5-vuotis neuvolatarkastus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija_
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

vierailija_

Aktiivinen jäsen
10.05.2004
2 155
0
36
Voi että tuli nukuttua viime yö huonosti kun mietin koko yön mitä olen tehnyt väärin tytön kasvatuksessa, syyllisyys painoi mieltä.

Nimittäin me käytiin eilen tytön kanssa 5 vuotis tarkastuksessa jossa tehtiin todella pitkä "KEHU-testi". Testissä piti tehdä erilaisia tehtäviä, joista sai sitten pisteitä; arvosana jäi todella huonoksi. Terkkari oli huolissaan tytön keskittymiskyvystä, kärsimättömyydestä, hahmotuskyvystä yms. lisäksi värit oli täysin hakosalla, vaikka olemme vuoden verran niitä yrittäneet harjoitella. Terkkari sit ehdotti että tyttö menisi tarhaan ja kävisi eriyislastentarhaopettajalla (melkein aina ollut kotihoidossa). Minä huolestuin todella! Onko tämä sit palkka siitä että on hoitanut lastaan kotona eikä vienyt häntä tarhaan jo pienenä. Kyseinen lapsi on meidän esikoinen joten isommista sisarruksista ei ole ollut esimerkin antajaa, lisäksi täytyy myöntää että en minäkään ole kamalasti häntä opettanut esim. piirtämään kolmiota, kuuta tai S-kirjainta tai saati sitten laskemaan palikoita ja ottamaan niistä sen jälkeen viisi palikkaa pois. Tyttö on meidän ensimmäinen enkä ikinä olis voinut kuvitella et tytön pitäis osata niin paljon eri asioita, tyhmä kun olen ollut!

Tyttö on luonteeltaan todella vilkas, inhoaa häviämistä (esim. lautapeleissä ei voi koskaan tulla toiseksi). Motoriikka on huippuluokkaa koska hän on aina ollut niin urheilullinen. Hänen on todella vaikea odottaa vuoroa, kaikki pitää saada heti. Lisäksi hänellä on menossa raju 5 vuotis uhmaikä, välillä hyppii vanhempienkin silmille.

Onko kellään vastaavia kokemuksia? Pitäiskö minun laittaa hänet tarhaan vaikka olen itse kotona nuorimmaisen kanssa? Luottaako testeihin? Kovasti kyllä odottaa pääsyä eskariin...

Itselläni on myös 5-vuotias poika, jolle syksyllä tehtiin KEHU-testi. Olen myös esikoulun ope, jonka ryhmään lähes kaikki lapset tulevat kotihoidosta.

Mielestäni on melko tavallista, että vielä 5-vuotiaana monet taidot ovat hakusessa varsinkin lapsilla, jotka ovat olleet pelkästään kotona pienempien sisarusten kanssa. Nämä lapset tulevat usein esikouluun intoa puhkuen ja imevät itseensä kaiken opin, mitä voivat saada. He siis kirivät kiinni ikätovereitaan, jotka ovat olleet pienestä pitäen päiväkodissa.

Ratkaisevan tärkeää on, onko lapsesi kiinnostunut oppimiseen liittyvistä asioista, kirjaimista, numeroista, väreistä, muodoista, kellonajoista ym. Viimeistään eskarin alkutaipaleella kiinnostuksen tulisi herätä, muutoin voi olla odotettavissa vaikeuksia koulun aloituksessa. Jos lapsi ei osoita kiinnostusta em. asioita kohtaan, voit ottaa asioita puheeksi leikin varjolla, esim. "kun kellon viisarit ovat kakkosen kohdalla, lähdetään ulos tms." Liika opettaminen ei kuitenkaan ole hyväksi, vaan nimenomaan pitää edetä lapsen kiinnostuksen mukaan.

Mutta jos kerran lapsesi odottaa innoissaan eskarin alkua, en sinuna olisi kovin huolissaan. Mukavassa leikinomaisessa ympäristössä yhdessä ikätovereiden kanssa halu oppimiseen varmasti herää!

Ja tällä hetkellä seurakunnan kerho tms. olisi varmasti kokopäivähoitoa parempi vaihtoehto. Tsemppiä sinulle ja tulevalle eskarilaisellesi!

En sinnuna olisi ensimmäisenä päiväkotiin viemässä...On niitä taitoja hukassa sellaisillakin lapsilla, jotka ovat puolivuotiaasta saakka päiväkodissa olleet!
Jos teilläpäin on mahdollista mennä perhekerhoon, menkää ihmeessä. Muiden lasten kanssa lapsesi kyllä oppii häviämään, siitä voi myös keskustella kotona lapsen kanssa. Eikä missään nimessä saa antaa lapsen voittaa peleissä vaan sen takia, ettei lapsi kestä häviämistä!
Meilläkin on esikoinen lyhytpinnainen, mutta elämä opettaa...
Iloista joulunodotusta kaikille! :xmas:

Yhteistyössä