6-vuotiaan kiinnostus vastakkaiseen sukupuoleen ja omaan ruumiseen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

ia

Vieras
6-vuotias tyttäreni jäi kiinni kosketteluleikeistä kaverin kanssa ja on myös kiinnostunut vastakkaisen sukupuolen sukupuolielimistä. Onko ihan normaalia ikään kuuluvaa kehitystä ja miten tuohon pitäisi suhtautua?
Nuo leikit on ikäviä kun tuntuu että täytyy vahtia koko ajan mitä lastenhuoneessa tapahtuu

Itse kun olin tuon ikäinen, paras kaveri oli naapurin poika. Jossain välissähän se alkaa kiinnostamaan millainen vastakkaisen sukupuolen alapää on. Joskus katseltiin toisten sukuelimiä ja koskettiinkin niihin. Ja todellakaan siinä ei ollut MITÄÄN seksuaalista. Eikä ole traumoja jäänyt.

Meillä on ainakin tuon ikäisten kanssa jo keskusteltu sukupuolielimistä ja samalla olen sanonut että hänen ei tarvitse omaansa näyttää kenellekkään ja muiden ei tarvitse näyttää omiaan. Sukupuolielimet ovat omaa omaisuutta ja hyvin herkät. omiaan voi kosketella kunhan sen tekee itsekseen ja puhtain käsin sillä "vehkeet" voi tulla kipeäksi.

Itse työskentelen juuri tuollaisten 6 vuotiaiden kanssa ja voin vakuuttaa, että on ihan normaalia ikään kuuluvaa uteliaisuutta kiinnostua omista ja toisten sukupuolielimistä. Lapset kyselee hyvinkin reippaasti miksi pojat on erinäköisiä, kuin tytöt ja esim. uimahallissa tarkkaillaan hyvinkin kiinnostuneena kaverin alapäätä.
Kosketteluleikit on myös normaaleja ja lapsista ne on ihan normaaleja, eikä niihin liity mitään seksuaalista. Aikuisista tuntuu helposti ikävältä, jopa iljettävältä, että lapset koskee omia tai toisten sukupuolielimiä. Mutta täytyisi muistaa, että lapset ei asiaa näe juuri sen kummempana, kuin tutkiskella toisten korvia tai nenää tms.
Itselläni usein tulee töissä (eskarissa siis työskentelen) tilanteita, jossa lapi tulee syliin ja saattaa taputella tai puristella mun rintoja. Joskus joka poika tokaisikin, että "sinulla on kivat tuollaiset pallerot". :) Näissä tilanteissa selitän lapselle, että rinnat ovat naisen sellainen yksityisalue, johon ei saa koskea. Ja siinä yhteydessä on helppoa luonnollisesti jutella muutenkin toisen ihmisen koskemisesta, että millainen koskeminen on sopivaa ja millainen ei. Joskus varsinkin pojat ovat eskarissa "tökkineet" sormella toisiaan pippeliin ja siitäkin juteltiin, että niin ei saa tehdä.
Asioista kannattaa jutella lapsen kanssa luonnollisesti, ei siis mitään "hyi, rumaa, kamalaa"-juttuja, vaan kerrotaan ja jutellaan mihin ja miten saa koskea. Ja nimenomaan on tärkeää kertoa lapselle, että itse saa tutkiskella itseään, se on normaalia. Mutta samalla voi jutella missä tätä itsensä tutkiskelua voi harrastaa.
Sen verran vielä, että eskarissa emme mitään kauhean yksityiskohtaista anatomian luentoa ala pitää, vaan jos tarve vaatii, niin juttelemme kyseisen lapsen vanhemmille, että nyt olisi aika ehkä kotona vähän jutella tarkemmin näistä asioista. :)

Yhteistyössä