7-vuotias haluaa vaihtaa etunimensä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Neilee harmaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Neilee harmaana

Vieras
Eli tällaista meillä :)

Poika on puhunut nyt jatkuvasti, että hänen nimi on Onni. On sattumoisin syntynyt Onnin päivänä ja olisi ehkä sen nimen saanutkin, mutta sai sitten nimen, josta pojan isä tykkäsi, toki minäkin.

Aloitti tästä Onnina olemisesta puhumisen n. vuosi sitten, mutta nyt tämän vuoden puolella on puhunut asiasta tosi usein, nyt viime aikoina päivittäin. Lapsi menee syksyllä kouluun, joten olisi varmaan nyt se helpoin/järkevin kohta se nimi hänelle vaihtaa jos se vaihtaa meinataan.

Mulla on yksinhuoltajuus, jos se tähän liittyy. Ja kyse ei ole nyt siitä, etteikö lasta voisi kutsua Onniksi ilman, että se nimi sinne papereihin vaihdetaan vaan siitä, että lapsi tosiaan tahtoo, että se Onni siellä papereissa lukee. Ehdotin äsken, että se lisätään hänelle kolmanneksi nimeksi, se oli hänelle ok, mutta tahtoo, että kutsumanimi sitten aina silti on Onni.

Lähinnä mua kiinnostaa, että miten muut äidit/isät toimisivat? Arvaan, että monikaan ei antaisi lapsen päättää tällaisesta asiasta?

• Tykkää
Reactions: Supernatural
Meillä on käynyt niin, että 6v pojan lempinimestä on tullut hänen nimensä. Siis tosi harvoin kukaan kutsuu häntä oikealla nimellä. Mietin kans, että haluaisin tämän lempinimen kolmanneksi nimeksi, tosin laittaisin sen ensimmäiseksi, mutten usko isänsä suostuvan siihen. Jos teillä tämä Onni nimi on yleisesti käytössä, voisin suostuakin sen lisäämään nimeen.

Ettet itse ole manipuloinut poikaa nimenvaihtoon, tuli sellainenkin ajatus :)
Erinäiset säännökset
33 §
Alaikäisen oikeus päättää nimestään ja vajaavaltaisen puhevalta (8.2.1991/253)

Lapsen sukunimeä ei myöskään voida muuttaa 4 luvun eikä etunimeä 6 a luvun mukaisesti vastoin 12 vuotta nuoremman lapsen tahtoa, jos lapsi on niin kehittynyt, että hänen tahtoonsa voidaan kiinnittää huomiota.

Mä vaihdoin nimeni päiväkoti-ikäisenä eikä se mikään suuren suuri ongelma ole ollut kenellekään. Virallisesti nimeä ei ole vaihdettu koskaan, kutsumanimeni on toinen etunimeni. Viralliset jutut ja postit sun muut menee siis sillä virallisella nimellä, mutta kutsumanimenä on ja pysyy toinen nimeni. Mun mielestä vois olla ihan hyvä idea lisätä se Onni kolmanneksi nimeksi jos poika sitä haluaa.

Olin neljän tai viiden vanha kun päätin, että nyt riittää tämä ****na olo, ja ilmoitin vanhemmilleni olevani tästä lähtien *****. Tämän jälkeen en yksinkertaisesti enää reagoinut viralliseen etunimeeni millään tavalla, "pakotin" lähipiirini kutsumaan minua toisella nimelläni jos halusivat minuun minkäänlaisen kontaktin saada. Jos se poika on siis jo vuoden verran puhunut Onnina olemisesta niin ei varmasti ole hetken mielijohde :) Mullakin tämä silloin päähänpistoksi leimattu oikku on kestänyt liki 30 vuotta!

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Ettet itse ole manipuloinut poikaa nimenvaihtoon, tuli sellainenkin ajatus :)
Erinäiset säännökset
33 §
Alaikäisen oikeus päättää nimestään ja vajaavaltaisen puhevalta (8.2.1991/253)

Lapsen sukunimeä ei myöskään voida muuttaa 4 luvun eikä etunimeä 6 a luvun mukaisesti vastoin 12 vuotta nuoremman lapsen tahtoa, jos lapsi on niin kehittynyt, että hänen tahtoonsa voidaan kiinnittää huomiota.

Ihan kuin se lapsi ei voisi itse haluta sitä nimenvaihdosta?

7-vuotias haluaa varmasti paljon asioita, joita ei ole mahdollista toetuttaa. Nimi on vanhempien päätettävissä. Itse en pojan toiveeseen suostuisi, en siis lähtisi nimeä muutenkaan millään tavalla muuttamaan. Nimi on osa identiteettiä, eikä minusta sellainen asia, jota voi hetken mielijohteesta tai ilman todella pätevää syytä muuttaa (mikä sekin sitten olisi...?). Se, että on pitää lempinimestään tai haluaa tulla kutsutuksi tietyllä nimellä, ei minuta ole riittävä syy. Täysikäisenä voi muuttaa nimensä, jos vielä sitä haluaa.

7-vuotias haluaa varmasti paljon asioita, joita ei ole mahdollista toetuttaa. Nimi on vanhempien päätettävissä. Itse en pojan toiveeseen suostuisi, en siis lähtisi nimeä muutenkaan millään tavalla muuttamaan. Nimi on osa identiteettiä, eikä minusta sellainen asia, jota voi hetken mielijohteesta tai ilman todella pätevää syytä muuttaa (mikä sekin sitten olisi...?). Se, että on pitää lempinimestään tai haluaa tulla kutsutuksi tietyllä nimellä, ei minuta ole riittävä syy. Täysikäisenä voi muuttaa nimensä, jos vielä sitä haluaa.

Sinähän sen sanoit.

No, voisin kai mä ruveta kutsumaan haluamallaan nimellä, ja sitten vaikka muutaman vuoden päästä alkaa miettimään, että virallistaako. Hiton vaikeeta olisi kyllä ruveta kutsumaan lastaan toisella nimellä.

Mun 7-vuotias ei kyllä ole halunnut mitään kummempaa, paitsi koiraa, jota meille ei voi ottaa. Ja tätä nimiasiaa, jonka siis voi toteuttaa. Nimi on nimenomaan tärkeä osa identiteettiä ja jos hän kokee olevansa Onni niin miksi hän ei saisi olla Onni? Miksi pitäisi odottaa täysi-ikäisyyteen, nyt jos nimen vaihtaa se menisi koulun aloituksen yhteydessä helposti varmaan myös käyttöön.. Hän pitää kyllä paljon myös tämänhetkisestä etunimestään, mutta sanoo olevansa Onni. Hassua sinänsä kun hän alkoi tästä asiasta vuosi sitten puhumaan niin hän ei tiennyt olevansa syntynyt Onnin päivänä eikä sitä, että olisin voinut nimen hälle antaa.

Ja tämä Onni-asia ei siis ole tippaakaan minusta lähtöisin, minulle hän on xxxx enkä tahtoisi nimeä vaihtaa, mutta pakkohan se on, jos toinen kokee itsensä Onniksi.

• Tykkää
Reactions: emeleia
[QUOTE="Sirkkeli";26117432]No, voisin kai mä ruveta kutsumaan haluamallaan nimellä, ja sitten vaikka muutaman vuoden päästä alkaa miettimään, että virallistaako. Hiton vaikeeta olisi kyllä ruveta kutsumaan lastaan toisella nimellä.[/QUOTE]

Se muuten on vaikeeta :( Oon tässä nyt kokeeksi kutsunut välillä joitain viikkoja kun hän on pyytänyt. Helpoksi siitä kyllä tekee sen, että hän reagoi välittömästi ja näyttää superonnelliselta.

Kyllä mäkin lisäisin sen vaikka just kolmanneksi nimeksi ja sitten otettais vaikka se kutsumanimeksi.
En tietenkään lähtis heti lapsen pyynnöstä mitään nimiä vaihtelemaan, mutta sen tietää varmasti vanhempi parhaiten miten tosissaan lapsi on. Ja jos on ihan tosissaan, niin miksi ei.

Ala-asteella muutama tyttö "vaihtoi nimensä" (alkoi käyttää toista nimeä kutsumanimenä) ja käyttävät niitä vielä tänäkin päivänä...Eli osaa ne lapsetkin jotain pysyviä päätöksiä tehdä :D

Kiitos kaikille vastauksista! Jatkan tätä miettimistä ja sitä miten tosissaan tuo poika on, vaikka kai se sen on jo päättänyt kun on vuoden jaksanut siitä puhua.

Kauankohan Onni-innostus kestää? Jos koulussa jotkut alkaa sanomaan, että Onni on ihan typerä nimi, niin vaihdettaisiinko se taas?

Voisin kyllä laittaa Onnin toiseksi nimeksi (en tiedä, miten hyvin se sopii kolmanneksi) jos ja kun olisin sitä nimeä aikoinaan itsekin lapselle miettinyt :), ja sitä voitaisiin käyttää kutsumanimenä ns. oikean nimen ohella. Mutta päätös nimen lisäämisestä tai vaihtamisesta olisi minun, ei noin pienen lapsen.

Mun mielestä toi sun oma ehdotus, että kolmanneksi nimeksi ja kutsumanimeksi Onni, kuulostaa parhaimmalta :) Saa vaikka teini-iässä sitten päättää vaihtaako ihan virallisesti ensimmäiseksi nimeksi.

Mua koko lapsuusaika kutsuttiin oikean etunimeni "lyhenteellä" ja 15-vuotiaana vaihdoin sen ihan viralliseksi etunimekseni ja poistin edellisen, oli äidilleni täysin ok ja luonnollistahan se jo niin monen vuoden päästä oli.

Meidän 7vuotias on kans sanonu että haluaa olla Elias. No sillä nimellä häntä nyt vaan ei ruveta kutsumaan vaikka kuin haluaa:D ihan vaan siksi että pojan veli on Elia. Joten saa tyytyä ristimänimeen tai keksiä uuden. Olen sanonu,et saa vaihtaa nimensä sitten itse ku on laillisesti mahdollista itse siihen puuttua. Me ollaan nimi annettu ja se nyt vaan on kelvattava.

ÄLÄ laita kolmanneksi nimeksi jos haluatte siitä kutsumanimen. Se vasta on hankalaa ja ärsyttävää nykypäivänää kun joka puolella viralliset tahot kuitenkin lähettävät postin sillä ensimmäisellä nimellä, lääkärissä kutsutaan ensimmäisellä nimellä jne. Se on todella rasittavaa. Ainakin meillä oli, kun lapsemme toinen nimi oli kutsumanimi.
Päädyttiin ekaluokalla lapsen kanssa yhdessä siihen tulokseen että vaihdettiin kutsumanimi ensimmäiseksi ja otettiin toinen nimi tokaksi.
Jos Onni tuntuisi sopivalta ja hyvältä vaihtoehdolta kuka kieltää ettei sitä voisi vaihtaa? Pääasia että nimi tuntuu hyvältä :) Ei sitä aina osaa vauvalle nimeä laittaessa kaikkea miettimään niin hyvin, että se sitten olisikin lopullinen.

Kauankohan Onni-innostus kestää? Jos koulussa jotkut alkaa sanomaan, että Onni on ihan typerä nimi, niin vaihdettaisiinko se taas?

Voisin kyllä laittaa Onnin toiseksi nimeksi (en tiedä, miten hyvin se sopii kolmanneksi) jos ja kun olisin sitä nimeä aikoinaan itsekin lapselle miettinyt :), ja sitä voitaisiin käyttää kutsumanimenä ns. oikean nimen ohella. Mutta päätös nimen lisäämisestä tai vaihtamisesta olisi minun, ei noin pienen lapsen.

En osaa arvata kauanko kestää, mutta aika kauan on jo kestänyt jos ajattelee, miten paljon vuosi 7-vuotiaan elämässä on :)

Jos koulussa joku sanoisi jotain niin en usko, että sä tätä lasta hetkauttaisi. Hän on pitänyt päänsä monessa asiassa välittämättä siitä, mitä joku sanoo tai ei sano. Jostain syystä ei ole tullut koskaan kiusatuksi/haukutuksi näistä erikoisuuksistaan vaan on ollut pidetty kaveri aina. Toivon, että säästyykin kiusaamiselta, vanhempaa poikaa kiusattiin eskari-tokaluokkalaisikäisenä ja se oli kyllä yksi elämäni surullisimpia asioita.

Muuten, tietääkö joku miten käytännössä onnistuu ja kestääkö pitkään? Tajusin juuri, että sitten pitäisi uusia passi, kelakortti jne...

Taidan googlettaa.

Oon 12- vuotias tyttö ja on kutsuttu koko ikäni ihan etunimellä. Ei lempinimeä oo, joskus vanhemmat kutsuu jollakin omalla keksimällä lempinimellä. Haluaisin vaihtaa nimeni Arianaksi, kyllästyttää tää oma nimi. Siitä saa keksittyä vaikka mitä paskaa. Mut en usko et vanhemmat olis ilosia... Ehkä tää nimijuttu johtuu Ariana Grande fanituksesta. Kyllä ketuttaa.

Annoin meidän lapsille 3 nimeä, joista yksi lyhyt ja aika tavallinen (toisella Aada), josta voivat itse vanhempana valita, jos se ensimmäinen ei miellytä. Yksi erikoinen ja ensimmäinen pitkä, kaunis ja klassinen.

Eräs sukulaistyttö muuten joskus ekalla luokalla halusi häntä kutsuttavan esim. Nimellä Anna, joka oli hänen viimesen nimensä lopputavu esim. Sarianna. Koulussaki häntä kutsuttiin sillä varmaan eka vuos, jonka jälkeen kyllästyi ja vaihtoi takas oikeaan nimeensä. Moni ei tosin tottunut koskaan kutsumaan häntä sillä nimellä ja aina sai miettiä millä nimellä sitä nyt kutsuisi. Häntä kun oli kutsuttu alle kouluikäisenä lempinimellä, joka oli lähtenyt jo synnytyssalista. Kouluiässä oli vähän pakko alkaa luopua siitä, koska nimi oli sen verran vauvamainen.

Yhteistyössä