7 kk ikäinen lapsi, kiinteiden aloitus & allergiaoireita?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja syysmama
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

syysmama

Jäsen
05.01.2008
290
0
16
Sattuisko kenelläkään olemaan kokemusta/tietoa seuraavasta:
Kyseessä siis 7kk ikänen poika, kiinteitä syöty tässä muutama päivä oikeen kunnolla. Tähän asti menty täysimetyksellä. Kiinteiden aloituksesta alkaen poika on kakannut 6-13 kertaa päivässä, öisinkin monta kertaa. Aijemmin kakkasi muutaman kerran viikossa. Välillä tuotokset on keltaisia, välillä vihreitä, välillä ihan löysiä ja välillä kiinteämpiä, mutta todella löysiä useimmiten. Ilmavaivat on riesana myös.
Yleensä vähän aikaa soseen syömisen jälkeen poskiin nousee helottava puna, joka laskee muutaman tunnin kuluessa. Puna nousee kaikkien soseiden jälkeen.
Lapsi on syönyt perunaa, maissia, vihanneksia (porkkanaa jne) lihaa, sekä hedelmäsoseita (päärynä, banaani, omena, persikka jne.)
Lähinnä nyt sitä mietin, onkohan kyseessä allergia (usein kakkaaminen + poskien puna) vai vaan kiinteiden aloitukseen liittyvää pientä "alkukankeutta"?
Mitkä soseet ovat vähiten allergiaa aiheuttavia, osaako joku sanoa?
Jos jollain on kokemusta tällaisesta, jatkoitteko vaan soseiden antoa vai pidittekö paussia, annoitteko jotain muuta jne? Kaikki tiedot kokemuksista tervetulleita!

saanko tarkentaa.... ootteko alottanu muutamassa päivässä/viikossa noin monta uutta ruoka-ainetta? eikös yleensä suositella pikkuhiljaa antamaan uusia aineita just sen takia että tottuu ja näkee jos jokin allergisoi?

Meillä hyvin siedettyjä ollu bataatti, maissi. ensin mentiin useempi viikko kasviksilla ennen kun lihaa...

Meillä lapset aina reagoi uuteen juttuun vähän, vaikkei mitään allergiaa olekaan

Mä jätin tuollaiset oireet aika lailla huomiotta kiinteiden aloituksen jälkeen. Olen itse moniallergikko joka olen siedättäytynyt kaikelle kaikkea syömällä.

Eri juttu jos vauva alkaa voida huonosti. Mutta siis tuollainen poskien punaisuus ja kakan koostumus, meillä se on ainakin kovasti normalisoitunut kun kiinteitä on alkanut mennä enemmän.

Meillä 1,5-vuotias syö nyt kaikkea muuta paitsi maitoa ja munia, joille on testatusti allerginen. Ja toivottavasti pian syö niitäkin.

Sanoisin että kuuntele omia tuntemuksiasi, kunhan vauva ei näytä kärsivän.

Meillä ainakin iho punoitti lähes joka ruoka-aineesta. Maitoallergia on todettu, mutta tosi hitaasti voitiin ottaa uusia kun iho meni aika huonoksi välillä. Varsinkin kaura ja ruis aiheutti iho-oireita.
Maito sitten kaikenlaista.

Mutta oikeesti, jos ootte nyt jo ehtineet parissa päivässä kokeilla noita kaikkia niin otappa hieman rauhallisemmin.

Anna vain 1-2 uutta ruoka-ainetta/viikko alkuun.

*muoks* Kaikkihan voi aiheuttaa allergiaa, mutta jättäisin ainakin omenan, persikan, kalan ja kananmunan vielä odottamaan. Aloitatte perunalla, bataatilla, banaanilla, päärynällä vaikka.

Viimeksi muokattu:
Jos vähän rauhottaisit tuota tahtia niiden soseiden annossa. Eli yhtä sorttia vaan pieniä määriä (pari teelusikallista) kerrallaan jotta näet mitä mahdollisia reaktioita seuraa tietyistä ruoka-aineista. Eli nyt malttia kehiin!

Yhteistyössä