6 kk ruokailurytmi (soseet, korvike, äidinmaito, vesi...)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mamimami.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mamimami.

Vieras
Kyselen nyt täältä kun oma neuvolan täti on semmoinen... noh ei oikein mielestäni kuuntele kunnolla jos minulla on asiaa. Joten tässä nyt teille näitä ehkä hieman uusavuttomia kysymyksiä :D

Eli vauva on pian 6 kk. Ollut täysimetyksellä ja reilu viikko sitten aloitettiin soseet. Nyt syö kasvissosetta kerran päivässä (ehkä joku 3 tl?). Ajatuksena oli lisätä iltapuuro. Millaisia määriä teillä muilla syödään? Mihin tahtiin olette lisäilleet annoksia tai lisänneet määriä?

Ajattelin myös pikkuhiljaa lopetella imetystä ainakin osittain (ehken ihan vielä), mutta siis annanko sitten välillä kiinteiden jälkeen korviketta niin paljon kun vain huolii? Vai siinä samalla? Mites tuo vesi, kun sitäkin vissiin pitäisi antaa? Tuntuu hölmöltä jotenkin että eka annetaan maitoa ja sitten pitäs vaihtaa vielä veteen lopuksi, huoliiko enää edes jos on jo kerta täynnä? Millaisia käytäntöjä muilla?

Ja kannattaisiko nyt sitten suoraan aloittaa juottamaan nokkamukista?

Mä en muista että oltais pahemmin vettä annettu. Kesähelteillä tietysti, mutta muuten menty maidolla.
Imetys mulla tyssäs molempien kanssa 4kk.n kohdalla ja siitä 1-vuotiaaksi asti sitten korvikkeella mentiin. Ruoan kanssa en juurikaan juotavaa antanut, joskus jonkun hörpyn. Että ruoan jälkeen sai pullollisen maitoa.

Kyllä sen huomaa, miten se ruoka uppoaa. Sitä mukaa sitten lisää määriä.

Aloita muuten mieluummin aamupuurolla. Jos tulee vatsavaivaa niin ei sitten suotta yötä huuda.

Tuossa iässä suositus on että nopdaan lisätään niitä aterioita, eli aloita vaan se puuro, sitten vaikka 1-2 viikon päästä lihasoseet kolmannelle aterialle ja 7kk mennessä saa se 4-5 ateriaa olla vuorokaudessa. Alkutituttelun jälkeen vauva itse pättää minkä verran syö. Tuo kertomasi määrä on näin alkuun ihan ok.
Puuro kannattaa silti ehkä ensiin antaa aamulla jos tulee vatsavaivaa, siirrät sitten ilttaan jos näyttää sopivan.

Niin ja meillä on tarjottu vettä aterioilla ja tissiä päälle, varmaan tekisin samoin korvikkeenkin kanssa. Riippuu tietysti miten paksuna sen soseen tarjoaa. Kaupan soseissa on itsessään sitä vettä riittävästi, omatekemät soseet on usein tuhdimpia.

Meillä vauva 6,5kk syö näin että puuroa aamulla, vettä tarjoan jos haluaa ja tissiä heti kun ottaa, seuraava ateria 3-4h päästä liha ateria, tissiä perään, 3-4h välipalana hedelmäsosetta, taas 3-4h taukoa ja lounaaksi kana, liha tai kala ateria, riippuen mitä on saanut edellisellä ruoalla, ja tissiä. Taas 3-4h ja iltapuuroa soseen kera ja tissiä. Vettä meillä juo melkoisen mutta eipä se ole pahaksi. Vettä se muutenki ihmisroppa sisältää, eikä lapsi kärsi kuivuudesta.
Nokkamuki ollut jo 4kk asti käytössä kun määräsi lääkäri soseiden alotukseen, ostin nokkamukiin sopivan tutin joka on vähän niinku tuttipullon tutin mallinen ja sopeutta lapsen siitä juomaan.
Itsellä vielä maitoa on riittänyt mutta huolettaa mitenkä huolii korvikkeen sitten kun maito lopppuu.

Yhteistyössä