Hae Anna.fi-sivustolta

7-v ekaluokkalaisen rumat puheet koulussa

Viestiketju osiossa 'Kasvatus' , käynnistäjänä en tiedä mitä tehdä!, 22.03.2010.

1. Olen kahden pojan (7 ja 9v) äiti. Nuoremman kanssa on alkanut tulla ongelmia enkä todellakaan tiedä mistä nämä jutut tulee ja mitä tehdä.

Poika on alkanut käyttäytyä koulussa ja iltapäiväkerhossa todella huonosti noin pari kuukautta sitten, enenevässä määrin viime aikoina. Puheet käsittelevät lähinnä alapään juttuja ja seksiä... Sekä koulusta että kerhosta on soiteltu asiasta kotiin useitakin kertoja viime aikoina, lapsen kanssa juteltu mutta eipä mitään tehoa ole.

Tänään taas soitettiin kun poika oli kertonut "homoilevansa" luokkakaverinsa kanssa ja hierovansa pippeleitä toisiinsa! Ihan kamalaa!!

Poika ei kotona puhu rumia ja muutenkin käytös on kotona ihan ok mutta koulussa tosiaan tilanne mennyt ihan kamalaksi.

Onko kellään mitään vinkkejä tähän miten nämä puheet saisi siivottua? Tai mistä ihmeestä hän on edes tälläisiä asioita oppinut puhumaan... Alan olla aika epätoivoinen kun tälläinen palaute alkaa olla jo joka päiväistä koulusta.

Kiitos!

2. kerhotäti Vierailija

Hei,

Aika harmillinen tilanne. Poika on varmasti kuullut juttuja isommilta ja toistelee niitä. Minulla ei sinällään ole kokemusta tällaisesta tilanteesta koska oma lapsen on vasta 3, mutta työskentelen lasten kanssa ja rumat puheet ovat ihan yleisiä kun vanhemmat eivät ole kuulemassa. Ei kuitenkaan seksijutut ihan noin pienillä, lähinnä silloin nauretaan kakka- ja pierujutuille. Homoa kyllä huudellaan mutta harva tietää mitä se oikeasti tarkoittaa.

Sinuna istuttaisin pojan alas ja juttelisin asiasta. Ehkäpä poika on kuullut muiden juttuja homoseksuaalisuudesta ja on vähän ihmeissään siitä. Voithan kertoa (lapselle sopivasti) mitä tuollaiset jutut tarkoittavat, kysellä vähän mistä on kuullut. Ja sitten myös että ne eivät ole sopivia juttuaiheita koulussa, ja että sinulta voi kysyä jos sellaiset asiat kiinnostaa. Voi tietysti olla ettei se siihen vielä lopu. Minua kuitenkin huolestuttaisi vähän mistä poika on saanut niin paljon alapäävaikutteisia juttuja kuulla, vaanko isommilta lapsilta vaiko joltain aikuiselta tai netistä?

3. angloelli Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    En olisi hirvean huolestunut, mutta asiaa kannattaa kuitenkin selvittaa.

Meilla tuli yhteen aikaan noita alapaan juttuja, mutta se oli oikeastaan uutuuden viehatysta. Meilla ei ollut niinkaan kiroilua tai nimittelya, mutta kaikkea muuta :-(. Noin 6-vuotiaana poika julisti olevansa homo, koska tykkaa enemman pojista ja kaikki tytot ovat tylsia. Poika oli saanut osittaista seksivalistusta kaverin siskolta. Olisiko teillakin niin, etta kavereilla olisi isompia siskoja tai veljia, joilta kielenkaytto ja seksijutut olisivat peraisin?

Kerhotadin tavoin juttelisin pojan kanssa asiasta ja selvittaisin, miksi seksijutut eivat kuulu kouluun tai kadulle. Harva tuon ikainen tietaa mita puhuu. He vain toistelevat isommilta kuulemaansa ja leikkivat aikuista.

Muuten huonoon kaytokseen voi olla monta syyta. Meilla ensimmainen kouluvuosi (5v) meni hienosti ja tuli pelkkaa positiivista palautetta. Toisena vuotena tuli uusi opettaja ja negatiivista palautetta tuli jokaisessa vanhempainillassa ja usein valillakin. Aloin olla jo aika epatoivoinen, varsinkin kun kotona kaikki oli niinkuin ennenkin ja poika kayttaytyi mielestani normaalisti. Opettaja jo valilla kyseli, etta onko kotona suuria mullistuksia tms, mutta en todellakaan keksinyt mitaan syyta. Meilla pojalla oli aika huono itsetunto ja han ei kestanyt sita, etta hanelle naurettiin. Minusta kuulosti valista silta, kuin han koulussa olisi tekemassa itsestaan luokan narria, niin etta kaverit nauraisivat hanen tempuilleen, eivatka hanelle. Kun kyselin opettajalta huonosta kaytoksesta, niin han ei kuitenkaan osannut yksiloida, mita oli tapahtunut. Opettaja jai viime kevaana pitkalle sairaslomalle ja kun sijaiselta kyselin pojan kaytoksesta, han oli hieman hammastynyt. Asian suhteen ei kuulema ollut mitaan ongelmaa. Tana vuonna taas uusi opettaja ja palaute on ollut lahinna normaalia. Eli poika ei istu hiljaa kiillottamassa sadekehaansa, mutta huomautuksia ei tarvitse antaa sen enempaa kuin kenellekaan muullekaan.

4. tai sitten Vierailija

Jospa poika puhuukin totta. Hieroo pippeliään luokkakaverinsa pippeliä vasten.

Ei totuuden puhumisesta saa rangaista, vaikka se yksityisasia onkin. Voi vain opastaa mitä saa kertoa julkisesti ja mitä ei.

5. oliskohan näin Vierailija

Kuulostaa siltä, että poikasi on joko eksynyt netissä väärille sivuille tai nähnyt ikäiselleen sopimatonta ohjelmaa tv:stä ja reagoi hämmennyksissään tällä tavalla. Yritä keskustelemalla saada selville, onko näin tapahtunut.

6. Yks mamili Vierailija

Hei! En tiedä onko lapsesi samassa koulussa kuin omani, sillä yllätyksekseni kuulin juuri, että lasteni koulussa on nimenomaan tällainen uusi ilmiö. Ekaluokkalaisest pojat siis kuulemma puhuvat aivan räävittömiä juttuja, eivätkä kunnioita koulun aikuisia pätkän vertaa. Ja näitä kullannuppuja on siis useampia, ei vain yksi tai kaksi. Me vanhemmat olimme aivan ihmeissämme. Pojat ovat ilmeisesti katselleet jotain aikuisten videoita, ja asiat ovat jääneet ahdistamaan mieltä, mikä nyt purkautuu tuollaisena uhoamisena.

Ihan hyviä neuvoja jo saitkin. Puhu lapsesi kanssa, mitä on tapahtunut, ja miksi hän käyttäytyy noin. Epäilen vahvasti, että pojat tosiaan ovat käyneet aikuisten nettisivuilla iltapäivisin seikkailemassa, ja mopo on karannut käsistä. Tärkeää on ettet tuomitse häntä, mutta teet selväksi että moiset jutut eivät ole ok. Ja tosiaan lupaat keskustella hänen kanssaan näistä selvästi ahdistavista mutta kiinnostavista asioista ihan asiallisesti. Toivottavasti tilanne rauhoittuu.

7. mona Vierailija

Ja ota se 9-vuotias isoveli myös mukaan kuvioon, Sehän on isoveljistä tosí hauskaa, saada pikkuveli juttelemaan "räävittömiä" :)

8. Mustikka Vierailija

Olipa lohduttavaa löytää aiheesta keskustelua. Minun pieni eppuluokkalainen poika kultani on alkanut tänä vuonna käyttäytymään todella huonosti. Alapää jutut ja kirosanat lentelevät todella helposti vaikka kotonamme ei kiroilla eikä puhuta alapään juttuja. Poikani ei missään nimessä ole voinut eksyä väärille sivuille netissä eikä tvssä, niin kova kontrolli on päällä ja myös estot. Silti koulussa homotellaan ja puhutaan juttuja kuten "ime mun parsaa" yms. pippelijutut on poikien välillä koko aikaisia. Itse olen aivan ihemissäni vaikka kuinka keskustelen lapseni kanssa, hän sortuu vähän väliä em. sutkautuksiin. Tulee jopa ulkoa kavereiden kanssa ja sanoo että "äiti, anteeksi todella paljon mutta taas mä kiroilin ja käytin rumia sanoja ulkona".
    Kamala ristiriita mitä tehdä ja saada jutut loppumaan. Poika käyttäytyy koulussa siivosti opettajan silmissä mutta minulle esittää ja isottelee kotona.

9. vierailija Vierailija

Minullakin on 7-vuotias poikapuoli ja hänkin kiroilee ja puhuu räävittömiä asioita. Epäilen, että hän on oppinut ainakin osan äidiltään, sillä olen kuullut hänen käyttävän lasten kuullen huonoa kielenkäyttöä. Itse olen kyllä yrittänyt opettaa, että sellainen kielenkäyttö ei ole hyväksyttävää. On se kyllä tainnut jäädä vähemmälle, kun hän on kuullut, että sellaista kieltä ei saa käyttää. Mietin myös, mistä hän on oppinut esim. *uihin otosta tai mitä miehiltä tulee ulos ja minne se menee.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri