5kk:n ruokamäärä??!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja milla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

milla

Vieras
Heippa! Sellasta oon tässä pähkäilly että saako meidän 5kk:n ikäinen poika tarpeeksi ravintoa.. Aloitettiin soseet noin kuukausi sitten, ennen söi 5 kertaa päivässä noin 3 tunnin välein, mutta nykyään ei syö kun 4 kertaa ja noin 4 tunnin välein. Syö aamulla klo:8 noin 150-200ml maissivelliä, klo. 12.00 120-170ml korvikemaitoa ja 1prk kasissosetta (joskus 2prk:ia), klo. 17.00 150-200ml korvikemaitoa ja purkin kasvissosetta, klo. 21.00 200ml peruna-porkkanavelliä ja 1 prk hedelmäsosetta.. Saakohan tarpeeksi nestettä kun aamu- ja iltaruoalla ei kuiteskaan saa maitoa, vaikka onhan nuo vellitkin melkein ku maitoa..? Onko siitä yleensä haittaa jos syöttää useita kertoja päivässä sosetta joka sisältää porkkanaa, ku tuntuu että aikamonessa soseessa/vellissä on porkkanaa ja välil tuntuu että vauvan iho kellertää? Voiko 5kk:n iässä alottaa antamaan viljavellejä? Kiitos jo valmiix jos joku viittis vastata, tyhmiä kysymyksiä, mut ku neuvolaan on niin pitkä aika ja vaivaa nuo asiat:(

Vertailun vuoksi tissimaidolla oleva tyttö, on pian 5,5kk ja syö suurinpiirtein näin:

7.00 tissillä
8.30 tissillä
11.00 kasvissosetta (nyt parina päivänä lihaa) ja lisäksi tissiä päiväunille mennessä.
15.00 hedelmäsosetta
tissiä
20.00 kaurapuuroa johon on sotkettu marjasosetta aika paljon.
21.00 tissiä ja nukkumaan
yöllä 1-2 imetystä

Aloitin siis kaurapuuron makuannoksina 2 viikkoa sitten aamuisin. Ei oikein jaksanut aamulla sitä syödä niin kokeilin sitten illalla ja nyt sitä menee reilu desi ja marjaa

vielä jatkan kun viesti ""karkasi""...

siis soseita menee purkillinen kerrallaan. Eikä neuvolassa mitään moittinu vaikka kerroin että on puuroa maisteltu, eikös sitä suositella vasta 6 kk:n ikäisenä...

Nesteen määrään en oikeen osaa sanoa mitään kun saa tissiä, mutta olen sitkeästi antanu vesipulloa syönnillä, pari kertaa kesken syönnin ja lopuksi. Ensin vauva purskutteli ne paidalle, mutta nyt näyttää jo nielaisevan kulauksen tai pari. Ajattelen, että jos on tyytyväinen tenava, kai se saa sitten tarpeeksi sitä nestettä?

En oo ainakaan kuullu että porkkanan syönnistä ois muuten haittaa kun se kellerrys, sun vauva sitten kyllä ruskettuu muuten tosi kauniiksi kun se saa niin paljon karoteenia!

heippa milla!!!

meillä on 5,5kk poika!en tiedä osaanko auttaa mutta kuitenkin.

-7.30 korvikemaito n.150 ml
-8.00 puuro 1dl (teen korvikemaitoon)
-11.00 n.100ml maito
-13.00 n.100ml maito 1/2-1 prk kasvissosetta,hedelmäsosetta 1/2 prk
-16.00 n.150ml maito ja 1/2 prk hedelmäsosetta
-19.00 200ml maito ja puuro 1dl
(yöllä jos herää syömään 150ml maitoa,harvemmin herää ja jos herää niin joskus aamuyöstä..)

en tiedä kuinka paljon vauvojen kuuluu tämän ikäisenä maitoa syödä.olen pitänyt kiinni siitä kuitenkin ettei menisi alle 1/2 litraa eikä yli litraa..eli jos vauva tuntuu todella nälkäiseltä olen antanut enemmän sosetta ja jos taas maitoa hirmu vähän mennyt olen jättänyt pois ton 16.00 soseen..siksi aloin ton puuron tekemään maitoon kun tuntui ettei tarpeeksi sitä mene.
luotan neuvolan tätiin ja hänen neuvoihinsa tuossa ruoka-asiassa.hän ehdotti puuroa ja ollaan sitä kohta 3 vk syöty..en tiedä onko paha antaa paljon porkkanaa.annan kuitenkin välillä maissisosetta pelkästäänkin.mutta pää'asiassa aina niissä meillä on porkkanaa.

voinko mä kysyä miksi annat vellejä? minäkin kyllä olen niitä antanut kun maitoa meni jossain vaiheessa paljon mutta miksi annat nyt niitä kun maitoa ei niin paljon mene?

Heippa! Olen antanut velliä siksi kun neuvolassa sanottiin että voisi antaa aamulla ja illalla velliä ja muulloin soseita ja maitoa... Ajattelin lisäksi että totutan viljoihin ensin noilla kaura- ja muilla viljavelleillä ja sitten aloitan puuron antamisen.. Eiköhän tuo meidän poju hengissä pysy seuraavaan neuvolaan asti, joskus vaan iskee niin toivoton olo kun on ihan amatööri näis vauvajutuissa;) Kiitoksia vastauksistanne ja hyvää keväänodotusta!

No me aloitettiin 5-kuisena kiinteät nimenomaan puurolla.
Kaurapuuroa, ensin koetin ihan tavallista eloveenaa, mut ei se maistunu, joten vaihdettiin noihin kaupan vauvapuuroihin.
Muksu vadelma-kaurapuuro tekee oikein hyvin kauppansa.
Puolivuotiaana alettiin sit antamaan 4-viljan puuroa lisäksi.

Yhteistyössä