6kk ikäinen hoitoon!!!?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jenna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

jenna

Vieras
Heippa! kyselisin neuvoa teiltä joilla on kokemusta 6-9 kk ikäisen lapsen hoidosta ja hoitoon laittamisesta. Minulla on sellainen tilanne että mies patistaa minua töihin, kun minulla olisi mahdollisuus päästä 4 kk ajaksi kesätöihin. poikamme olisi 6kk ikäinen kun aloittaisin työt. pelkään kuitenkin että en jaksa/ mieheni ei jaksa hoitaa töiden lisäksi lasta. Minä olisin päivät töissä klo 8-16 ja mieheni olisi sen ajan lapsen kanssa ja kun tulisin kotiin niin mieheni lähtisi töihin klo 17-22 ja minä hoitaisin lasta. lisäksi miehelläni on 2-3 kertaa viikossa yövuoro, jolloin lapsi olisi koko päivän mummolla hoidossa. voiko noin pienen lapsen jättää isän/mummon hoitoon päiväksi? vai onko siitä jotain haittaa lapsen kehitykselle? miten rankkaa tuon ikäisen hoitaminen on? vaatiko se koko ajan leikkiä/ huomiota? onko kellään kokemusta kuinka tuon ikäinen pärjää päivät ilman äitiä? itkeskeleekö äidin perään tai vierastaako esim. mummoa?

Kurja vaihe jättää lasta noin paljon vanhemmitta, koska juuri noihin aikoihin lapsi alkaa osoittaa kiintymystään, ymmärtämään itse kuka on isi ja kuka äiti, tarvitsee erityisen paljon hellyyttä ja huomiota, alkaa vierastaa. Tuossa vaiheessa lapsi alkaa myös aktiivisesti oppimaan uusia asioita ja sen tueksi tarvitsee säännöllisyyttä, turvallisuutta ja johdonmukaisuutta. Rankkaa tulisi olemaan teille vanhemmilekin tuollainen rytmi! Teidän väsymyksenne heijastuisi lapseenkin. Ei väsyneenä jaksa olla iloinen ja pirteä ja kannustava lapselle. Tulee helposti ärähdeltyä ja ei tule otettua syliin niin usein pientä möngertelijää. Tässä tästä vinkkelistä.

Riippuu lapsesta ja tilanteesta. Mulla ei toissakaynnista oo kokemusta mutta luulen, et useimmat vauvat ei vierasta tuttuja aikuisia, joita nakevat usein. Meidan vauva on ainakin aina ""tuntenut"" ne, joiden kanssa on ollut tekemisissa saannollisesti. Mut tuosta hoitamisen raskaudesta ei voi sanoa muuta, kun et sita ei voi ennustaa. Voi tulla hampaita, syominen ja nukkuminen takuta, voi tarvita viihdyketta ellei paase ryomimaan. Ja toisaalta voi jo nousta seisomaan. Tai sit ei tuu mitaan ongelmia. Luonnekin vaikuttaa. Meilla on ollu mies viikot tyoreissussa vauvan ollessa 0-7kk ja hyvin jaksoin hoitaa yksinkin sen 4 paivaa. Mikseipa se isa jaksais yhta lailla.. Mutta siihen pitaa kyl asennoitua siten, et vauva hoidetaan, vaik ois valilla raskastakin.. Ku ei voi tietää, millasta tulee. Kuinka itse suhtaudut erossa oloon vauvasta.. et kuulosta kovin riemastuneelta? Onko palkka niin paljon isompi kun vanh. Raha, että on sen arvoista?

en ole kyllä oikein innostunut töihin menosta vielä tässä vaiheessa, juuri sen takia että pelkään että kun tulen töistä niin olen niin väsynyt etten jaksa panostaa vauvan hoitoon täysillä ja lapsen kuitenkin pitäisi mielestäni tässä vaiheessa olla etusijalla eikä työn... olisihan tietysti hyvä saada työkokemusta kun olen juuri valmistunut kyseiseen ammattiin, mutta uskon että tulisimme rahallisesti toimeen ilmankin... Olen yrittänyt miehelleni sanoa että lapsi tarvitsee tuossa iässä äitiään, mutta hänen mielestään hän/ mummo ajavat saman asian.. toki isä on mielestäni lapselle myös yhtä tärkeä, mutta en haluaisi että lapsi ajattelee 8 tuntia päivässä, 4kk ajan että äiti on hyljännyt hänet, kun jostain luin että tuon ikäiselle jokainen ero on lopullinen että lapsi ei osaa ajatella että äiti tulee takaisin muutaman tunnin päästä... Ja olen samaa mieltä kuin ensimmäinen kirjoittaja että lapsi tarvitsee säännöllisyyttä ja mielestäni jos lapsi joutuu tuossa iässä sen lisäksi että joutuu olemaan ilman äitiä niin joutuu 2-3 kertaa viikossa vielä mummolaan hoitoon niin ajattelisi että lapsi ei tunne oloaan kovin turvalliseksi... laittakaa kokeneemmat mielipiteitänne, että olenko oikeassa vai vain liian suojeleva!?

et missään tapauksessa ole liian suojeleva! Kuuntele nyt hyvä nainen vaistojasi tässä asiassa, älä miestäsi. Pistä mies kuuntelemaan sinua. Lapsuus on kovin lyhyt ja tuossa vaiheessa sitä pohjaa luodaan. Töissä ehdit käydä väsymiseen asti! Ja kyllähän se isäkin tulisi väsynyt olemaan. Ärtyisät, väsyneet vanhemmat eivät ole omiaan luomaan kaivattua turvallisuuden tunnetta. Jää lapsesi luo vielä muutamaksi kuukaudeksi. Jooko!

Minä luulen, että jos menet töihin, et iltaisin voi tehdä mitään muuta kuin olla lapsesi kanssa. Se on hyvä, jos syömään pääset. Niin kiinni pieni lapsi on äidissään oltuaan päivän erossa hänestä.

Mutta olisiko sellainen vaihtoehto teillä mahdollinen, että miehesi jäisi vanhempainlomalle (= saisi omien tulojensa mukaan laskettua vanhempainrahaa), ja sinä kävisit töissä. Näin jäisi vähän enemmän sitä koko perheen yhteistä aikaa, eikä lasta tarvitsisi viedä mummolaan hoitoon ainakaan vielä.

heippa. Minä ajattelin ennen kun poikamme syntyi, että heti vaan töitä kun niitä saan. Valmistuin myös juuri ammattiin. Nyt poika 6,5 kk:tta ja olen päättänyt että olen AINAKIN kesään asti kotona. Ei tuota nappulaa raaski vielä laittaa hoitoon. Kyllä poika silloin tällöin on hoidossa mummulla, mutta en kyllä pisemmäksi aikaa jättäisi. Tuulan ehdotus parempi, jos töihin menet. Mutta en usko että maltat mennä=) Nyt miehelle luu kurkkuun;)

Hei! olen itse mietiskellyt ihan samoja asioita. Lapsemme täyttää kesän alussa 6 kk ja minulla olisi suht varma työpaikka kesäksi. Se voisi olla itselleni mukavaa vaihtelua, jonka jälkeen jäisin taas kotiin kunnes lapsi on vuoden ikäinen.

ehdotin miehelle että hän voisi jäädä vanhempainlomalle, mutta ei oikein innostunut asiasta. Mielestäni olisi vain hyvä jos isä ja tyttö viettäisivät paljon aikaa yhdessä. Jos mies ei siis suostu niin toinen vaihtoehto olisi pyytää siskoni kotiin hoitamaan. Tällöin vauvalle syntyisi myös hyvä suhde muuhun kuin vanhempaansa, ainakin toivottavasti.

Vaikea kuitenkin ennustaa että miten tuossa vaiheessa nukutaan yöt ja syönnit onnistuu, nyt kun ei huoli pulloa ollenkaan. Voi olla että hylkään koko ajatuksen. Vaikka uskon kyllä että totuttelulla lapsi tottuisi vähän vieraampaankin hoitajaan ja esimerkiksi ulkomailla lapset menevät monesti hoitoon jo 4 kk ikäisenä.

Kuulostaa kyllä aika rankalta tuo teidän hoitorytmi ja neljä kuukauttakin on pitkä aika. Jos miehesi suostuisi jäämään vanhempainlomalle niin sinunkin töihin meno onnistuisi jo paremmin.

jos päätät mennä töihin, niin voisiko mummo tulla teille kotiin hoitamaan vauvaanne? Näin hoitoympäristö ei aiheuttaisi hämmennystä, kun saisi olla tutussa kotiympäristössä, vaikka hoitaja vaihtuisikin.

minä en mitenkään raski jättää edes 9kk ikäistä hoitoon, vaan odotan, että lapsi on ainakin vuoden. Ja tottapuhuen en kyllä tosiaankaan jaksaisi. Vaikka meilläkin rauhallinen ja ""kiltti"" vauva, niin tämä mamma on ainakin väsynyt, ehkä nyt vauvan ollessa puolivuotias alkaa jo itsekkin oleen paremmassa kunnossa (ei niin väsynyt).
Nyt vaan hampit ahistaa vauvaa, ja yöt on vähän rikkonaisia. Syöminen takkuaa ja vähän kitissään.
Hyvä että päivän aikana kerkeää siivoamaan, on niin täydet päivät, yllättävän paljon vie aikaa kun syöttää, vaihtaa vaipat, nukuttaa, tekee ruat (vauvalle), tiskaa (pullot ym) ja siivoaa. Vauva viihtyy lattialla kauan, että siinä mielessä hyvä, ei tartte kanniskella tai olla seurana. Näin meillä.
Ajattelen myös sitä, että suunnitteilla ei ole toista lasta, ja en halua menettää ainoan lapseni ""tärkeintä"" kehitysvaihetta sen takia että ei ole rahaa. Joten jotenki sumplitaan, että voin olla kotona vauvan kanssa ja viettää aikaa hänen kanssaan. Nyt tosiaan alkaa vauva osoittamaan kiintymystä ja oppii kaikkea uutta, mikä on niin ihanaa äitistä. Haluan nauttia lapseni seurasta kun hän minun seuraa nyt eniiten varmaan tarvii. Jos olisin päivät töissä, niin jaksaisinko olla lapseni kanssa nauttien hänen seurastaan, valvoen yöllä ym. en.
Jotku jaksavat, mutta minä en.

Moi! Mä olen menossa huhtikuun alussa töihin, jolloin vanhempainlomani loppuu. Äitini tulee meille 2 kuukaudeksi hoitamaan vauvaa. Minulla päivittäinen työaika vain 4-5 tuntia. Sitten jäänkin elokuun puoleen väliin asti kotiin, jolloin vauva menee vasta tarhaan.

Itse jouduin lähtemään töihin kun vauva oli 5kk sen takia että asumme maassa jossa virallinen äitiysloma on vain vajaa 3kk. Pystyin kuitenkin onneksi olemaan vauvan kanssa tuohon viiteen kuukauteen saakka (tosin olisin todella mielelläni ollut pidempään kotona).
Se helpotti että sain sukulaistytön hoitamaan vauvaa pariksi kuukaudeksi kotiin eli ihan vieraalle ihmiselle ei lasta tarvinnut jättää.
Aluksi väsymys oli valtava kun vauva ei nukkunut öitään hyvin. Tosin jostain ne voimat vaan löytyvät siihen että hoitaa vauvan ja seurustelee vauvan kanssa illalla. Ja tuohon väsymykseenkin on tottunut. Toisaalta on ihan kiva että näkee työkavereita ja itsellä on työhaasteita, mutta kokoajan takaraivossa on kuitenkin ajatus että haluaisi olla kotona. Vauvan käytöksessä en kyllä ole muutosta huomannut. Kotiin tullessa vastassa on hymyilevä vauva ja se kyllä lämmittää äidin sydäntä ja saa väsymyksen haihtumaan.