7 kk ikäinen vauva on yhtäkkiä alkanut kieltäytyä tutista ja nukahtaa iltaisin vain tissille. Neuvoja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Wieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
W

"Wieras"

Vieras
Meillä on kaksi muutakin lasta, ja iltaisin on tosi hankalaa, kun olen sidottuna vauvan nukutukseen jopa parin tunnin ajan. Ennen rauhoittui itsekseen yöunille imetyksen jälkeen, kun laitoin tutun suuhun. Nyt tutti ei enää kelpaa, itkee vaikka monta tuntia, ja nukahtaa vain, jos minä olen hänen vieressään ja annan tissiä. Nälkäänsä ei ime, vaan lussuttaa tyhjää tissiä. Havahtuu heti, jos yritän lähteä. Nyt ovat hyvät neuvot tarpeen!

Taitaa olla eroahdistusta, eikä se oikein mene ohi kuin ajan kanssa. Tuskin on niinkään kyse siitä, ettei tutti enää kelpaa, vaan haluaa nyt sinut lähelleen.

Jos nukuttamisessa menee nyt pari tuntia, ehkä voisit vähän helpottaa asiaa sillä, että et edes yritä nukuttaa vauvaa ihan niin aikaisin kuin nykyään. Ota vauva selkä-/rintareppuun kun hoidat muiden lasten iltatoimia ja viereen köllöttelemään samalla kun luet toisille iltasatua. Toivottavasti toki myös lasten isä voi osallistua iltatoimiin. :)

Taitaa olla eroahdistusta, eikä se oikein mene ohi kuin ajan kanssa. Tuskin on niinkään kyse siitä, ettei tutti enää kelpaa, vaan haluaa nyt sinut lähelleen.

Jos nukuttamisessa menee nyt pari tuntia, ehkä voisit vähän helpottaa asiaa sillä, että et edes yritä nukuttaa vauvaa ihan niin aikaisin kuin nykyään. Ota vauva selkä-/rintareppuun kun hoidat muiden lasten iltatoimia ja viereen köllöttelemään samalla kun luet toisille iltasatua. Toivottavasti toki myös lasten isä voi osallistua iltatoimiin. :)

Isukki osallistuu toki, mutta vauva ei kelpuuta häntä nukuttajaksi. Isommatkin lapset kaipaavat minua silittämään iltaisin, ja se on itkevän vauvan kanssa hankalaa. Täytynee odotella, että aika korjaa tämän ongelman.

[QUOTE="A p";30580842]Isukki osallistuu toki, mutta vauva ei kelpuuta häntä nukuttajaksi. Isommatkin lapset kaipaavat minua silittämään iltaisin, ja se on itkevän vauvan kanssa hankalaa. Täytynee odotella, että aika korjaa tämän ongelman.[/QUOTE]

Kelpuuttaa tai itkee ja kelpuuttaa

[QUOTE="zzz";30580847]Kelpuuttaa tai itkee ja kelpuuttaa[/QUOTE]

Kyllä, kelpuuttaa ja itkee kaksi tuntia putkeen. Eilen kokeilimme, ja koko perhe valvoi ja odotti vauvan rauhoittumista.

[QUOTE="A p";30580855]Kyllä, kelpuuttaa ja itkee kaksi tuntia putkeen. Eilen kokeilimme, ja koko perhe valvoi ja odotti vauvan rauhoittumista.[/QUOTE]

Ei ne Pavlovin koiratkaan kerrasta oppineet

[QUOTE="A p";30580855]Kyllä, kelpuuttaa ja itkee kaksi tuntia putkeen. Eilen kokeilimme, ja koko perhe valvoi ja odotti vauvan rauhoittumista.[/QUOTE]

Ei ole kivaa tuollainen kenellekään. :( Vaikka vauva ei nyt kelpuuttaisi isää nukuttajaksi, kelpuuttaako kumminkin viihdyttäjäksi? Eli isä voisi kanniskella vauvaa sen aikaa kun sinä nukutat isompia ja sinä sitten kuitenkin nukuttaisit vauvan.

Tietysti rankkaa joka tapauksessa, mutta onneksi vain hetkellinen vaihe. Enkä minä ainakaan raaskisi vauvaa tuntikausia huudattaa, ainakaan mistään periaatteellisesta syystä (=isän on kelvattava myös). Vanhemmuus ehtii olla tasa-arvoista sitten myöhemmin kun pahin eroahdistusvaihe on ohi.

Ei ole kivaa tuollainen kenellekään. :( Vaikka vauva ei nyt kelpuuttaisi isää nukuttajaksi, kelpuuttaako kumminkin viihdyttäjäksi? Eli isä voisi kanniskella vauvaa sen aikaa kun sinä nukutat isompia ja sinä sitten kuitenkin nukuttaisit vauvan.

Tietysti rankkaa joka tapauksessa, mutta onneksi vain hetkellinen vaihe. Enkä minä ainakaan raaskisi vauvaa tuntikausia huudattaa, ainakaan mistään periaatteellisesta syystä (=isän on kelvattava myös). Vanhemmuus ehtii olla tasa-arvoista sitten myöhemmin kun pahin eroahdistusvaihe on ohi.

Joo, yksi kerta riitti tuota kokeilua. Siinä ahdistuvat vauvan lisäksi kaikki muutkin! Vauva itkeskelee kaikkien muiden paitsi minun sylissä, joten muut eivät oikein voi auttaa. Voikohan hampaiden tulo aiheuttaa tämän? Yhtään ei ole vielä puhjennut.

[QUOTE="A p";30580921]Joo, yksi kerta riitti tuota kokeilua. Siinä ahdistuvat vauvan lisäksi kaikki muutkin! Vauva itkeskelee kaikkien muiden paitsi minun sylissä, joten muut eivät oikein voi auttaa. Voikohan hampaiden tulo aiheuttaa tämän? Yhtään ei ole vielä puhjennut.[/QUOTE]

Joo, voihan tulossa olevat hampaatkin itkuisuutta lisätä. Jos kokeilisit vaikka tänä iltana antaa parasetamolia vauvalle, josko se helpottaisi iltoja.

Ja tietty miehen kannattaa vauvaa silti lyhyitä aikoja sylitellä, jotta pikkuhiljaa siihen tottuu. Mutta parempi tässä vaiheessa silleen hetkittäin, jää vauvallekin mukavampi mielikuva asiasta. Ettei äiti katoa minnekään, vaikka muutkin hoitaa ja viihdyttää.

Meillä yksi lapsista hylkäsi tutin tuossa iässä kun ylähampaat vaivasi. Huusi vaan tarjos tuttia tai ei niin en sitten viitsinyt tarjotakkaan. En kyllä tarjonnut tissiäkään vaan kanniskelin sitten kunnes nukahti.
Tuo on loppupeleissä hyvä aika lopettaa se tutti kun imutarve on jo pienentynyt.

Itse pidän tuota tutin käyttöä läheisyyden korvikkeena typeränä tapana kaiken kaikkiaan. Järkevintä tuossa tilanteessa olisikin opettaa vanhemmat lapset hoitamaan iltapesut ja nukkumaankäymiset isän kanssa.

Yhteistyössä