellaista keuhkoamista, eli vauhdilla ja reippaasti ihan kuin ruoka loppuisi kesken.
Röyhtäytetty on kesken ja jälkeen syötön....mahavaivoja muutenkin on, mutta tämä ei nyt ole sitä...

Ennen tosiaan imetys oli sitä, että poika imi rauhallisesti kymmenisen minuuttia ja irrottautui itse rauhassa tissiltä kun oli valmis ja nukahti.

Olen vain nyt väsynyt ja en tiedä mikä on vai teenkö jotain todella todella väärin? Itku pääsee iltaisin kun koittaa syöttää ja ihmetellä mikähän on ja onkohan nyt masu täynnä.
Pitää kysellä neuvolastakin kun aika on tuossa ensi viikolla.

Osaako joku viisaampi kertoa ideoita mistä lähteä tätä purkamaan ja mistä kiukkuisuus muuten ja syödessä johtuu näin yhtäkkiä?
Ainiin tätä on jatkunut nyt noin viikon ja en ole vaihtanu ruokavaliotani mitenkään tai lapsen vitamiinia tai mitään...

APUA?!

Tuleeko sinulla maitoa riittävästi? Imetys ei ole ainoa autuaaksi tekevä asia, jos se on ylivoimaista, kokeile pulloa, se ei tee sinusta yhtään huonompaa äitiä.

Alkuperäinen kirjoittaja Äitikkä;11045101:
Tuleeko sinulla maitoa riittävästi? Imetys ei ole ainoa autuaaksi tekevä asia, jos se on ylivoimaista, kokeile pulloa, se ei tee sinusta yhtään huonompaa äitiä.

Moi,

Maitoa kyllä tulee. Taas meni yö ja yösyötöt kuin unelma, mutta saa nähä mitä päivästä tulee. Eilinen ilta oli ainakin yhtä kiukkua. Voisin kokeilla pulloa ihan vertailun vuoksi seuraavaksi kun kiukku sessio tulee ja katsoa onko poitsun fiilis eri

Alkuperäinen kirjoittaja Alkuperänen postaaja;11045164:
Moi,

Maitoa kyllä tulee. Taas meni yö ja yösyötöt kuin unelma, mutta saa nähä mitä päivästä tulee. Eilinen ilta oli ainakin yhtä kiukkua. Voisin kokeilla pulloa ihan vertailun vuoksi seuraavaksi kun kiukku sessio tulee ja katsoa onko poitsun fiilis eri

Voiko kyse olla ns. suihkutissistä ja maitoa tuleekin liikaa ja liian nopeasti?

Voiko kyse olla ns. suihkutissistä ja maitoa tuleekin liikaa ja liian nopeasti?

Sitäkin olen miettinyt, mutta jotenkin en usko. Koska eikös aamulla tissit ole "täysimmillään"? Ainakin mulla tuntuu että aamulla niissä on eniten maitoa ja silloin toi voisi olla mahdollista, mutta esimerkiksi tänä aamuna syöttö on toiminut kuten ennenkin ja lopetti itse kun oli täynnä. Ja ei hermonnut kertaakaan.
Tää kiukku ilmiö on enemmäkseen vain iltaisin. Yleensä alkaa iltapäivisin jo näkemään merkkejä ja illalla on kunnon kiukku....

Mutta kuten sanoin, tämä yö ja aamu on mennyt kuin unelma. Poika on ollut rauhallinen ja syönyt rauhallisesti ja ollut rauhallinen hereillä ollessaan ja nukkunut hyvin muuten.
Toivottavasti jatkuisi näin, että se oli vaan joku kiukkukausi...? Mutta sen näkee illemmalla.

Viimeksi muokattu:
Tuttua täälläkin tuo. N. 6 vkon iässä on myös kehityksellisesti itkuisin vaihe vauvoilla.
Suosittelen sivuja Imetystukilista.net - Vauva ei huoli rintaa - rintaraivarit
tuolla muutakin hyvää tietoa imetyksestä.
Yritä sinnikkäästi pärjätä ilman pulloa, helposti vauva oppii että pullosta saa sen maidon helpommin ja se vain vaikeuttaa tuota ongelmaa jos alkaa tissiä hylkiä.

Tsemppiä sinne, ajan myötä helpottaa onneksi ainakin :)
http://imetystukilista.net/sivut/index.php?option=com_content&task=view&id=72&Itemid=117

Tuttua täälläkin. Itseasiassa juurikin tältä viikolta myöskin, eli teksti olisi voinut olla kuin omasta kynästä/näppäimistöstä. Surffailin kanssa, että mikä ihme pojalle tuli ja törmäsin samaan raivotissi juttuihin, ettei tosiaan ole ainoita tapauksia ja juuri tässä iässä.

Mutta tosiaan vajaan viikon oli meidän pojalla (n. 6 vkoa) sellasta että raivosi tissille, nimenomaan iltaisin, ja syönnin jälkeen oli kovin kovin itkuinen. Sitkeesti vaan tarjosin rintaa ja panin rinnan piiloon kun laskeskelin että on syönyt tarpeeksi. Sitten vaan kapaloon ja tutti suuhun niin sain sen loputtoman itkun ja huudon loppumaan ja lapsi nukahti. Ilman kapaloa sitä itkua en saanut loppumaan millään.
Sitten taas yö ja aamu meni hienosti ja sama homma seuraavana iltana. Se "kausi" loppui kuin seinään ja nyt poika on sama entinen rauhallinen itsensä.

Kyllä se vie hieman hermoja kun toinen vain kiukkuaa ja itse ei tiedä mitä tekisi ja tekeekö jotain väärin ja kun vielä illalla on itsekin väsynyt niin kyllä itsekin piti laskea välillä rauhassa kymmeneen ja niellä pari kyyneltä kunnes oppi kikan.

Eli voimia vaan ja kyllä se ohi menee!

Tuttua täälläkin tuo. N. 6 vkon iässä on myös kehityksellisesti itkuisin vaihe vauvoilla.
Suosittelen sivuja Imetystukilista.net - Vauva ei huoli rintaa - rintaraivarit
tuolla muutakin hyvää tietoa imetyksestä.
Yritä sinnikkäästi pärjätä ilman pulloa, helposti vauva oppii että pullosta saa sen maidon helpommin ja se vain vaikeuttaa tuota ongelmaa jos alkaa tissiä hylkiä.

Tsemppiä sinne, ajan myötä helpottaa onneksi ainakin :)
http://imetystukilista.net/sivut/index.php?option=com_content&task=view&id=72&Itemid=117

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä