7kk vauva ei syö puuroa ollenkaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Söpön pojan mami"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

"Söpön pojan mami"

Vieras
Meillä on 7kk poika jonka pituuskasvua seurataan neuvolassa kuukausittain.
Pituus menee vielä juuri ja juuri normaalikäyrällä, mutta viimeksi neuvolassa väläyteltiin lääkärin tarkempia tutkimuksia.

Poika saa päivittäin 2 ateriaa lihasosetta ja pitäisi aamuin illoin mennä tuo puuro...
Mutta kun ei mene. Poika vaan nipistää suun kiinni.

Mua huolestuttaa tuo kasvuasia...

Millä puuron voisi korvata?

Meidän poika ei suostunut syömään puuroa eikä mitään soseita alle vuosikkaana, vain sormiruoka meni. Söi leipää ja pastaa aamuin illoin. Paistoin puurosta jopa kakkaroita, mutta ei. Lopulta puuro alkoi maistua itsetehdyn omppusoseen kanssa, ja tilanne on sama vieläkin, kun poika on 1 v 9 kk. On kasvanut sormiruoalla ihan normaalisti, nykyään menee soseitakin valikoiden.

Meillä tyttö oksensi puurot pois jos yritti antaa. Alkoi vasta joskus 1v kelpuuttamaan puuroa johon olin sotkenut mangososetta reilusti. Saatoin antaa illalla sellaisen ihan tavallisen soseaterian. Nyt puuro herkkua ja ikää 2,5v:) Kyllä se siitä, älä lannistu. Kokeile erilaisia variaatioita.

Mitä piuroja oot koittanu? Mannapuuro, ruispuolukkapuuro, vaikka vispipuuro? Tai sit ihan kaupan vauvapuurot?

Jos ei tosissaa mikään mee niin korvaisin sen puuron jollain pastalla, vaikka makaroonia sormiruokana ja hedelmäsosetta kyytipoikana. Tai sit sitä sosetta+leipää, mutta määrät on ehkä vielä pieniä leivän suhteen. Piltillä on sellaisia ilta-aterioita mitkä on täysjyväpastaa ja lihaa, sellainen vois olla illalla kiva, antaisit sitte toisella ruoalla kasvissosetta niin ei tulis kolmea lihaa päivässä.

Aamupalaa meillä esikoinen alkoi syödä vasta reilusti vuoden iässä ja määrät on edelleen kolmevuotiaana pieniä, toisille ei vaan aamuisin ruoka maistu. Auttaa jos aamupalan tarjoaa 1,5-2h heräämisen jälkeen.

Kiitos vastauksistanne!

Mamma italiana; pakko kertoa että olen ollut Italiassa töissä. Koska oon aika kiinnostunut ruoasta ja sen
terveellisyydestä, niin mulle oli aika vaikeaa syödä aina valkoista pastaa ja leipää.:-)
Hyväähän se oli, sitä en kiistä yhtään. Mutta ainakaan mun elimistölle se ei ollut pidemmän päälle hyvä.
Mitäs muuten muksut yleensä syö Italiassa aamupalaksi? Siis ihan pikkuihmiset?

Italiassa opin myös juomaan viiniä lounaalla ja päivällisellä ja joskus vielä illallakin, nyt ei tulisi enää mieleenkään. Hassua, miten nää jutut on niin kulttuurisidonnaisia.:-)

Meillä mennyt hedelmäsoseen seassa sen bverran puuroa kuin on mennyt, ja leipää ilman reunoja (ehkä vähän vanhempana). Mutta älä turhaan lääkäriä pelkää, ei hän luule ettei lasta syötetä , vaan tarkistetaan kilpirauhasarvot ym.Meillä paino (pituuteen suhteutettu) oli -27% ennenkuin se näkyi pituuskäyrässä, eli kyllä se ruuan vähyys näkyy reilusti painossa ennen pituuskasvun taittumista (syömisestä johtuva siis)

Mulla tuli kans mieleen, että ootko kokeillut minkälaisia puuroja? Kaupan hyllystä löytyy vaikka mitä sorttia, on 4-viljan, kaura, kaura-ruis, manna, riisihiutale...
Meillä oli niin, että tyttö ei suostunut syömään noita " vauvapuuroja" eli ei siis mitään piltin tms. merkkisiä, ei valmiitat tertroissa olevia eikä jauheista tehtäviä. Ne oli vissiin liian mössöä, koska karkeampi normaali puuro meni hienosti.
Minkä kanssa olet puuroa antanut? Kokeile aluksi niin, että laitat tyylii 3/4 sosetta (mikä maistuu hyvin) ja 1/4 puuroa, ja siitä lisäät pikkuhiljaa. Korviketta/rintamaitoa voi myös laittaa sekaan.

Mutta jos mikään ei tosiaan uppoa, niin sitten vaikka sormiruokaa. Esim. pehmeää mutta täysjyväistä leipää (ilman reunoja jos reunat tökkii), täysjyväpastaa.. Jos ei sormiruokia syö, niin sit syötät vaan sitä mitä syö, olipa se sitten vaikka hedelmäsose. Meillä tytöllä oli 2kk pituinen lusikkalakko, eikä silloin syönyt melkeimpä ollenkaan sosetta tai puuroa, pienet määrät sormiruokaa vaan meni maidon lisäksi. Kokeilin aina vaihdellen laatuja, välillä puuro, hedelmä tai lihasose, jos maistuisi, mutta ei. Silloin annoin aamulla ja illalla velliä, niitäkin löytyy vaikka mitä sorttia. Mutta ei kannata stressata asiasta, lasta ei voi pakottaa syömään enkä usko että se nimenomaan pituuskasvuun kovinkaan paljon vaikuttaa, vaikka ei puurot menekään. :)

Yhteistyössä