7-vuotiaat sopivat keskenään leikkihetkestä, toisen lapsen äiti raivostui...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras...

Vieras
Eli meillä on 7-vuotias poika. Hän on saanut koulusta mukavan kaverin, jonka kanssa on kiva leikkiä vapaa-ajallakin. Alunperin olemme toimineet niin, että tämän toisen pojan kotiväki on soitellut meille tai me heille, kun jompikumpi pojista on halunnut sopiva leikkihetken toisen luona.

Pojat kulkevat samalla taksikyydillä koulussa, ja olivat sitten taksissa sopineet, että lauantaina (päivä muutettu) leikkisivät yhdessä, tällä kertaa meillä. Poikani siis kertoi asiasta kotiin tultuaan ja vielä pohdiskeltiinkin, että ko. päivänä meillä ei ole mitään estettä sille, miksi kaveri ei voisi tulla meille leikkimään.

Mies sitten soitti pojan kaverin (olkoon hän nyt vaikka Henri) isälle, ja sanoi, että Henri ja meidän poika olivat jutelleet asiasta keskenään ja että haluaisivat ilmeisesti leikkiä tuona päivänä. Henrin isä tuumaili puhelimessa, että Henri olikin kotonaan kysellyt, miten tuo onnistuisi. Henrin isä totesi, ettei heillä ole menoa lauantaille ja kyläily sopii hyvin. Miehet sopivat vielä ajan puhelimessa.

Meni noin tunti aikaa, kun Henrin äiti soitti tänne raivostuneena. Hän kirjaimellisesti huusi ja raivosi puhelimessa, että "Henri ja teidän poika ovat vielä lapsia. ME olemme poikien vanhemmat, minä ja Mies ja sinä ja Miehesi. ME päätämme mitä poikamme tekevät, milloin leikkivät keskenään ja milloin eivät, eivät pojat. On siinäkin sulla mies, kun kuuntelee 7-vuotiaan pojan neuvoja siitä milloin olisi sopivaa leikkiä, samaa voin kyllä sanoa tästä omasta miehestänikin."

Minä en oikein ymmärtänyt ongelman ydintä, joten kysyin, että "Ai, oliko teillä silloin muita suunnitelmia?" Ajattelin tietenkin, että asia kiikastaa vain siitä, että mies ei ollut perillä vaimonsa suunnitelmista. Vaan ei, Henrin äiti kiihtyi kiihtymistään ja karjui, että "No ei vittu ollut, en vain tykkää siitä että keskenkasvuiset kakarat sopii keskenään asioita ja määräilee vanhempiaan että mitä tehdään ja mitä ei tehdä, ja että miehet sitten myöntyy kaikkeen!"

Miehenssä pisti myöhemmin viestiä jossa pahoitteli vaimonsa reaktiota.

Erään toisen pojan äidiltä kuulin, että Henrin äiti oli soittanut heillekin samanlaisen puhelun tilanteessa, jossa toinen poika oli pyytänyt äitiään soittamaan Henrin äidille ja kysymään, voisiko Henri tulla heille. Pojan äiti oli soittanut ja kysynyt "Tulisko Henri meille leikkimään tai voisiko X tulla teille, X kaipaa Henrin seuraa." Nainen oli lyönyt puhelun kiinni ja soittanut hetken päästä uudelleen karjuen, että "Olet sinäkin äiti, kun otat penikoilta neuvoja vastaan, ei lapset voi tällaisista asioista määräillä!"

Hieman ihmetyttää kieltämättä...

"Saanko mää äiti alkaa seurustelemaan inkerin kanssa, se on tosi kiva tyttö"...
"Etkö nyt prkl inkerin äiti tajua et kolmikymppiset pennut ei päätä ite asioita, näihin tarvitaan äidkn lupa!!!!!"

Kontrollifriikki tapaus. Pakko saada määrätä kaikesta.

Jos hänen kanssaan pystyy järkevästi keskustelemaan, niin mä yrittäisin ihan rauhallisesti sanoa, että kyllä tuonikäisten toiveita ja pyyntöjä pitää jo kuulla, ja että kyllähän pojat kuitenkin hyväksyttivät vierailutoiveensa vanhemmillaan. Tuossa iässä pitää kuitenkin vähintään vähän jo alkaa opettelemaan sitä itsenäistymistäkin.

Koulun alkaminen tuo lapsen elämään paljon vastuuta mistä hänen pitää omin avuin selvitä, ja mun mielestä vastuun mukana pitää tulla samalla tietty valinnanvapaus omista asioista.

Jos tää juttu pitää paikkansa, niin sitten kyllä mun ensiajatukseni olis, että äidillä on mielenterveys- tai päihdeongelma, koska normaali aikuinen ei tuollaiseen sävyyn ja noilla sananvalinnoilla soittele ei-läheisille ihmisille. toki voisin kuvitella, että joku kontrollifriikki voisi huolissaan soitella, että ei tunnu hyvältä tuo että lapset itse sopivat asioista, mutta että karjuu, huutaa vittua jne., niin ei vaan ihan normaaliin kanssakäymiseen sovi.

Kuulostaa kummalliselta... lähinnä oikeastaan mietityttäisi päästää omaa lasta kyläilemään kaverin perheeseen.
Eihän lapset edes päättäneet asiaa kuin alustavasti, ymmärtäisin tilanteen paljon paremmin jos kyse olisi siitä että isät olisivat keskustelussa sopineet että jokin estää leikkihetken kyseisenä päivänä ja valitettavasti suunnitelmat ei onnistu.

[QUOTE="Linnea";29568504]Jos tää juttu pitää paikkansa, niin sitten kyllä mun ensiajatukseni olis, että äidillä on mielenterveys- tai päihdeongelma, koska normaali aikuinen ei tuollaiseen sävyyn ja noilla sananvalinnoilla soittele ei-läheisille ihmisille. toki voisin kuvitella, että joku kontrollifriikki voisi huolissaan soitella, että ei tunnu hyvältä tuo että lapset itse sopivat asioista, mutta että karjuu, huutaa vittua jne., niin ei vaan ihan normaaliin kanssakäymiseen sovi.[/QUOTE]

Pitää kyllä paikkaansa... Tosiaan olen vain tuon yhden toisen pojan äidin kanssa asiasta keskustellut (ja tietysti oman mieheni). Tämä on niin pieni paikka, että täällä jutut leviää äkkiä, joten en ole kehdannut ruveta kyselemään muilta, onko tapahtunut vastaavaa.

Mulla on käynyt mielessä sekin, mitä siellä kotona noin muuten tapahtuu... Miesosapuoli vaikuttaa kyllä mukavalta ja on aina ollut hyvin asiallinen, nainenkin on mukavana ja asiallisena pysytellyt lukuunottamatta tätä yhtä välikohtausta. "Henri" on musta tavallisen oloinen, kiltti poika... Mietin vain siis, että huutaako tuolla lailla kotonakin jostain mitättömästä asiasta. Ja jotenkin tuli vähän sellainenkin mieleen, että tohtiiko tässä omaa poikaa päästää lainkaan Henrille leikkimään... En nyt tiedä onko ihan liioiteltu reaktio, mutta kyllä hieman hätkähdin moista huutoa.

No aika erikoiselta kuullostaa kyllä.

Ja kun vielä pojat olivat tästä keskenään vain ALUSTAVASTI puhuneet ja sitten kysyivät teiltä että käykö se, eivät vain ilmoittaneet että aikovat tehdä näin...

Antaisin ehkä nyt asian olla, mutta seuraavalla kerralla sitten jo sanoisin enemmän jotain äidille (jos tapahtuisi vielä).

No tuleeko Henri nyt teille?

Yhteistyössä