5v yksin kotiin max.15min?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Mitä mieltä olette, voiko 5v jättää yksin kotiin max. 15min? Asumme maalla, hiljaisen hiekka/soratien varrella. Vien aamuisin esikoista linja-autopysäkille (n.450m) ja kävellen matka kestää n. 6min suuntansa. 5v kuopus ei haluaisi tulla mukaan ja kieltämättä se on melkoista tahtojen taistoa saada hänet puetuksi niin jotta ehtisimme ajoissa pysäkille. Kuopus haluaisi jäädä kotiin katsomaan pikkukakkosta joka tulee juuri tuolloin. Naapurissa asuu läheinen eläkeläispariskunta jonne lapsi osaisi itsekkin kipittää jos tulisi joku hätä. Mitä mieltä uskaaltako jättää?

Kyllä jättäisin. Varsinkin jos jää katsomaan mieluista ohjelmaa ja tietää että äiti tulee ihan just takaisin. Toki kannattaa kysellä lapsen tuntemuksia kun ekoja kertoja jää. Toisille 5.v hetkenkin yksinolo voi olla tosi pelottavaa.

Voisin jättää, mutta en todellakaan alkaisi kuskaamaan ketään mitään alle puolen kilometrin matkaa dösärille, ellei kyseessä ole joku liikuntarajoitteinen invalidi. Haloo oikeesti.

Voisin jättää, mutta en todellakaan alkaisi kuskaamaan ketään mitään alle puolen kilometrin matkaa dösärille, ellei kyseessä ole joku liikuntarajoitteinen invalidi. Haloo oikeesti.
Kyllä mä ainakin saatan lapseni aamuisin pysäkille (ekaluokkalaisen).Miks en saattais kun kerran olen kotona ja lapsesta on kiva kun on seuraa aamuisin bussia odotellessa? Päivällä tulee kyllä itsenäisesti kotiin. Mitä pahaa siinä muka on? Hei haloo vaan itelles!!!!

Minä kävelin ekaluokkalaisena ihan itse kouluun ja koulusta kotiin n. 1 km matkan, ja omilla avaimilla sisään. Niin tekivät muutkin luokkakaverini, eikä meistä kukaan kyseenalaistanut sitä mitenkään.

Ellei ekaluokkalaisesi ole erityislapsi, aloittaisin siitä, että työnnän ekaluokkalaisen aamuisin ulos ulko-ovesta ja hän kävelee itsekseen sinne bussille, ja minä olen pienemmän kanssa kotona. Nythän sinä odotat 5v. pärjäävän paremmin yksin kuin koululaisen, vaikka toisinpäin tuon pitäisi mennä.

Kyllä meillä laps alko 5v olla just ton verran suunnilleen kotona yksin kun käväsin jossain kodin ulkopuolella. Puhelin saataville ja jäi yleensä kattomaan jotain telkusta. Halusi itse harjoitella vähän yksinolemista.
Minustakin on vähän nurinkurinen asetelma että nuoremman jättää siksi että vanhempi normaalisti pärjäävä saa saattajan noin lähelle.

Kyllä mä ainakin saatan lapseni aamuisin pysäkille (ekaluokkalaisen).Miks en saattais kun kerran olen kotona ja lapsesta on kiva kun on seuraa aamuisin bussia odotellessa? Päivällä tulee kyllä itsenäisesti kotiin. Mitä pahaa siinä muka on? Hei haloo vaan itelles!!!!
No ei tuossa saattamisessa mitään pahaa ole, mutta hieman ihmetyttää se, että et itse pysty päättämään, selviääkö se pienempi yksinään, vaan tarvitset palstan päättämään siitä puolestasi.

Samaten se ihmetyttää, että valitset isomman saattamisen ja jätät pienemmän yksin, jos epäilet hänen pärjäämistään. Vähänkö nurinkurista.

Meidän kohta 6v on ollut 5 vuotiaasta asti yksin kotona, jos olen käynyt nopeasti kaupassa. Lapsella on puhelin, jokla osaa soittaa tarvittaessa. Lapsi haluaa siis jäädä itse kotiin. On villi, mutta tottelevainen lapsi.

Jos sillä on puhelin niin voisin jättää, en ole vielä jättänyt 6v lasta kun tuntuu jotenkin kauheelta. Kai tuo voisi jäädä, ei vaan ole ollut tarvetta ja haluan ostaa puhelimen nyt synttärilahjaksi niin sitten ei ahdista niin paljon.

Sanoinko että siinä on jotain pahaa jos saattaa lapsen dösärille? En. Mutta AUTOLLA alle puolen kilsan ajaminen on todellakin minun mielestä ihan silkkaa hulluutta. Kyllä minä voisin kävellen/pyörällä lapsen dösärille saattaa ja voisin jättää pienemmän yksin kotiin jos pienempi niin haluaisi ja jos pienempään luottaisin, mutta en todellakaan alkaisi alle puolen kilsan matkaa jollain autolla ketään kyydittämään.

Sanoinko että siinä on jotain pahaa jos saattaa lapsen dösärille? En. Mutta AUTOLLA alle puolen kilsan ajaminen on todellakin minun mielestä ihan silkkaa hulluutta. Kyllä minä voisin kävellen/pyörällä lapsen dösärille saattaa ja voisin jättää pienemmän yksin kotiin jos pienempi niin haluaisi ja jos pienempään luottaisin, mutta en todellakaan alkaisi alle puolen kilsan matkaa jollain autolla ketään kyydittämään.
No mutta AUTOILUSTA EI OLLUTKAAN kyse, ei mulla eikä aloittajallakaan.Joten kai se on sit saattamista.

Mun ekaluokkalainen kävelee joka aamu yksin yli kilometrin matkan kouluun, ilman ongelmia. Miksi ap:n pitää saattaa noin lyhyt matka pysäkille ja jättää siksi aikaa pienemmän yksin. Ei nyt ihan järkeä tossa. Ja kyllä se 5 v varmasti pärjää sen ajan, mutta silti ihmettelen.

Mun ekaluokkalainen kävelee joka aamu yksin yli kilometrin matkan kouluun, ilman ongelmia. Miksi ap:n pitää saattaa noin lyhyt matka pysäkille ja jättää siksi aikaa pienemmän yksin. Ei nyt ihan järkeä tossa. Ja kyllä se 5 v varmasti pärjää sen ajan, mutta silti ihmettelen.

No varmaan koska lapsia ihan tosissaan on erilaisia? :) jos aapeen vanhempi tahtoo äitinsä saattamaan, niin miksei saattaisi? Ja taas jos nuorempi on sitä mieltä, että tahtoo jäädä vartiksi kotiin, niin miks ei? Itse jättäisin nuoremman kotiin ainakin joinain aamuina. Ottaisin fillarin mukaan, jotta pääsisin kotiin nopeammin, paitsi tietty jos paluumatka on ylämäkeä. :P

Yhteistyössä