5-vuotis neuvolasta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Mitä lapsen pitää osata 5-vuotisneuvolassa? Mitä siellä kysytään vanhemmilta?
Mitä lapselta kysytään kun vanhemmat eivät saa olla paikalla? Miksi lapsi pitää jättää yksin hoitajan kanssa? Meillä erityisen arka lapsi, pelkään ettei halua jäädä.

meillä oli psykologin testi. Lapsi ei ollut siellä yksin. Teki tehtäviä, jossa katsottiin hahmoituskykyä. Piti osata kirjoittaa oma nimi ja piirtää oma perhe. Terkka testasi sitten vielä jotain muuta, mut en muista mitä.

Meil on vasta edessä tuo, mutta juttele lapsen kanssa siitä etukäteen, että jää tädin kanssa puhumaan äläkä nyt itse ainakaan hysterisoi tuota yksin jäämistä ettei lapsi ala turhaan sen takia jännittää.

En mä tiedä mitä ne teki. Jotain tehtäviä kai.
Mut miks ihmiset aina kysyy mitä pitää osata? Ihan oikeasti...voi olla että jotkut jopa opettaa lasta neuvolaa varten.
Näin meinaa neuvolan odotushuoneessa, kun joku ilmeisesti myös 5v tyttö oli menossa neuvolaan niin se äiti kovasti opetti sille, että "miten se sun nimi nyt kirjotettiin?" "koitetaan vielä kerran" -ja opetti sille numeroita.
Itse vaan siinä mietiskelin, että oikeesti...anna olla nyt...mitäs sit, osaa jos osaa, tai sitten ei.

oli kyllä komiaa hommaa olla kuulemassa lapsesta kehuja ku päästeli kaikki kuin vettä valaen,vastas kun kysytiin ja vielä oikein joka asiaan, lukee ja kirjoittaa täyttä häkää.laskee niin pitkälle kuin jaksaa....ihana pikku-äkäpussi jonka kanssa just taisteltiin untenmaille ja kauhee uhmis päällä :)

Alkuperäinen kirjoittaja Minä:
En mä tiedä mitä ne teki. Jotain tehtäviä kai.
Mut miks ihmiset aina kysyy mitä pitää osata? Ihan oikeasti...voi olla että jotkut jopa opettaa lasta neuvolaa varten.
Näin meinaa neuvolan odotushuoneessa, kun joku ilmeisesti myös 5v tyttö oli menossa neuvolaan niin se äiti kovasti opetti sille, että "miten se sun nimi nyt kirjotettiin?" "koitetaan vielä kerran" -ja opetti sille numeroita.
Itse vaan siinä mietiskelin, että oikeesti...anna olla nyt...mitäs sit, osaa jos osaa, tai sitten ei.

Siksi että kaikilla ei ole mukavia, maalaisjärkeä omaavia neuvolantätejä. Sen jälkeen kun esikoisen kanssa saatiin hirveä valitus siitä että 3v ei suostunut hyppimään tasajalkaa, vaan hyppi yhdellä jalalla ja terkka oli lähestulkoon fysioterapeutille lähettämässä, että onkohan motorisessa kehityksessä jotain vikaa |O niin mm. tämän episodin jälkeen ollaan kuopukselle yritetty opettaa, mitä neuvolassa testataan... mm. potkimaan palloa, kun 2v tykkäsi vaan heitellä sitä :whistle: Sen sijaan terkalta saa oikein anella apua sellaisiin asioihin joissa tarvittaisiin tätiä osaavampien konsultointia :kieh:

Yhteistyössä