6kk ruokarytmi

  • Viestiketjun aloittaja Karvakuono
  • Ensimmäinen viesti
Karvakuono
Heippa!

Mitä, minkä verran ja moneltako teidän noin puolivuotiaat syö päivässä?

Musta tuntuu et meillä menee tosi vähän maitoa nykysin kun kiinteet alkaa valtaamaan alaa, maito ei kelpaa tuttipullosta eikä nokkamukista.

AAMU Puuro+maitoa joskus menee joskus ei
AAMUPÄIVÄ Lihasose, vähän ajan päästä maitoa, yleensä vaan hörppy tai ei sitäkään
PÄIVÄ Kasvissosetta, vähän ajan päästä maitoa, yleensä vaan hörppy
ILTAPÄIVÄ Hedelmäsosetta, maitoa taas pikkuinen hörppy
ILTA Puuro+maitoa jota ei yleensä kuitenkaan mene

Oon yrittäny jättää ton kasvis tai hedelmäsoseen pois ja antaa tilalla vaan maitoa mut ei klpaa, sit itkee nälkää niin sosetta on pakko antaa. Oon myös yrittäny antaa maitoa ennen sosetta, välissä ja jälkeen mut ei...Ja soseita kerralla menee yleensä puoli purkillista. Ja tällä määrällä pieni mies nukkuu jo lähes aina koko yön... Maidon määrästä olen siis huolissani, se suositettu 6dl ei useanakaan päivänä täyty... Vinkatkaas siis vähän omia ruokarytmejänne malliksi.... Kiitos!
 
Mami78
Meillä neidin 6,5kk ruokailurytmi on melkeinpä joka päivä seuraavanlainen:

Aamulla n.8.30 - 9.00 aikaan maitoa ja jonkin ajan kuluttua juo velliä (tyttö ei syö/juo heti herättyään, vaan vasta n. puolen tunnin kuluttua maito kelpaa) Jonka jälkeen neiti meneekin 10 - 11 maissa jo päikkäreille!! nukkuu 1,5 -2 tuntia.
n. 13 - 14 aikaan 1prk Lihasosetta, vähän ajan päästä maitoa n 120ml

Joskus tässä välissä juo velliä tai maitoa.
iltapäivä/alkuilta (17.30 - 18.00): Velliä tai hedelmä/kasvissosetta
ILTA (20.30 - 21.00 )Puuroa ja maitoa, jonka juo nukkumaan mennessä nukuttaessa.

Maitoa meillä menee n. 6dl päivässä. Erityistä herkkua on porkkana-peruna velli.
Tällähetkellä ollaan ihan valmissoseilla, hakusessa onkin hyvät/helpot vauvan ruokasoseiden ohjeita. Esim. miten possun liha tulisi kypsentää? Uunissa, pannulla vai keittäen? Kun suolaahan ei saa käyttää mutta miten on muiden mausteiden?
 
Karvakuono(ei jaksanut kirjautua)
Ok. Lihan valmistuksesta vauvan soseisiin on keittäminen hyvä keino, keitinveteen voi lisätä vähän pippuria ja vaikka sipulia makua antamaan. Myös uunissa voi kypsennellä mutta paistaminen ei ole suositeltavaa. Näin muistan lukeneeni jostain oppaasta :0)

Kertokaahan lisää puolivuotiaiden ruokailu rytmejä ja määriä!
 
Margen
Meillä reilu 6 kk tyttö ja rytmi seuraavanlainen:

Klo 6-7.30 Maitoa 100 ml - 180 ml
Klo 10 Lihasose + vettä
Klo 10.40 Maitoa n. 120 ml
Klo 13 hedelmäsose + vettä
Klo 14.30 Maitoa
Klo 17 kasvissose + vettä
Klo 19 Puuro
Klo 19.30 Maitoa n. 140 ml

Meilläkin vaihdellen menee tuota maitoa, juuri ja juuri saadaan yleensä täyteen tuo 5 dl päivässä mikä pitää tulla ettei tartte antaa kalkkilisää, näin meille sanoi lastenlääkäri.

Alkuun ei huolinut soseiden jälkeen maitoa ei heti eikä myöhemminkään, nyt muutaman viikon ajan kuitenkin olen saanut tällä rytmillä maitoa menemään. Puuron teen veteen, teen yleensä neljänviljan puuroa, mutta teen siitä niin tönkköä, että lisään sitten maitoa reilusti niin että tulee löysempää.

6 kk neuvolassa puhuin kanssa tästä että kun meillä huonosti menee maitoa, niin terkka sanoi että ei se ole niin tarkkaa. Että noin 5 dl päivässä, ei tartte täyttyä välttämättä joka päivä (tosin mielipiteitä taitaa kyllä olla tästä monia). Mutta juuri ja juuri ollaan se siis saatu täyteen.

Meillä juo nokkamukista vettä, mutta jos sinne laittaa maitoa ja yrittää hörppyyttää sitä, niin kieltäytyy mimmi vallan kokonaan. Ei jotenkin siis pidä maidon mausta nyt kun on muutakin ollut tarjolla.

Eihän tässä nyt loppupeleissä kovin montaa kuukautta tartte odottaa kun saa jo vissiin 10 kk iässä aloitella niitä hapanmaitotuotteita antamaan, niin saa sitten sitä kautta kalkkia menemään taas enempi.
 
Margen
Niin joo ja päikyt meillä menee niin että klo 11-13 ja 15-16.30 ja joskus pikku-unet tarttee vielä aamulla jos herää jo kuudelta.

Tätä et kyllä kysynyt, mutta jos viitsitte/viitsit kertoa teidän unirytmin, niin kuulisin mielelläni =)

Mukavaa joulua!
 
Karvakuono
Kiitos vastauksista! (Lisää otetaan mielellään vastaan ;0) Tuntuu et saa olla koko ajan tuputtamassa maitoa kun oon alkanu stressaamaan tosta kalkin saannista...

Meillä herätään aamulla klo 07-09 välillä ja ekat päikkärit ottaa aamupalan jälkeen klo 10-11 välillä, vajaan tunnin nukkuu. Sit seuraavat unet lounaan jälkeen kun mennään ulos, nukkuu niin auan kun vaunut liikkuu ;0) yleensä tunnin verran ulkoillaan. Sit alkuillasta klo 17 paikkeilla ottaa puolen tunnin nokoset. Ja yöunille menis jo klo 19 mut oon nyt venyttänyt et aletaan iltapuurolle klo 19 ja nukkuman sit 19.30 mut liian väsyneenä ei sit taas syö... Aikamoista sirkustaiteulua tämä arki väillä kyllä on... meillä meni ihan hyvin maitoa kun söi aamulla ja illalla 200ml velliä, nyt kun tilalla puuro, jota menee vaan vajaa desi,niin se sitä maitomäärää on kans pienentäny...

To neuvola, täytyy siellä purkaa tuntojaan tästä syömisestä taas.
 
Meillä
Minulle ei ole kukaan puhunut mitään kalkin saannista tai maitomääristä. En tiedä paljonko menee, kun kaikki tulee tissistä. Kolmisen viikkoa ollaan nyt syöty muutakin ruokaa.

klo 7 Herääminen ja maitoa
Klo 9 Maitoa ja päikkärit
klo 11 Veteen tai Tutteliin keitettyä puuroa marjakeiton kanssa
klo 13.30 Maitoa ja päikkärit
klo 15.30 banaania tai hedelmäsosetta välipalaksi
klo 18 peruna- tai porkkanasosetta lihan, kalan tai kanan kanssa tai toisinaan joku kaupan valmissose
klo 20 Maitoa ja yöunille
Yöllä ottaa vielä maitoa kaksi kertaa.

Aterioiden kanssa juomana on vesi. Ensi viikolla otamme ohjelmaan myös iltapalan ja seuraavalla viikolla aamupalan. Minua ei neuvolassa juuri ole ohjeistettu näistä, vaan mutu-tuntumalla mennään... En siellä puolivuotisneuvolassa osannut mitään kysyäkään, kun vasta seuraavalla viikolla aloitettiin soseet. Saamani esitteet olen toki lukenut.

 
Karvakuono(vierailee taas)
Tuo maitomäärä on tosiaan korviketta käyttäville annettu ohjeelliseksi, ädinmaidostahan ei tosiaan määristä tiedä mut eiköhän se teillä täyty kun on kuitenkin vielä useamman kerran päivässä rinnalla.
 
Karvakuono(vierailee taas)
Tuo maitomäärä on tosiaan korviketta käyttäville annettu ohjeelliseksi, ädinmaidostahan ei tosiaan määristä tiedä mut eiköhän se teillä täyty kun on kuitenkin vielä useamman kerran päivässä rinnalla.
 
~HotMaMa
Meillä syö ihan pian 6kk ikäinen poika Tuttelia ja itsetehtyjä soseita. Päivärytmi on kutakuinkin seuraava:

06-07 Maitoa 100-120ml
08-09 Maitoa 100-120 ml ja unille 45min
(10 Maitoa 50-100 ml toisinaan)
11-13 Liha-kasvissosetta, maitoa 50-80 ml ja unille 1-2 tuntia
15-16 Maitoa 100-120 ml
18 Hedelmäsosetta ja maitoa n.50ml ja unille 45 min
20-21 Maitoa 120 ml ja unille seuraavaan aamuun.

Olen aloittamassa ensi viikolla aamupuuron, jos saisi aamun ruokailikertoja vähän vähennettyä, ja jossain vaiheessa iltapuuron.
 
~HotMaMa lisäys edelliseen
Olen tarjonnut vauvalle toisinaan vettä, jos vatsa ollut kovalla tai hän on vaikuttanut nälkäiseltä ennen "vakiintunutta ja virallista" ruoka-aikaa.
 
miumaumiu
Meillä näin (lapsi pian 7 kk):

noin klo 8 korvikkeeseen tehty riisivelli ja tissi
11/12 lounaaksi kasvissose+lihaa ja tissi
16/17 päivällinen kasvissose ja tissi
18/18.30 iltavelli (sama kuin aamulla) ja tissiä
nukkumaan seitsemän maissa
yöllä yksi tissittely

joskus pitken päiväunien tai kärryilyjen jälkeen välipalaksi esim. persikkasosetta, persikkaa toisinaan myös jälkiruoaksi tai puuron silmäksi
ruokajuomana vesi
 
Karvakuono(Vierailee)
Maidon juomisesa sanovat että 500-600ml olis kalsiumin saannin kannalta mentävä vuorokaudessa. Midoksi siis lasketaan puuron seassa meneä, vauvajogurtit, korvike ja vellit. Suositteli ostamaan korvike jauhetta jota voi sekotella ruuan joukkoon jos tuntuu ettei mene tuota puolta litraa suunnilleen maitoa.
 

Yhteistyössä