Hae Anna.fi-sivustolta

50+ työttömien ja 60+ eläkeläisten paikka/arvostus yhteiskunnassa

Viestiketju osiossa '50+' , käynnistäjänä vierailija, 04.11.2019.

1. vierailija Vierailija

50+ työttömien ja 60+ eläkeläisten paikkaa ja arvostusta yhteiskunnassa voi tarkastella kahdella tapaa.

Ensimmäinen on ihmisen suhde omiin puolisoon, lapsiin, sisaruksiin ja ystäviin. Jos 50+ työtön tai 60+ eläkeläinen on hyödyllinen resurssi puolisolleen, lapsilleen, sisaruksilleen ja ystävilleen, niin luullakseni hän ajattelee ja tuntee että hänellä on yhteisössään paikka ja arvo ja että häntä tarvitaan. Tilanteesta riippuen hänen on toki mahdollista myös ajatella ja tuntea että häntä käytetään hyväksi.

Ilman puolisoa tilanne muuttuu toisenlaiseksi jos hänen lapsensa, sisaruksensa ja ystävänsä eivät välttämättä tarvitse häntä. Riittääkö pelkkä sukulaissuhteiden ja tuttavuuksien olemassaolo antamaan 50+ ty. tai 60+ el. ihmiselle käsityksen ja tunteen siitä että hänellä on yhteisössään paikka ja arvo?

Kun suhteet puolisoon, lapsiin, sisaruksiin ja ystäviin puuttuvat, syystä tai toisesta, niin onko ihmisellä enää paikkaa, arvoa ja tarvetta yhteisössään? Hänen elämällään on jokin merkitys hänelle itselleen vaan ei enää muille.

Toinen tarkastelutapa on yhteisön suhtautuminen ihmisryhmään joka koostuus 50+ työttömistä ja 60+ eläkeläisistä. Kauniissa puheissa lausutaan heistä arvostuksen ja välittämisen sanoja. Kovin usein teot eivät osoita sanoja tosiksi. Kansalaisten tai päättäjienkään enemmistö ei arvosta 50+ työttömiä tai 60+ eläkeläisiä ryhmänä. Me annamme arvoa tuntemillemme ihmisille jos annamme, mutta emme kasvottomalle ryhmälle ihmisiä.

2. vierailija Vierailija

Pyhäinpäivänä mietin syntyjä syviä ja katsoin Yle Areenalta sohvakirkon. Oulunkylän vanhassa kirkossa oli nauhoitettu kaksi keskusteluohjelmaa. Toisen aiheena kuolema.
    Katsoin aamulla Huomenta Suomen jutun, jossa puhuttiin huumeiden käytöstä. Mieleen nousi pitkän ajan takaa muistotilaisuus Kallion kirkossa. Olen muistaakseni kertonut tilaisuudesta jollakin Ellien palstalla.
    Jos oikein pinnistelee syntyjä syviä niin kyllä me kaikki Luojan luodut olemme samanarvoisia.
    Kävin eilen kuuntelemassa taideluennon ja jätin väliin luennon Rooman vallan aikuisesta orjuudesta. Olen miettinyt orjuutta omalla kohdallani. Mitkä asiat orjuuttavat minua. En ole enää riippuvainen berliininmunkeista tai alepan herkuista. Luultavasti olen hieman somekoukussa. Seuraan liikaa mediaa.
    Eilen luin kolumnin aiheesta kesäaika. Kirjoittajalle kai tapahtui tahaton kömmähdys. Hän rinnasti keskenään sanat perheellinen ja syrjäytynyt. Vierastan muutenkin sanaa syrjäytynyt.
    Nolottaa kantaa sukunimeä, joka on taas tänä vuonna Suomen suurituloisin. Ei raha tuo onnea vaikka rauhoittaa mieltä.
    Elän leppoisaa eläkeläisen elämää. Arvostan itse itseäni ja olen Suomen kansalainen. Näillä mennään. Kiva, kun täällä on jonkin verran lukijoita. Olet saanut jo 50 klikkausta.

3. vierailija B Vierailija

Useimmiten ei ole hyvä olla aivan yksin, vaikka onhan niitäkin. Noihin arvottomiksi tuntevien ryhmään kuulunee paljon niitä, jotka itse eivät aikanaan eivät arvostaneet ko. ryhmiä tai niitä, joilla oli muitakin kiinnostuksen kohteita kuin ammatti ja tai omaisuuden lisääminen ja jotka kailottivat olevansa olevansa "meneviä" ja saavat nyt tuta omaa lääkettään, työttömyyttä tai eläkeläisyyttä.
    Aivankuin tässä elämässä löytäisi kaiken edestään mitä metsään huutaa.

4. vierailija Vierailija

Yksin on hyvä elää. On vapaa elämään itselleen sopivinta elämää.
    Kirjoitin edelliseen viestiini yhden sanan väärin. Aikuinen ja aikainen ovat kaksi eri asiaa.
    Kävin eilen verotoimistossa ja siellä oli palvelukatko. Olisi kannattanut ensin käydä verkkosivulla. Ostin tulomatkalla iltapäivälehden ja katselin pilapiirrosta sukunimestäni. Vitsi pohjautuu vanhaan iskelmään, jonka lauloi Kristiina Halkola.
    Metsään huutamisesta en osaa sanoa mitään. Ehkä puilla on korvat.
    Luin lehden verojuttuja ja luin aiheesta nettikeskustelua. Ihmeteltiin millä julkkisnaiset elävät.
    Ajattelin tänään käydä kuuntelemassa luennon Sylvi Kekkosesta.
    Esimerkillinen maanäiti. Ehkä tilaisuuden jälkeen saan uutta ajateltavaa.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri