6kk vauva saanut painoa vain 300gr ja 5mm pituutta kuukaudessa :(?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 5gjgjg
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
5

5gjgjg

Vieras
... eli siis juuri 6kk täyttänyt vauva on saanut vain noin vähän pituutta ja painoa kuukaudessa. Ennen on tullut painoa selvästi enemmän. Myös pituutta on aina tullut väh. 2cm.

Kuiteskin nyt vauva on syönyt tissiä yöllä enemmän kuin koskaan ennen, siis 5 kertaa tai enemmän. Myös kiinteitä on aloiteltu, määrät aika pieniä... Imetän paljon useammin kuin ennen ja silti pituutta ei ole tullut paljon mitään.. :(

Mistähän tällainen voi johtua? Kasvukontrolli kuukauden päästä..

Eilen vilkaisin omaa neuvolakorttia vm -82, niin useampana kuukautena on tullut vaan muutama sentti pituuteen ja painoa n. 500g/kk 4-7kk iässä, 8kk iässä painoni on jopa hiukan pudonnut tuosta 7kk iästä. Ja ainakin tietääkseni olen ihan normaali ihminen, hauska verrata oman pituuden ja painon kehitystä omaan tyttööni. Tyttöni on n. 4 cm pitempi ja reilu 1,5kg painavampi 5kk iässä kuin mitä itse oli. Pitääkin kysästä anopilta oisko mieheni neuvolakortti mahdollisesti tallessa...

Noi painonnousut sun muut on niin yksilöllisiä ja vaihtelevia, etten olis tommosesta huolissani. Tosin en kyllä huolestunut siitäkään, kun omalla neljävuotiaallani paino nousi puolessa vuodessa 50g. Ei siitä kyllä huolestunut lääkärikään. Lapset kasvavat omaan tahtiinsa, joskus tulee pituutta enemmän, joskus taas painoa enemmän, olennaista liene se, etteivät nuo mitat pienene :-)

Mä veikkaisin raudanpuutetta.

Vauva saa raskausaikana äidiltään rautavaraston, joka loppuu noin 4-6 kk iässä. Äidinmaidossa ei ole paljoa rautaa ja korvikkeista se ei juuri imeydy. Rautaa saa esim. viljoista ja lihoista.

Eli puuroa (ei tarvitse olla vauvojen "raudoitettu") kehiin!

Yhteistyössä