6kk vauvan rytmin kellottaminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "MKV"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"MKV"

Vieras
onko tästä kellään kokemusta, ja varsinkin hyvää sellaista (tietysti huonotkin tervetulleita ) ??

meillä vauvalla aina ollut vähän rytmit hukassa, tai jonkinmoinen rytmi ollut mutta aika hulabaloota pääsääntöisesti...kovin olen kokeillut rytmittää mutta ajat heittelee monesti usean tunninkin...unet varsinkin, syötöt sujuu tunnin heitoilla. yöt on ollut aina kovin levottomia. kuukausi sitten yöhön tuli se rytmi että noin klo 02-03 juodaan maito, sitten nukutaan pari tuntia ja sen jälkeen alkaa hulabaloo, aamuun asti...tutin juoksuttamista se on. annan kyllä maidon myös jossain tuossa aamuyön tunteinakin.

monenlaista olen kokeillut ja tuntuu että pahentaa vain tilannetta. nyt ajattelin että jos loisi vauvalle selkeän päivärytmin, jos se auttais levottomaan aamuyöhönkin. rytmi sais heittää max 15min. yöllä sitten suunnittelin myös tuota kellottamista eli herätän vauvan vähää ennen kuin normisti herää, ja syötän. pikkuhiljaa sitten siirrän herätyksiä aamuun. olin ajatellut eka herätyksen klo 01 ja toisen 04. jos huhuilee muuten, koitan tassuttaa. tutilla se kyllä rauhottuu mutta luulen että se onkin se paha koska sitä saakin sit juoksuttaa 5-10min välein.

nyt rehellisiä mielipiteitä tästä mun suunnitelmasta ja jos huomaa parantamisen varaa niin ehdoton KIITOS :)

Kun alettiin syömään päivällä viisi ateriaa niin rytmi muodostui kuin itsestään.
Meillä näin:
8.00-puuro
09.30-maito
10.30-11.00-kasvissose
Unet
12.30-13.00-maito
14.00-hedelmäsose
15.00-maito
unet
16.00-16.30-lihasose
18.00-19.00-puuro
19.30-21.00-yö unille

Yöllä herää 1-2 kertaa.

mun tytöllä on elämän aikana varmaan vuorokausrytmi muuttunu ainaski sen 5 kertaa. ja muutokset olleet siis selviä. en ottaisi 6kk kanssa hirveetä stressiä viellä .anna vauvan nukkua tutin kanssa vaikka. syöttäisin vasta kun vauva herää ja uudelleen nukkumaan. pidä muu rytmi tasaisena päivällä. yritä pitää päivän ateriat saman aikasina max 1h heitolla. ja pidä viikossa aina samoina päivinä esim kylpy.

Doves, vähän tuollaisen rytmin määkin nyt kirjailin :)

meillä on syöty kiinteitä jo 3kk ja ei mitään vaikutusta parempaan. typy on kaikenlisäksi tosi huono syömään /juomaan niin en siksi viitsisi ihan äkkiseltään lopettaa yösyöntiä. laskin että jos tuota kellotusta teen yöllä ja pikkasen aina siirran niin typy ois 7,5kk ku ois toinenkin syöttö pois...jos siis kaikki menee kuin stömssoossa :)

#4 näin me ollaankin menty mut tuntuu että tyttö on hyvin kiukku kokoajan. tiedän että toiset vauvat tykkää "ei niin tarkasta" rytmistä ja toisille se taas on vaan hyväksi. mulla alkas työt 3kk päästä ja ois kiva kaikinpuolin hieman saada tää meininki rauhoittumaan ennen sitä.

Voithan sä kokeilla tarkkaa rytmiä ja yöllä herättämistä. Meillä esikoinen käyttäytyi vauvana samoin ja siihen ei kyllä auttanut muukun aika. Vauvasi oppii nyt niin paljon liikkumista yms että se häiritsee yö unta. Mutta tosiaan kannattaa pikkuhiljaa lopettelemaan yömaitoja niin jossain vaiheessa vauvalle yö tarkoittaa pelkkää "nukkumista". Pinihän vauvasi tosiaan on. Tsemppiä yöhulinoihin raskasta se on mutta menee jossain välissä pois.

Meillä on ainakin yöt hyvin vaihtelevat niihin en kyllä puutu. Joskus herää vaan kerran joskus kolme, kauheasti on uusia taitoja joita pitää opetella yölläkin. Meillä alkoi vielä eroahdistus joka vaikeuttaa nukahtamista illalla. Minusta selkeä päivärytmi on tärkeä ja antaa yöt mennä lapsentahtisesti. Kohta alkaa varmaan hampaatkin tulla tupsahtaa ja vaikeuttaa nukkumista.

Uuuuhhh... meillä noi yöt ollu AINA tosi huonot...siis aamuyöstä alkaen yhtä juoksuttamista. joten miten pahaksi tää voi vielä mennä :( hampaita on vielä 0 mutta ien pullottaa mut tää on siis alkanu huonontua jo yöt tos 3kk kieppeillä, silloin oppi kääntymään...sen jälkeen ei muita taitoja oo opittukkaan.

tää on 4. lapsi ja isommilla yöt ollu kohtalaiset ja taitojen opitessa on hieman huonontunut joksikin aikaa...mut nyt tää on jatkuvaa.

Yhteistyössä