7-vuotiaan aamukiukuttelu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

Äiti

Vieras
Alan väsyä naäihin aamuihin...voi yhden käden sormilla laskea milloin poika olisi lähtenyt mielellään kouluun.Päiväkoti ja eskarikin oli yhtä kiukuttelua....

En tiedä mitä tekisin?

Pojalle pitää viedä aamupala sohvalle ja vaatteet nenän eteen.Siltikin hankala laittaa ne vaatteet päälle.

"En tee sitä,en tee tätä.koulussa on tylsää.ei siellä mitään opi"

Opettajan kans keskusteltu ja koulussa ei pitäisi mitään ongelmia olla.Pojan kanssa on keskusteltu iltaisin,mutta hän vaan sanoo ettei osaa olla aamulla kiukuttelematta?

Kuinka tämä lapsi ikinä selviytyy omatoimisesti kouluun?

Mitä olen tehnyt väärin?

Iltaisin sitten taas ollaan niin kilttiä poikaa "äiti,lue iltasatu".Ja viereen olisi pitäisi jäädä nukkumaan,mutta nyt ollaan laitettu poika joka ilta omaan sänkyyn vaikka sitäkin usein vastustelee.

Huoh....

Samaa se on täälläkin. Mihin aikaan teillä mennnään nukkumaan/herätään? Meillä tunninkin myöhemmällä nukkumaanmenolla on erittäin "kiukuttava" vaikutus. Poika herää 7.30 ja nukkumaan mennään 20.00. Jos jostain syystä venähtää 21.00, ovat aamut kuvaamasi kaltaisia...

Täällä kanssa ihan sama juttu. 7-vuotias poika ja yhtä vaikeaa joka ikinen aamu.
Ensin kiukutteli sitä, että ei halua olla aamuisin yksin kotona ja lähteä kouluun. Sitten hommasin pojan aamupäiväkerhoon, siitä on joka aamu kauhea tappelu kun ei halua mennä sinne. Tänään jäin kotiin, nyt kiukuttelee siitä ettei halua tehdä läksyjään jne.

Musta tuntuu että sillä on AINA joku, josta pitää huutaa ja kitistä. Ja mulla menee hermot. Se on niin tyytymätön kaikkeen, ja aamut on aina yhtä kamalia yritin mä mitä tahansa. Ei auta nätisti puhuminen, ei auta selittäminen, ei auta suuttuminen, ei mikään.

Tuo lapsi on niin raskas, että rehellisesti sanottuna musta välillä tuntuu etten mä jaksa sitä enää.

Kannattaa lopettaa se täysihoito ihan ekana. Vastuuta lapselle omaan koulunkäyntiin on annettava. 7 vuotias ei ole vauva. Ja aikaisemmin illalla nukkumaan.
Keskustelu usein auttaa ja luottamus.

Illalla ajoissa nukkumaan ja koulukamppeet jo silloin valmiiksi odottamaan. Tuosta kiukuttelusta on varmaan jo tullut tapa. Älä suostu siihen, että passaat pojan sohvalle vaan kiinnitä kiukutteluun mahdollisimman vähän huomiota ja anna pojan itse ottaa vastuuta lähdöstään. Tokihan voi halutessaan myös luvata jonkin palkkion pojalle, jos aamut alkavat sujumaan hyvin.

Meilläkin kaikki laitetaan jo illalla valmiiksi. Syömisen poika on hoitanut jo vuosia itse. Aamusin yleensä vain jotain pientä ja pikaista (esim jogurtti), kun on niin hidas syömäri. Mut tosiaan ensimmäiseksin mä kiinnittäisin huomiota nukkumaanmenoaikaan. Ja mä aina uhkailen, että jos aamulla kiukutellaan niin se on merkki huonosti nukutusta yöstä eli sitten sinä iltana tuntia aiemmin nukkumaan :)

Tiedän että olen antanut paisua tilanteen liian pitkälle.

Poika menee nukkumaan n. 20.30 ja herää 7 maissa.

Olen todella passannut pojan sinne sohvalle.

Minusta tuntuu ettei hän osaa ottaa sitä vastuuta.Pienempi 5v lähtee mielellään päiväkotiin ja nyt kun on sairaana kotona niin suurinpiirtein itkee kun ei PÄÄSE hoitoon.Niin erilaisia nuo minun lapseni ovat.

Mutta ihana huomata että muillakin on samanlaista.Oikeasti luulin että kaikki muut lapset pukevat itse ja syövät kiltisti keittiössä.

Pitää yrittää laittaa tästä lahtien klo 20 nukkumaan.Tuntuu vaan että silloin päivä loppuu liian aikaisin.Itse kun tulen tänään töistä vasta 19 jälkeen.Harmittaa =/

Jotkut vaan ei ole aamu ihmisiä. Ite lukeudun aamukiukuttelijoihin ja sillä ei oikeastaan ole väliä, mihin aikaan herää tai kuinka kauan on nukkunu, aamut vaan on niin ahterista!

Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:
Syökö hän miten illalla ennen nukkumaanmenoa? Jos aamulla on verensokeri niin matalalla, että siksi kiukuttaa?

Illalla kyllä syö hyvin.

Aamulla saattaa sitten protestoida siitäkin jos olen tehnyt aamupalan valmiiksi "en kyllä syö ainakaan!"

Rasittavaa.Mikään ei ole hyvä.

Meillä 7-vuotias tyttö, joka välistä kiukuttelee. Voi olla vaatteet, vääränlainen puuro tai jotain muuta. Aamiainen syödään aina pöydässä yhdessä, koulu aamuina se on puuro. Reppu tulee olla illalla valmiiksi laitettuna jo eteisessä, helppo ottaa aamulla. Vaatteet katsoo itse aamulla, välistä tapellaan niistä. Esim. haluaa pitää yhtä paitaa vain ja sattuu olemaan vaikka pesussa tai muuta kitinää. Niin mieluisin vaate on sitten käyttökiellossa, niin kummasti kelpaa taas muutkin vaatteet ja ei kuulu valitusta.

Yhteistyössä