6kk vauvan opettaminen nukahtamaan itsekseen...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap.

Vieras
Meillä on 6kk ikäinen vauva, jonka olen opettanut nukahtamaan rinnalle... joo, tiedän, ettei olis pitänyt, koska haluan päästä siitä eroon...

Vaunuissa nukkutaan päikkärit. Ja yöunille nukahdetaan rinnalle. Teen siitä tosin irrotamisyrityksiä ja en oikein ole varma edes, että minkälaisessa tilassa - onko vauva siis täysin nukahtanut - siirrän vauvan sänkyyn. Täysin pimeä makkari eli en näe silmiä onko ne auki :)

Mutta nyt haluaisin päästä tuosta eroon ja viedä vauvan pinnikseen hakemaan itsekseen unta. Tietenkään en haluaisi kovin huudattaa ja siksi ajattelin kokeilla sitä nostelu-unikoulua.

Onko kukaan kokeillut sitä?

Niin ja tarkoitus ei ole päästä eroon yösyötöistä, koska pieni vauva. Mutta johtaako tämä siihen? Varsinkin jos nukahtaminen menee huudatukseksi...

Yöt meillä menee heräillessä tunnin - kahden välein. Pitää päästä joka kerta rinnalle.

Nyt vain olen huomannut, että on menossa jonkinlainen herkkyyskausi uuden oppimiselle. Pienistä asioista vauva on tehnyt itselleen rutiineja lyhyen ajan sisällä...

Kuka selkiyttäisi mun ajatuksia, mitä kannattaisi tehdä....

Ja nukuttamisen haluaisin muuttaa, koska se helpottaisi iltoja esikoisen kanssa. Olen usein yksin, koska mies reissaa. Ja vauva joutuu aina odottamaan, että saan esikoisen ensin nukkumaan...

Meillä mies nukuttaa vauvan. Joskus itkee mutta rauhoittuu pian kun ei ole maito haisemassa vieressä :p Tosin tyttö nukkuu meidän välissä...joskus nostan omaan sänkyyn mutta on vaan niin helpompaa nukkua samassa sängyssä ihan jo sen takia että vauva syö vielä öisin.

Meillä vaan siirryin syöttään iltasyötön olohuoneeseen. Odotin illalla, että oli tosi väsynyt. Nukahti silti rinnalle olohuoneeseen. Siitä mies ottaa syliinsä ja kantaa pinnikseen. Jos vääntelehtii, pitää hetken kättä vauvan päällä, että rauhottuu vähän. Sitten lähtee ja vauva jää nukahtaan kunnolla itekseen. Ollaan nyt viikko tehty tätä. Ennen nukahti meidän sänkyyn tissille. Ei ole ollut mitään ongelmia. Tosin sitten ekan syötön jälkeen jää meidän viereen nukkuun, mutta ekan pätkän nukkuu omassa sängyssä. Se pätkä on pisin, niin saan nukkua tilavammin yhen pätkän. On toiminu hyvin.

Meillä kokeiltiin kaikkia unikoulumenetelmiä huudattamista lukuunottamatta, eivät toimineet... 10-kuiseksi asti vauva nukahti rinnalle, kunnes sitten eräänä iltana se vahingossa nukahti omaan sänkyynsä ja nukkua repäisi vielä ensimmäiset täysin katkottomat yöunensakin (ja yösyötöt jäivätkin kokonaan pois tässä vaiheessa).

Kokeile vaikka pehmeää laskua, eli et annakaan illalla rintaa vaan tutin (jos on teillä käytössä) ja pidät vauvaa sylissä. Juuri ennen unen tuloa lasket pikkukaverin sänkyyn. Vähitellen sylissäpitoaikaa voi lyhentää, ja lopulta vauva oppii nukahtamaan kokonaan itse.
Tästä ei siis ole omaa kokemusta, mutta tuttavaperheessä meneteltiin näin.

Alkuperäinen kirjoittaja Liekö avuksi;24808519:
Meillä kokeiltiin kaikkia unikoulumenetelmiä huudattamista lukuunottamatta, eivät toimineet... 10-kuiseksi asti vauva nukahti rinnalle, kunnes sitten eräänä iltana se vahingossa nukahti omaan sänkyynsä ja nukkua repäisi vielä ensimmäiset täysin katkottomat yöunensakin (ja yösyötöt jäivätkin kokonaan pois tässä vaiheessa).

Kokeile vaikka pehmeää laskua, eli et annakaan illalla rintaa vaan tutin (jos on teillä käytössä) ja pidät vauvaa sylissä. Juuri ennen unen tuloa lasket pikkukaverin sänkyyn. Vähitellen sylissäpitoaikaa voi lyhentää, ja lopulta vauva oppii nukahtamaan kokonaan itse.
Tästä ei siis ole omaa kokemusta, mutta tuttavaperheessä meneteltiin näin.

Tuttia ei käytetä (ei ole halunnut ja varmaan enää ei kannata opettaa?) ja vauva ei rauhoitu yhtään syliin. Rimpuloi vaan. Siksi olenkin nukkuttanut rinnalle - siihen rauhoittuu...

3-vuotias. Hän menee kyllä kiltisti nukkumaan - meillä on ollut tarkat iltarutiinit juurikin 6kk ikäisestä lähtien. Eli häntä ei tartte nukutella. Tosin nyt alkanut välillä tulla, että hän huutelee sängystä, että pitää päästä kakalle. :)

Pikkuvauva kantoliinaan ja teet iltahommat normaalisti esikoisen kanssa. Sitten vauva viereen ja nukkumaan.
Näin mä tein kun en jaksanut iltarumbaa tai yövalvomista miehen ollessa reissuhommissa. Helpottaa kummasti, kyllä se vauva vielä oppii nukkumaan omassakin sängyssä.

Meillä on nytten ollut tassuhoito pari viikkoa käytössä ja todella hyvin on mennyt. Meillä on tutti joka helpottaaa asiaa ja meillä on syönyt korviketta. Siihen loppu yösyötöt samalla ! Poika nyt 5,5kk.

Yhteistyössä