6 kk:n täysimetyksen jälkeen kiinteisiin siirtyminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Avuton Mamma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Avuton Mamma

Vieras
Haluaisin täysimettää vauvaani 6 kk asti, ja näillä näkymin se on mahdollista, mutta mielessä pyörii muutamia kysymyksiä. Neuvolasta olemme saaneet aika vähän opastusta kiinteiden aloitukseen. Ainoastaan lehtisen, mutta mielestäni se on enemmän suunnattu perheille, joissa aloitetaan kiinteät aikaisemmin.

Onko kiinteiden aloittaminen hankalampaa 6 kk iässä kuin jos aloittaisi aikaisemmin? (Vauva on nyt 4,5 kk.) Entä jos hän ei suostu heti silloin syömään kiinteitä? Onko siitä haittaa kehitykselle?

Millaisella tahdilla kiinteitä annetaan 6 kk ikäiselle vauvalle? Siis kuinka paljon ja montako kertaa päivässä? Milloin voi lisätä uusia ruoka-aineita mukaan?

Haluaisin tehdä kaikki soseet itse pakkaseen, tähän kaipaisin myös hyväksi havaittuja vinkkejä! :)

imetin myös 6kk asti, sitten alotettiin kiinteät. Neuvolassakin oltiin sitä mieltä että turha alottaa aiemmin kun vauva ei tarvitse muuta ravintoa ja kasvoi hyvin rintamaidolla. Eri juttu jos kasvu hidastuisi tms.
Aloitat vaan hiljakseen aluksi kerran päivässä yhtä ruoka-ainetta. Itse annoin noin 3-4 päivää yhtö, sitten lisäsin uuden ruoka-aineen. Alkuun sosetta kannattaa tarjota aamupäivällä ettei yöunet häiriinny jos masuoireita tulee. :)

Mä en kyllä riskeeraisi lastani allergioille jotka ihan tutkitusti saa pidettyä loitolla jos aloittaa 4kk iässä lapselle soseet. Onhan se joo kivaa ja helppoa kun ei tarvi sotkusta ruokaa aloittaa, mutta minulle lapsen terveys oli tärkeämpää.

Olen imettänyt kaikkia lapsiani 6kk:n ikään saakka eli en osaa sanoa olisiko helpompi jos alottaisi kiinteät aiemmin :) Hyvin on sujunut aloitus myös puolen vuoden iässä. En nähnyt tarvetta aloittaa aikaisemmin, kun maitoni riitti ja lapset kasvoivat hyvin.

Lapsissa on eroja siinä, miten innokkaasti aloittavat kiinteiden maistelun. Määrät on aluksi todella pieniä ja äidinmaito onkin tärkein ruoka lapselle 1 vuoden ikään saakka. Jos on allergioita perheessä, kannattaa aloittaa aina yksi ruoka-aine kerrallaan maistatus. Jottkut suosittelevat että yksi viikko aina yhtä ruoka-ainetta, mutta itse olen edennyt nopeammin.

Itse olen tehnyt lasten ruoat. Olen keittänyt eri lihoja, hienontanut ne ja pakastanut sopivina annospaloina. Ensimmäisen kanssa pakastin eri vihanneksia samalla tavalla, mutta toisen ja kolmannen kanssa en enää jaksanut. Heille tein useammasta vihanneksesta valmiin soseen ja pakastin sitä. Vaihtelin vihanneksia ja tein siis erilaisia soseita pakkaseen, että ruokiin tuli vaihtelua. Peruna kärsii pakastamisessa, joten perunan keitin erikseen ja mössäsin sekaan. Jos ei jaksa erikseen keitellä perunaa, voi sen laitta kasvissoseen sekaan. Silloin kannattaa lämmittää sose liian kuumaksi, sekoittaa hyvin ja antaa jäähtyä. Näin rakenne tulee paremmaksi.

Puurot olen tehnyt ihan perushiutaleista, pilkkonut sekaan hedelmää ja keittänyt. Sitten soseutus. Näin tulee useampi annos kerralla. Toinen vaihtoehto on keittää esim. omenaa tai päärynää, soseuttaa ja pakastaa annospaloina. Tällainen jäinen annospala kuuman puuron sekaan ja puuro jäähtyy nopeasti ja hedelmäjääpala sulaa. Kätevää!

Kun muu perhe syö, olen tarjonnut samalla vauvallekin sosetta. Siis heti alusta alkaen, vauva on istunut ruokapöydän ääressä ja maistellut sosetta useamman kerran päivässä. Minusta tämä oli aika hyvä tapa, varsinkin kun kerralla meni vaan muutama teelusikallinen sosetta ja siitänin osa ruokalapulle :)

Itse olen antanut ensin kiinteetä ruokaa ja sitten vasta imettänyt. Jos olisin imettänyt ensin, niin ehkäpä kiinteät ei olisi kelvanneet lainkaan. Tässäkin on lapsikohtaisia eroja!! Toisaalta liian nälkäiselle lapselle ei kannata tarjota kiinteitä, menee helposti vaan itkuksi ja silloin ei kelpaa muu kuin äidinmaito :)

Toivottavasti saat selvää tästä sepustuksesta. Asiaa olisi vaikka kuinkia plajon, mutta vauva sylissä keskittyminen ja näpyttäminen on hankalaa. Kysy lisää jos tulee jotain mieleen!

[QUOTE="huhhuh";28593957]Mä en kyllä riskeeraisi lastani allergioille jotka ihan tutkitusti saa pidettyä loitolla jos aloittaa 4kk iässä lapselle soseet. Onhan se joo kivaa ja helppoa kun ei tarvi sotkusta ruokaa aloittaa, mutta minulle lapsen terveys oli tärkeämpää.[/QUOTE]

Just joo!!

Vastaan vain omasta kokemuksestani. Täysimetin ensimmäistä lastamme 6kk ikään, ja sitten aloiteltiin kiinteät. Meillä koko touhusta ei tullut mitään, lapsella kesti todella kauan tajuta homman nimi. Kylläpä oli vaikeaa. Jälkeenpäin ajatellen lapsi oli kiinnostunut ruuista aiemmin enkä tiedä menikö joku herkkyyskausi sitten ohi!

Toisella lapsella aloitin kiinteät heti 4kk iässä, eikä mitään ongelmia ollut. Heti tiesi mitä tehdä ja olikin todella helppoa. Eikä ole allergioita eikä mitään hankaluuksia koitunut. Jos vielä kolmas tulisi niin aloittaisin myös hänelle kiinteät 4kk iässä! Olen kuullut monelta kaveriltanikin että hankalaa oli 6kk iässä kiinteiden aloitus!

Me aloitettiin 6kk iässä, yhtä lajia aluksi ja muutamia päiviä kerrallaan. Aika nopeasti siirryttiin laajempaan ruokavalioon, kun vatsaoireita ei tullut. Alkuun 2 ateriaa päivässä, ensin sose, sitten rintamaito. Muutaman viikon kuluttua syötiin jo 4 kertaa päivässä.

Tuo allergiapuoli on aina erikoinen juttu. Meille allergialääkäri suositteli kiinteiden aloitusta myöhemmin (+ täysimetystä), koska suvussa on perinnöllisenä allergioita ja esikoisella ne puhkesivat jo viikon iässä. Kuopuksella oli lieviä oireita 1v iässä aina uuden maitotuotteen kanssa, mutta onneksi muilta oireilta selvittiin. Itse siis koin myöhäisen aloituksen ja imetyksen auttaneen. Mutta mistäs näistä koskaan tietää.

Meillä esikoisen kansa aloitettiin kiinteät lääkärin suosituksesta 2 kk iässä vähtellen. 6 kk iässä meni jo kolme ateriaa päivässä ja syömine sujui. Imetys loppui kokonaan 5 kk iässä. Tätä pikkukakkosta aloin totuttamaan kiinteisiin 4 kk iässä mutta edelleen 7 kk ikäisenä ollaan melkein täysimetyksellä. Joskus menee teelusikallinen tai kaksi, muutaman kerran viikossa ehkä puoli desiä. Ei kiinnosta häntä syöminen ollenkaan, huoh. Että sanoisin kyllä, aika yksilöllistä on. Toiset oppii ja syö, toiset ei vaikka mitenpäin tekis.

Pidä mielessä, että vauvan pääasiallinen ravinto 1v ikään asti on maito.
Vaikka lapsi ei 6kk iässä haluakkaan soseita syödä, ja 8kk iässäkin menee vain 1-2 ateriaa soseita päivässä, niin se ei ole missään nimessä vaaraksi tai lapsen terveydelle haitaksi. Vauva pärjää sillä maidollakin vielä hyvin ja on hyvää aikaa lapsen totutella kiinteisiin :)

Uusimmat

Yhteistyössä