6-v alkuyön heräily/unissakävely/itku?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "liisa"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

"liisa"

Vieras
Kohta 6-v tyttö aloittaa joka ilta 1-1,5h päästä nukahtamisesta itkemisen, on aivan hysteerinen ja pelokas mutta häneen ei saada oikein kontaktia. nousee istumaan ja lähtee kävelemään huoneessa päämäärättömästi, välillä tulee olohuoneeseen/keittiöön kävelee silleen nopeasti ja ei asetu mihinkään vaan kävelee eka keittiiön sitten olohuoneeseen jne. Silmät on auki mutta ei kerro mikä hätänä itkee vaan. Asettuu ihan 10 minuutissa takaisin nukkumaan kun taluttaa vuoteeseen ja peittelee. ei anna ottaa edes syliin mikä on normaalista poikeavaa on edelleen sylissä viihtyvä. Itse ei muista tapahtumia seuraavana päivänä. Ensin mietittiin että ehkä on väsynyt tai stressaantunut kun oli paljon menoa ja päiväkotipäiviä. mutta nyt oltiin 1,5 viikkoa lomalla, ja oikein rentouduttiin vain kotona ja käytiin ulkona leikkimässä yms tavallista eikä tehty mitään reissuja ja silti sama kohtaus toistui joka ilta.

Tätä on nyt jatkunu 3 viikkoa joka ikinen ilta ja ihan samaan aikaan! :o neuvoja, annanko vain olla kun lapsi asettuu nukkumaan ihan hyvin sitten ja nukkuu loppuyön sikeästi vai pitääkö huolestua ja soittaa neuvolaan/lääkäriin??

Osuu kyllä. Ilmeisesti on yleistä? Voishan sitä soittaa kuiten sinne neuvolaan, ainakin oman mielenrauhan vuoksi.

Onko kellään omakoht kokemuksia, auttaako mikään=? säälittää kun ei edes syli auta :(

5v. tytöllä ollut pari kertaa, ei kyllä ole sängystä pois lähtenyt, mutta juurikin tuo vajaan 10 minuutin lohduton itku ja ettei saa kontaktia. Ei mitään apukeinoa keksitty. Meillä tuo on tullut erityisen touhukkaiden päivien jälkeen.

Meidän 6v tyttö aloittanut saman yötouhun jokin aika sitten, olen pitänyt normaalina kehitysvaiheena, vaikka isommilla sisaruksilla(poikia) ei ole vastaavaa ollut. Tyttö nukkuu muuten hyvin, ei ole päivisin väsynyt, eikä muista näitä yöjuoksujaan itse, siksi en ole huolestunut. Aion kyllä neuvolassa mainita asiasta.

Yhteistyössä