5kk ja velli?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lelsu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Lelsu

Vieras
Moikka!
Meillä on nyt 4,5kk ikäinen likka. Ei mitään ongelmia ruoan tai unen kanssa, mutta mä olen miettinyt, että jos iltaisin alkaisi antaa tuttelin seassa esim. 50ml velliä+ 120ml tuttelia (rintamaitoa ei tule, eli korvikkeilla mennään). Sinälläänhän tyttö ei sitä tarvitse ja maito riittää oikeastaan hyvinkin, mutta kun tyttö nukkuu yöunina 9,5h+ kerrallaan ja musta se on kauhean pitkä aika noin pienen olla syömättä, vaikka selvästi ei tarvetta heräillä syömään. Herätessäänkään ei heti älyttömän nälkäinen, juttelee sängyssään ja näin, mutta syö kyllä heti kun ruokaa vaan on tarjota.
Näin siis mä ajattelin, että olisko jokin velli+tutteli sekoitus parempi, kun pelkkä maito? Noin niinkun kun itse koen, että velli olis jotenkin tukevampaa, pitäis nälkää poissa pidempään? Olenko ihan väärässä vai miten te ajattelette? En ole kuitenkaan ajatellut aloittaa ennen 5kk neuvolalääkäriä, ajattelin sielä kysellä vielä mielipiteitä ja näin, kunhan tässä vasta pohjustelen ja selvittelen tätä hommaa (:

voit toki tuon ikäiselle antaa jo velliä, me taidettiin antaa jo vajaa 4 kk ikäisenä. Tosin eihän se hirveästi poikkea ravintoarvoiltaan tuosta tuttelista. Veikkaan, että lapsesi saa ihan riittävästi tuosta maidosta potkua, kaipa hän muuten nälkään heräisi yöllä :)

Niin että se velli on sitte kuitenki tavallaan ihan turha juttu, ettei ole oikeastaan sen tukevampaa?
Kuten sanottu, maitohan riittää likalle ihan vallan hyvin, musta vaan se lähemmäs 10 tunnin unet noin pienellä on tosi pitkä aika olla syömättä, niin ajattelin lähinnä että jos sais sinne vatsaan jotain vähän tuhdimpaa tavaraa. :D

Jose85, kun juttu on juuri siinä, että sais jotain tuhdinpaa pullosta illalla ennen nukkumaan menoa (jos mahdollista), puuroa voip olla vaikee saada pullosta ulos, mitä luulet? :D Aamupuurolle meinattiin ruveta sitten, mutta illalla en viittis lähteä muuttamaan tottumusta, kun niin nätisti käy aina iltapullolta nukkumaan.

"hippiäinen", etkö lukenut viestejäni? Juttu oli juuri siinä, ettei lapsi välttämättä tarvitsekaan mitään enempää, mutta että kun nukkuu noin pitkää ilman ruokaa, ajattelin, jos sinne vatsaan saisi jotain "tuhdinpaa" ja ravintorikkaampaa kuin maito. Ihan lähinnä nyt siis ettei tämän äidin tarvi olla huolissaan, että entä jos se onkin nälkänen, entä jos se ei saakaan tarpeeksi ruokaa ja näin. Ajattelin vain, että olisiko hyvä idea antaa hieman velliä iltamaidon seassa, että onko se edes tuhdimpaa / "parempaa" ravintoa kuin maito vai ei. Ilmeisesti ei, kuten vieras tuolla kertoikin.

En näe tarvetta vellin antamiseen, kun kerran lapsi nukkuu hyvin. :)
Meillä ei ole ollut koskaan vellejä lapsilla käytössä, en ole oikein ymmärtänyt niiden ideaa, kun kuitekin 5kk ikäiselle saa antaa jo puuroa.

Annoin sitten kuitenkin sitä velliä. Yhden yön perusteella on tietenkin tosi paha mitään mennä sanomaan, mutta ainakin uni vaikutti levollisemmalta kuin aikaisemmin (:

Yhteistyössä