6kk täysimettäneet

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pompi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pompi

Vieras
Jos olette täysimettäneet 6kk niin oletteko kuitenkin antaneet 4kk ikäisestä soseita pieninä maisteluannoksina jotta vauvan suu tottuu ruokaan vai vasta 6kk jälkeen? Siis niin pieniä annoksia ettei niillä ole ravitsemuksellista merkitystä.

En antanut.

Tai yritin mä 5 kk:n iässä mutta kun sylki vaan kaiken pihalle niin lopetin meidän molempien kiusaamisen. 6 kk:n iässä sitten aloitettiin soseet, vauvaa ei kyl kiinnostanu silloinkaan.

Lähempänä seitsemää kuukautta muuttui ääni kellossa ja soseet alkoivat kiinnostaa ja upota. Kasvu oli koko ajan tasaista ja unetkin pitenivät hiljalleen kasvun myötä, että meillä se maito riitti ravinnoksi liki seitsenkuiseksi asti.

Heippa!
Poika on viikon päästä 6kk eikä olla vielä maisteltu mitään soseita.
Nyt on yöunet alkaneet olla katkonaisia, joten tänään illalla kokeillaan varmaan velliä ja sit reilu viikon päästä alotetaan soseet.

-Memmu ja poika melkeen 6kk-

Ei annettu mitään maisteluannoksia, hyvin tuo kuitenkin tottui kiinteisiin kun ne aloitettiin pieninä annoksina 6kk iässä. Nykyään syö oikein reippaasti soseita :)

Eipä tuo olut missään vaiheessa lainkaan kiinnostunut syömisestä, että meillä se herkkyyskausi tuli vasta seitsemännellä kuulla :x Kyllä mä sitä lasta seurasin ja tarkkailin :)

Olihan se alkuun vähän veivaamista kun toinen sylki kaiken pihalle, mutta sitten kun alkoi maistua niin ihan kaikki on mennyt. Minusta ihan turhaan pelotellaan sillä, että lapsi ei opi koskaan syömään jos liian kauan saa pelkkää äidinmaitoa. En ole kuullut kenenkään lapsen ruuan ääressä nälkään kuolleen - tai ehkä niistä ei sitten kerrota ;D

Poika on nyt 1,5 v, kasvaa tasaisesti. Enää ei olla aikoihin tissuteltu, se jäi. Tänään hoksasin että ei tykkää tietynlaisesta kastikkeesta perunan kanssa, että nyt alkaa jo vähän olla kritiikkiä ruokaa kohtaan. Toisaalta - tekee kulmahampaita.

Eikös täysimetys ole sitä, ettei anneta edes makupaloja ennen 6 kk:n ikää? Itse ainakin olen näin käsittänyt ja näin myös toiminut. Puolivuotiaana pikkuhiljaa on aina alettu maistelemaan kiinteitä ja vuoden vanhana on jo totuttu lähes kaikkiin makuihin. Rintamaito on kuitenkin ollut pääasiallinen ravinto aina tuonne vuoden ikään asti.

Käsitän täysimetyksen samoin kuin Anya. tosin alkuperäinen kyseli ihan pikkumaisteluannoksia - ymmärsin että hänestä olisi kiva antaa toisen maistaa jo jotain.

Mut vaikka täysimetys terminä alkaa olla tuttu, niin yhä liian moni tuntuu mieltävän että se tarkoittaa sitä ettei korvikkeita anneta ennen 6 kk:n ikää - näinhän se ei tosiaankaan ole!

Ja kuinka harvalla lapsella se maito (oli sitten äidinmaitoa tai korviketta) on tosissaa vuoden ikäiseksi PÄÄravinto. ei ollut meilläkään...

""Mut vaikka täysimetys terminä alkaa olla tuttu, niin yhä liian moni tuntuu mieltävän että se tarkoittaa sitä ettei korvikkeita anneta ennen 6 kk:n ikää - näinhän se ei tosiaankaan ole!""

Siis mitä täysimetystä se muka on, jos annetaan myös korvikkeita???? Sehän on osittaisimetystä.

Täysimetin 6 kk ja sitten alotettiin makuannoksilla. Täysimetys siis sitä, että pelkkää äidinmaitoa + D-vitamiinia. Jos antaa makuannoksia tai korviketta, on kyseessä osittaisimetys.

Täysimetyshän tarkoittaa sitä, että vauva ei saa muuta ravintoa kuin äidinmaitoa. (Mutta jotkut mieltävät asian niin, että täysimetys olisi sitä, että vauva ei saa muuta MAITOA kuin äidinmaitoa.)

Eli vauva on osittaisimetyksellä jos hän saa äidinmaidon lisäksi äidinmaidonkorviketta, velliä, sosetta, puuroa tms.

Joo, tää vauhkoominen on ihan mieletöntä! Jos annat kerran tai kaksi korviketta ja pari kertaa sosetta niin et ole täysimettänyt. Miettikääs äidit ihan oikeasti mitä päästätte suustanne ja kuinka fiksua se on? ei tämä ole mikään kilpailu vaan yksi asia muiden joukossa tässä maailmassa, siis imetys.

Ei voi antaa hörppyä vettä vauvalle siinä pelossa ettei ole enää hyvä äiti kun ei ole täysimettänyt. Millaisen esikuvan te annatte epävarmoille nuorille äideille? aikuiset ihmiset! Hävetäkää ja etsikää enemmän sisältöä elämäänne.

No katson täysimettäneeni. Lapsi sai muutaman kerran reissun päällä korviketta kun oli huono imemään rinnasta erikoisissa tilanteissa - tai alkuun ei siis imetnyt ollenkaan rinnasta - ja lypsetty maito pääsi loppumaan.

Lisäksi tosiaan kokeilin noita soseita viisikuiselle. Ja antoipa isi jäätelöäkin maistaa...

Että mä en mielestäni ainakaan keuhkoa.

Imetin täysimetyksellä ( ainoastaan rintamaitoa ) 7kk. Jonka jälkeen aloitin antamaan velliä..sitten sosetta...ja sitten kiinteämpää pöperöä. Tyttö on nyt kohta 10 kk:tta ja hienosti on tottunut syömää kiinteää...eri makuja (sanoo:nam nam)...juo mukin reunasta...kasvaa ja kehittyy hyvin. Veläkin yöllä syö 2 kertaa ja päivän aikana 1-3 kertaa rintamaitoa...joko tissiltä tai pullosta. Korviketta en ole kertaakaan edes kokeillut.

Ton oli pakko olla vitsi?! Jos antaa soseita niin vauva on ""osittaisimetyksellä"". Älkää nyt viitsikö.

Voi höpön löpön. Jos vauvalle annetaan vain 99% rintamaitoa, kyseessä on ""täysimetys"". Jos annetaan rintamaitoa+korviketta= osittaisimetys.

Kun vauva syö kiinteitä, vellejä yms. Ei imetystermejä enää ole. Silloin vauva juo rintamaitoa jos muuta juotavaa ei pääasiassa saa.

Kiitos kaikille teille jotka vastasitte asiallisesti, kaikesta vähänkin imetykseen liittyvästä täällä saakin näköjään riidan aikaiseksi :( Lähinnä minua siis kiinnosti juuri se, että onko tarpeen antaa maisteluannoksia 4kk iästä lähtien (näin ohjastettiin neuvolassa). Itse en menetä yöuniani jos en täytä virallisia täysimetyskriteerejä vaan pääasia että vauva voi ja kasvaa hyvin :)

Hei, termien määrittelijät: onko minun lapseni täysimetetty kun sai sairaalassa ekalla viikolla korviketta pari kertaa päivässä painon laskun takia, sitten 6kk ikään pelkkää äidinmaitoa? Entä jos olisi saanut luovutettua äidinmaitoa? Ja onko täysIMETETTY, jos saa äidin omaa maitsikkaa pullosta välillä?

No ei tähän oikeasti tartte ruveta vastailemaan, mutta tässä sen näkee, että käsitteet on käsitteitä ja elämä on elämää. Harvoin todellisuudessa on täydellisiä ihannetapauksia.

Yhteistyössä