50e rahaa, 6 ihmistä, 5 päivää selvittävä, mitä ruuaksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja help me
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

help me

Vieras
Ihan vaan vinkkejä edullisiin ja terveellisiin ruokiin. Oma pää lyö tyhjää, en millään jaksais keksiä, ja ennenkaikkea kerjään tässä edullisia ja meille kenties uusiakin ideoita ainaisen makaronilaatikon ja nakkisopan rinnalle... :D Joten jos joku on oikein idearikas, niin kertokoon 5 edullista ruokaa. Tolla rahalla tarttee ostaa myös maitoo ja jotain muuta pientä, sämpylöitä teen ite.

Ja en tartte mitään kommentteja, et mullapa onkin 5e ja sama aika selvittävänä, revi siitä... Tiedän, et toi 50e riittää hyvin, kun järkevästi käyttää, mut tässä on nyt pää tyhjä ideointiin muitten juttujen takia. Joten ISO kiitos jos joku jelppaa tätä mammaa. :)

Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu;22955114:
Hernekeittoa, muusilaatikkoa (jauhelihaa tai makkaraa sekaan ) kaalilaatikkoa,riisiä ja kanankoipia, kalapuikkoja..

Kiitos, ton lihasoselaatikonhan olin vallan jo unohtanu, sitä teen yhtenä päivänä! Samoin kanaa ja riisiä!

mulla 40 e ja 8 henkilöä lapsilisiin asti.jeeeeeeeeeeeee.......
tänään syödään riisivelliä ja leipää
huomenna tonnikalaperunalaatikkoa
2 eurolla saa näköjään k-kaupasta 2 lenkkiä.toisesta soppa ja toisesta kastike
omatekoinen viili,pannukakkua,pyttipannua
kyllä tästä keskiviikkoon selvitään

Ihan vaan vinkkejä edullisiin ja terveellisiin ruokiin. Oma pää lyö tyhjää, en millään jaksais keksiä, ja ennenkaikkea kerjään tässä edullisia ja meille kenties uusiakin ideoita ainaisen makaronilaatikon ja nakkisopan rinnalle... :D Joten jos joku on oikein idearikas, niin kertokoon 5 edullista ruokaa. Tolla rahalla tarttee ostaa myös maitoo ja jotain muuta pientä, sämpylöitä teen ite.

Ja en tartte mitään kommentteja, et mullapa onkin 5e ja sama aika selvittävänä, revi siitä... Tiedän, et toi 50e riittää hyvin, kun järkevästi käyttää, mut tässä on nyt pää tyhjä ideointiin muitten juttujen takia. Joten ISO kiitos jos joku jelppaa tätä mammaa. :)

Miten ihmiset eivät osaa enakoida yhtään. Meillä pidetään 500 € käyttötilillä vähintään + säästötilit. Lapsiperhe ollaan ja ihan duunareita ollaan molemmat.

Todella kurja tilanne teillä. :(

Niin on, mies saa aina alkukuusta rahaa, maksaa vuokran ja muutamia laskuja, ostaa jääkaappiin ruokaa, minä saan itse loppukuusta rahaa, maksan laskuja, ostan ruokaa jääkaappiin ja autoonkin menee dieseliä niin paljon kun hinnatki on noussu.

Mutta aina sitä yrittää jotain keksiä mistä laittaa ruokaa..

Meillä siis mies töissä ja minä työtön koska ei ole ammattia, paraikaa käyn koulutuksessa, eiköhän se vielä meilläkin paista aurinko risukasaan. :) On vanhemmat kuitenkin ketkä auttaa tiukoissa tilanteissa :)

[QUOTE="mä";22955178]Miten ihmiset eivät osaa enakoida yhtään. Meillä pidetään 500 € käyttötilillä vähintään + säästötilit. Lapsiperhe ollaan ja ihan duunareita ollaan molemmat.[/QUOTE]

Tätäkös mä tässä kysyin? Joo, kyl me silleen osataan ennakoida, ettei nälkään kuolla. Mun mielestä 50e on vielä ihan hyvä raha 5 päiväks, vaikkakin vaatii vähän miettimistä, et osaa sen käyttää järkevästi. Et ei tässä nyt nälkään kuolla, ja ennakoitukin sen puoleen ihan kohtuullisesti, et TIEDETTIIN, et tässä kuussa maksetaan puolen vuoden auton vakuutus sekä 400e sähkön tasauslasku, ja sitten ruokarahat pitää osata käyttää järkevästi. Että ihan vaan vinkkejä kyselen, en säästämisen opettelua (siihen ei ikävä kyllä pystytä näillä minimaalisilla palkoilla, kun mäkin teen vaan satunnaisia sijaisuuksia töissä). Mut pärjätään, eikä nälkää olla viä koskaan nähty. Mut eiks se oo ennakointia ja fiksua käytöstä kun tajuaa, et rahaa on rajallinen määrä, ja se pitää osata jakaa oikein? Kuin et hörnäsisin tästä kauppaan ja ostasin tacoainekset (mitä mun siis tekee ihan hemmetisti mieli) kaikilla herkuilla, ja sit nähtäs 4 päivää nälkää...

[QUOTE="mä";22955178]Miten ihmiset eivät osaa enakoida yhtään. Meillä pidetään 500 € käyttötilillä vähintään + säästötilit. Lapsiperhe ollaan ja ihan duunareita ollaan molemmat.[/QUOTE]

No ehkä kaikissa perheissä molemmat ei nimenomaa ole duunareita. Meillä on tällä hetkellä rahaa tilillä noin 400€ ja pussissa toinen mokoma. Mutta niistä puolet menee tänään vuokraan. Toinen puoli laskuihin. Onneksi miehellä päätyön lisäksi sivubisnes josta saa aina viikonlopun aikana sellasen 200-300€ lisää. Sillä sitten elellään aina seuraava viikko :) Siltikään meillä ei jää mitään säästöön koska mä olen kotiäitinä.

Niin on, mies saa aina alkukuusta rahaa, maksaa vuokran ja muutamia laskuja, ostaa jääkaappiin ruokaa, minä saan itse loppukuusta rahaa, maksan laskuja, ostan ruokaa jääkaappiin ja autoonkin menee dieseliä niin paljon kun hinnatki on noussu.

Mutta aina sitä yrittää jotain keksiä mistä laittaa ruokaa..

Meillä siis mies töissä ja minä työtön koska ei ole ammattia, paraikaa käyn koulutuksessa, eiköhän se vielä meilläkin paista aurinko risukasaan. :) On vanhemmat kuitenkin ketkä auttaa tiukoissa tilanteissa :)

Tosi hyvä, et on mahdollisuus lainata vanhemmilta. Kaikilla ei sitä mahdollisuutta ole (itselläni on, turvaudun siihen tosin vain äärimmäisessä hädässä). Mut pärjäilkää, eiköhän tää 5 päivää nopsaan mene. :)

kasvissosekeitto ja muutenkin keitot aika edullisia,jauhelihakeitti,kaalikeitto,nakkikeitto.Mä ostan usein noita -30% -lihoja,ne on ihan hyviä,eikä meil oo ees rahasta kiinni.Risottoja syntyy kans edullisesti.Riisipuuroa.

tonnikalasalaattia (keitettyä makaroonia, tonnikalaa, juustoa tms sekaisin), lämpimiä voileipiä, pyttipannua. Kannattaa penkoa pakastin ja kaikki kaapit läpi, joskus sieltä tekee löytöjä :)

Ihmeellinen kommentti! Oliskinpa asiat niin hyvin, että kaikki ois edes duunareita. Mikä hätä siinä sitten olis.

makaroni ja sikanautajauhelihamössö 1,25-1,60
hernekeitto herneistä 2,-, syö kahdesti
muusi ja einesjauhelihapihvit 1,30
kaalilaatikko jauhelihalla 2,-, syö ainakin kahdesti
keitetyt potut ja lenkki paistettuna 1,50
seikeitto 2,-
kaikenlaiset pottulaatikot ja makaronilaatikot ja kaalilaatikot sen mukaan, mitä kaupassa tarjouksessa ja broiskun jalat ja riisi ym.
lisukkeiksi kaaliraastetta "salaattina" eli sekaan, mitä kaapista löytyy ja leipää. (kassileipää leipomosta)

makaroni ja sikanautajauhelihamössö 1,25-1,60
hernekeitto herneistä 2,-, syö kahdesti
muusi ja einesjauhelihapihvit 1,30
kaalilaatikko jauhelihalla 2,-, syö ainakin kahdesti
keitetyt potut ja lenkki paistettuna 1,50
seikeitto 2,-
kaikenlaiset pottulaatikot ja makaronilaatikot ja kaalilaatikot sen mukaan, mitä kaupassa tarjouksessa ja broiskun jalat ja riisi ym.
lisukkeiksi kaaliraastetta "salaattina" eli sekaan, mitä kaapista löytyy ja leipää. (kassileipää leipomosta)

Sä et taida koskaan käy kaupassa kun et tiedä noiden tuotteiden hintoja :D Ihan persiillään noi sun hintas. Ja joku jauhelihapaketti on jotain 1,70 mutta ei taida yks pieni paketti riittää 6 hengelle.

Aamiainen joka päivä: kaurapuuroa tai muita hiutalepuuroja n. 1€/pkt, marjakiisseli joko itse tehtynä tai kaupan, max pari euroa. maito ja omena/appelsiinimehu (vip 60 sent.), koko viikon satsi n. kympin.

Lounas: 1.ja 2. pvä
peruna/porkkana/sipuli/paprika jauheliha keitto, tee suuri satsi, riittää seuraavan päivän lounaaksi. 700g jauhelihaa, perunasäkki, porkkanapussi, sipulia, kaikki yht. max. 8€
3.ja 4.pvä
hernekeitto, herneet 1kg n. 2€, lisukkeeksi sipulia ja porkkanaa (ei pakko, jäi aiemmista), lihaa esim. uunipossua, onkohan se lapaa? n. 3-4€.
5.6. pvä
kalakeitto ja uunikalaa kera riisin tai perunoiden. Lohi n. 10€, kalakeittoon kelpaa seiti 2 pkt, n. 2€.

Päivällinen parina kertana tomaattimunakas/munakas, tuoresalaatti , leipä. kananmunapaketti 1,30, riittää kahteen munakkaaseen. Leipää itse leipoen, sämpyläjauho 2€, hiiva parikyt senttiä, voi jne. lisukkeet. yht. max.5€, sämpylöistä riittää välipaloille, aamiaiselle , iltapalaksi jne.

kanaa ja riisiä kera porkkanaraasteen ja tomaattien, kanasuikaleet 2 pkt n. 4€, riisi 1€, tomaatti 2€, salaatti 1€ yht. 8€, kahdeksi kerraksi.

pizzaa jämistä, ellei jää, sitten parilla eurolla saa hyvät täytteet esim. pekonista ja tomaatista ja juustoraasteesta.

Hyödynnä, mitä kaapista löytyy

Olkaa tyytyväisiä, jos olette duunareita. kaikki eivät ole duunareita. Voi olla vaikka kaksi opiskelijaa + neijä lasta tai kaksi työtöntä ja neljä lasta. Lomautuksia tulee, ja muita yllättäviä tilainteita. Kaikilla ei ole varaa säästää ylimääräistä 500 euroa säästötilille, eivätkä kaikki osaa säästää. Mietippä itse duunari, jos sun pitäis tuosta noin vain säästää sun tai puolisosi palkan verran rahaa (työttömälle tuo 500 euroa voi olla koko kuun tulot). Onnistuisiko? Siinä samalla elättäisit 4 lasta.

Kuule voi tulla yllättäviä menoja, kuten esim. pyykkikone hajoaa ja siinä samalla menee yks viissatanen sitten uuteen (tai käytettyyn toki vähemmän). Lisäksi voi vaikka auto hajota tahi sattua jotain muuta yllättävää, josta syystä ollaan sitten hetken pa.

Mut hei ap. Onko teidän kaupassa niitä puolen hinnan lihoja? Vaikka meillä isäntä tienaa ihan hyvin (minä en) niin aina ostamme niitä. Joo, no keitothan on edullisia: jauhelihakeitto, nakkikeitto, makkarakeitto, kasvissosekeitto, lihakeitto, kalakeitto. Tai erilaiset puurot... Makaroni on erittäin edullista, siitähän voi taikoa vaikka mitä: makaronilaatikko, tonnikalapastavuoka jne.

Tsemppiä teille :)

Yhteistyössä