6-vuotias ja mitä tämä on?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja LotL
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

LotL

Vieras
Eli meillä 6-vuotias poika, jolla viime aikoina usein jutut pyörii samoissa aiheissa... Meillä on rajat ja kuri joista pidetään kiinni niin tämän 6-vuotiaan kuin 3-vuotiaan veljensäkin suhteen.

Nyt viime aikoina tämä 6-vuotiaamme on alkanut kommentoimaan etenkin minulle "ettei rakasta äitiä yhtään" "ja vaikka äiti rakastaisi häntä kuinka niin hän ei kuitenkaan rakasta ollenkaan". Olen siis näissä tilanteissa kertonut rakastavani häntä paljon kun hän kertoo ettei rakasta minua ollenkaan.... Samoin puhuu, että "haluaisi kuolla tästä perheestä pois". Olen kysynyt syytä tähän. Vastaa tähän, ettei halua asua täällä koska häntä komennetaan ja ei saa tehdä mitä haluaisi... Olen tähän koittanut kertoa, että rajat ja säännöt ovat rakkautta ja siksi pidämme niistä kiinni. Ettei lapselle sattuisi mitään pahaa ja että oppisi tietämään mikä on oikein ja mikä väärin.

Olemme nykyään vähän väliä tässä tilanteessa ja alan olemaan neuvoton. Mitä tehdä vai mennäänkö näillä?

Onko lapsella sisaruksia? jos hänestä tuntuu että sitä pienempää rakastetaan enemmän ja taitaa tuo vähä kuulua ikäänkin, se eroaminen ja kuolema on kuitenkin niin pelottava ja hätkähdyttävä asia et niillä saa mukavasti äitin hätkähtämään. Musta oot toiminu ihan oikein, ehkä antaisin lapselle lisää kahdenkeskistä aikaa ja kokeilisin jatkaako vielä. Ja joskus joutuu vain tiukasti komentaa että nyt loppuu tuollaiset puheet jos aina vaan jatkaa ja jatkaa..

Meillä näitä "kukaan ei rakasta mua"-kommentteja tulee kun on väsynyt ja pitää kerätä esim. lelut, yrittää livistää tilanteesta olemalla niiiiiiiiiiiiiiiiiiiiin surkea :wave: 6v poika täälläkin.

Pikkuveli on ja samat säännöt on molemmilla. Pojat ovat luonteeltaan kuin yö ja päivä.6-vuotiaamme ehkä luonteeltaan se haastavampi ja tämä ikäkin tuntuu kyllä tekevän tehtävänsä. On eskarilainen "iso poika", mutta kuitenkin vielä niin pieni. Silti tunnen välillä riittämättömyyttä ja neuvottomuutta tämän lapsen kanssa näissä asioissa. Välillä tuntuu, että vaikka miten päin yrittää niin tekee väärin. Enkä usko, että kyse olisi siitä etteikö tietäisi että häntä rakastetaan. Sen yritän sanoa joka päivä ja useammankin kerran.

tietynlainen irti otto kuuluukin kouluiän kynnyksellä. Toiset kaipaa "vapautta" enemmän kuin toiset kuten yrittävät tehdä sitä irtiottoakin toisia aiemmin.
Onko pojalla vanhempia kavereita??
Onko hänellä jotakin tehtäviä kotona, siivoamisissa tms enemmän kuin pienemmällä sisaruksellaan?

Kokeilkaa harrastuksen aloittamista, mikä olisi vain hänen harrastus.

Noi puheet on ihan tuttuja mulle... ja lapsi oppii nopeaan käyttämään niitä hyväksi erilaisissa tilanteissa joissa saa siten huomiota osakseen.

Meilla kans 6-vuotias tytto just eilen illalla sanoi, etta haluaa toiseen perheeseen ja sanoi muuttavansa 'omaan maailmaan', missa saa tehda niin kuin haluaa.

Olen kans selittanyt, etta aiti ohjaa ja neuvoo, koska haluaa parasta hanelle ja rakastaa hanta valtavan paljon.

Naytti ymmartavan selitykseni, ja sanoi sitten, etta yrittaa muistaa kuunnella aitia :heart:

ja vielä tuli mieleen, että istutapas poika joskus alas juuri tämän "en rakasta äitiä" puheen jälkeen ja kysy napakasti miltä hänestä tuntuisi jos äiti todella sanoisi ettei enää rakasta!
Joutuu miettimään toiselta kantilta niitä sanoja.

Niin minä olen tehnyt..

Yhteistyössä