6 kk vauvalla ehkä silmätulehdus - apuja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja runttipulla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

runttipulla

Aktiivinen jäsen
20.05.2008
2 034
0
36
Meillä on maanantaina neuvola, vauva on aika nuhainen ja yskäinen, ja silmät vuotaa kovasti ja punoittaa, varmaan osin siksi kun hieroo käsillään niitä vähän väliä. Ei ole kuitenkaan kipeän oloinen, siis väsynyt tai kiukutteleva tms.. Pitäisikö varata lääkäriltä kuitenkin aika ja näytättää noita silmiä vai jättäskö maanantaille neuvolan tädin tsekattavaksi?
Päivystykseen en halua lähteä jonottelemaan muttei turhaa viitsisi yksityisellekään viedä... mitäs mieltä olette, kokeneemmat?

Pyyhin vain hanaveteen kostutetuilla vanulapuilla silmiä... :ashamed: Olisko pitäny keittää vesi?
Ja jos on tulehtunut niin onko kiirus lääkäriin vai voinko odottaa maanantaihin, ei varmaan kannata?

Alkuperäinen kirjoittaja runttipulla:
Kyllä imetän.. siis omaa maitoa vauvan silmiin? :o Onko ihan tosi...?

Kyllä on ihan taivaantosi. Vanha kikka, rintamaito on itsessään bakteereita tuhoavaa ja taatusti steriiliä tipauttaessasi suoraan tissistä. Rintamaitoa voi käyttää moneen muuhunkin vastaavaan kuten vaikka pieneen haavaan tms.

Itse olen parantanut lapsilta silmätulehduksia noin muutaman kerran ja koiralta oikein todella monta kertaa.

Pyyhin vain hanaveteen kostutetuilla vanulapuilla silmiä... :ashamed: Olisko pitäny keittää vesi?
Ja jos on tulehtunut niin onko kiirus lääkäriin vai voinko odottaa maanantaihin, ei varmaan kannata?

No keitetyllä vedellä kannattais putsata. Ne tipat mitä lääkäriltäkin saat on periaatteessa steriiliä vettä ( todennäköisesti saat niitä ).

Lapsen oireet kertoo tarviiko lääkäriin mennä. Jos selkeesti haittaa olemista, esim. hankaa ja kiukustuu kun silmät kutiaa, niin sitten veisin. Mutta yrittäisin pärjätä noilla kotikonsteilla maanantaihin asti :)

Alkuperäinen kirjoittaja sama:

Kyllä on ihan taivaantosi. Vanha kikka, rintamaito on itsessään bakteereita tuhoavaa ja taatusti steriiliä tipauttaessasi suoraan tissistä. Rintamaitoa voi käyttää moneen muuhunkin vastaavaan kuten vaikka pieneen haavaan tms.

Itse olen parantanut lapsilta silmätulehduksia noin muutaman kerran ja koiralta oikein todella monta kertaa.

Totta totta. Myös tukkoiseen vauvan nenään suositellaan tiputtavan muutama tippa ämmää! Tehoaa yleensä paremmin kuin mitkään keittosuolatipat, kokemusta on.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja sama:

Totta totta. Myös tukkoiseen vauvan nenään suositellaan tiputtavan muutama tippa ämmää! Tehoaa yleensä paremmin kuin mitkään keittosuolatipat, kokemusta on.

Joo en todellakaan alkaisi itse läträtä minkään keitetyn veden, keittosuolatippojen tai antibioottitippojen kanssa vaan ihan suoraan rintamaitoa vaan tipat silmiin. Kaikkein helpointa niin ja meillä ainakin silmätulehdukset parantuneet tuolla rintamaidolla nopeammin kuin silmätipoilla. Viimeksi jouduin hakemaan tipat, kun odotin viimeisilläni kuopusta enkä siis imettänyt sillä hetkellä. Kesti parantua ja ehti tarttua koko perheeseen. Rintamaidon kanssa olen alkanut laittaa tippoja samantien, kun tulehdus tullut ja ei ole ehtinyt tarttua muihin.

Yhteistyössä