6v tyttöjen vanhemmat, utelu teille:

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Terhikki
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Terhikki

Aktiivinen jäsen
27.12.2004
2 662
0
36
Mitä teillä tuon ikäiset tytöt puuhaa mieluiten? Leikkivätkö paljon, itsekseen / sisaren kanssa?

Esikoinen täytti tammikuussa 6v, hänellä on 4v pikkusisko ja 4kk:n ikäinen pikkuveli.

Musta tuntuu että tyttö ei enää malttaisi leikkiä ollenkaan, tai siis lähinnä melkoisen vähän. Toki tuo keskimmäinen meillä on aina ollutkin kovempi touhuamaan itsekseenkin ja keksimään tekemisiä, mutta nyt tuntuu että tuo 6v jotenkin luulee olevansa jo niin iso ettei leikki kiinnosta.

Toisinaan saavat pelata tietokoneella ja toki meillä telkkariakin / dvd-leffoja katsellaan, mutta järkeviä määriä kaikkia näitä. Lasten kanssa myös itse touhutaan ja pelataan paljon.

Nyt tuo isompi on vaan tosiaan kokoajan 'mulla ei oo tekemistä', 'tehdään yhdessä jotain', jne jne.

Monesti jos sitten jotain puuhaa on se piirtelyä / värittämistä / lukemista - jotka ei tietenkään huono juttu mutta jotenkin musta tuntuu hassulta ettei se rupea leikkimään enää.

Kylässä (lapsiperheenkin luona) usein vaan hengaisi aikuisten seurassa, ellei sitten satu olemaan ne lempikaverit joiden luona ollaan.

Äh, pitkä sepustus tulee. :ashamed:

Toki päivittäin keksivät siskonkin kanssa jotain leikkiä mutta lähes aina se päätyy tappeluun, tai toinen luovuttaa kun eivät pääse sopimukseen leikin säännöistä. Nämäkin leikit on lähinnä mielikuvitusleikkejä, lelut ei tunnu innostavan yhtään.

Esikoiseni täyttää 6 v vasta loppuvuodesta, mutta saanko vastata silti? :)

Meilläkin on viime aikoina alkanut olla tuota "mulla ei oo tekemistä, mä en keksi mitään leikkimistä "- juttua. Silloin annan hänelle palapelit, värityskirjan, Hama-helmet tms, ja hän on ihan tyytyväinen. Mutta tuntuu siltä, että hän on kokonaan unohtanut sen, että ne palapelit/helmet/tms voi ottaa kaapista myös ihan itse :D

Veljensä (3 v) kanssa leikkivät pääasiassa mielikuvitusleikkiä, jonkin verran myös leluilla (legot, Ponyville, Littlest Pet Shop, tms) mutta niissäkin on se mielikuvitus/rooliosio yleensä mukana. Eli leikkivät vaikka vauvaa ja äitiä, ja äiti sitten opastaa vauvaa legoilla rakentamisessa...leikkivät sirkustirehtööriä ja eläintenkouluttajaa Pet Shop-eläinten avulla, jne.

Usein leikkivät sovussa, mutta yhtä usein myös riitelevät :xmas:

Meilläkin on tytöllä alkanu nyt viime aikoina olemaan tuota "ei oo mitään tekemistä". Melkein aina kun tulee eskarista, alkaa se sama narina...
Onhan se tietysti kun kotona on leikkikaverina "vain" tuo vajaa 3v sisko. Mut hyvin niillä leikit käy yksiin, sit kun rupeevat vaan leikkimään.

Toki saa vastata :D

Miekin koitan aina keksiä jonkun mitä tiedän ettei ole hetkeen tehnyt, mutta tuntuu ettei sekään kelpaa. Olen myös sanonut viimeaikoina että sitten ei tarvitse tehdä mitään, jos ei itse keksi - kun en halua olla mikään tekemis-automaattikaan :ashamed: .

Meillä on kanssa joitain juttuja 'jemmassa' eli niin etteivät itse saa, mm. osa kirjoista ja peleistä ja joitakin lelujakin. Mutta ne halutaan pitää vähän pidempään pois jotta mielenkiinto säilyy - tuo tytön tekemisenpuute kun on joka päiväistä niin ei voi kokoajan olla antamassa jemmajuttuja.

Musta vaan tuntuu että 6v on oikeasti vielä isoudestaan huolimatta niin pieni että kyllä luulisi lelujenkin vielä jaksavan kiinnostaa - kun kuitenkin niitä ns. ikätasoisiakin leluja ihan varmasti löytyy.

Toki on parempiakin kausia tässä asiassa, mutta nyt tuntuu että niitä on todella vähän. Vaikka kuinka puuhataan, ulkoillaan ja tehdään niin ei tuo malttaisi yhtään itsekseen olla ja tehdä. Tai siis edes siskon kanssa.

Vaadinkohan mä liikaa?

Meillä on tytöt tuosta 6 v molemmin puolin, mutta eivät koskaan ole leluista perustaneet. Ennemmin piirtävät, tekevät palapelia, lukevat, hyppäävät narua ja twistiä. On bratzit ja LPS:t ja itkevät-pissaavat-kikattavat -vauvanuket, mutta ei vain kiinnosta.

Ei tuo nyt niin vaaralliseksi ole osoittautunut, vaikka materia ei vedäkään puoleensa. Molemmat ovat melkoisia lukutoukkia ja saavat sitä kautta elämyksiä.

En mäkään vaaralliseksi sitä koe ettei lelut innosta, ja kaikki olisikin ok jos itsekin olisi tyytyväinen siihen piirtämiseen / lukemiseen jne. Mutta vaikka niidenkin parissa aikaa kuluu niin loput ajasta on sitten sitä tekemisen ja seuran vonkumista.

Noh, ehkä tämä tästä.

Minä annan suosiolla tylsistyä... Parissa minuutissa keksii isoveljen kanssa kyllä tekemistä. :D

Isommat tytöt ovat aina leikkineet pienempiensä kanssa, nyt tuo hännänhuippu on hieman erityistapaus, sillä ei ole pikkusisaruksia.

Meidän 6-vuotias piirtää, värittää, touhuaa ulkona ja kattelee telkkaa tai dvd:tä. Joskus innostuu leikkimään nukeilla vielä. kaverin kans leikkii nukeilla enemmänkin.

Kiitos vastauksista =)

Tylsistyä annankin, joskus se vaan harmittaa kun koittaa laittaa ruokaa nopsaan, syöttää vauvaa tai mitä vaan muuta ja yksi roikkuu vierelä kinuamassa jotain. No, ei toki aina näin.

Kirjasto onkin meillä ahkerassa käytössä =)

Ehkä täytyy vaan antaa tytön olla sellainen kuin on, osa johtuu siitä varmasti kun ollaan näin kotosalla - päiväkodissa tuo on aina ihan elementissään touhun ja kavereiden keskellä. Syksyllä alkaa eskari onneksi :) . Nytkin käyvät kerhossa 2 kertaa viikossa, saa edes sen hetken muuta puuhaa.

Yhteistyössä