7kk vauvan päiväunista, miten teillä menee?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "heta"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"heta"

Vieras
Miten teidän 7kk vauva nukkuu? Meillä menee yöt klo.(19 tai)20-05 putkeen, jonka jälkeen tulee tissille. Joskus nukahtaa takaisin, joskus ei ja täytyy nousta ylös. Päiväunia on päivästä riippuen kahdet tai kolmet. Kahdet yleensä liian vähän, kolmet liikaa... Että miten kannattaisi yrittää noiden unien kanssa...

Esim. tänään:

Aamu-unet 07.45-09.45 Nukkui ennätysunet, ei koskaan nuku noin pitkiä päikkäreitä.

Tämän takia jaksoikin valvoa 14.45 asti, nyt on nukkumassa. Tämän jälkeen tuskin enää ottaa yhtiä päikkäreitä, mutta on todella väsynyt sitten jo klo.18 jälkeen, että on hankala saada syömään puuroa jne. Menee varmaan nukkumaan jo klo.19 ja sitten saattaa herätä 04-05.

Toisina päivinä usein ekat päikkärit 08-09.30, sitten 12.30-13.10 ja pakko vielä nukkua 16.30-17.10 suunnilleen, sitten ilta venyy vaikka kuinka pitkälle.

Nukkumaanmenoaika illalla ei vaikuta aamuheräämiseen, aina herää viideltä.

Kumpikohan olisi suotuisampi rytmi? :) Itse olen ajatellut, että jos nukkuisi vain kahdet unet vähän pidempään sitten. Mutta on huono päikkärinukkuja, joten ei se aina onnistu... Tosiaan hankala, kun kahdet unet on vähän liian vähän ja kolmet on sitten liikaa...

Mun tyttö 7 kk menee iltaunille noin 19.30 ja nukkuu noin 4:ään, jolloin syö ja saattaa olla hereillä noin tunnin (ei aina) ja sitten jatketaan unta vielä noin 7-8 asti aamulla. Nukkuu aamupäivällä aiemmin 0,5 tunnin unet, mutta nyt nukkunut lähemmäs 2 tunnin aamupäiväunet muutamana päivänä... Iltapäivällä nukkuu vajaan tunnin päikkärit, jos nukkunut aamupäivällä nuo pitkät unet, muutoin nukkuu iltapäivällä lähemmäs 2 tunnin päikkärit.

Tutulta kuulostaa. Meillä juuri samoin, kahdet päiväunet on liian vähän kolmet liikaa. Ja aamulla pitkään oli herätys puolikuusi, kun oli nälkä, eikä jatkanut unia maidon jälkeen. Nyt on kuitenkin viikon verran nukkunut syömättä 20-07, joten hyvää edistystä on näkyvissä. Yösyönnit on siis ohi, enää ei maitoa yöllä tarjota, kun kerta noin hyvin nukkuu jo ilmankin. Mutta heräilee useamman kerran yössä, tutin laitto kuitenkin riittää nukuttamaan uudelleen. Kun nuo etuhampaat on tulleet, uskon että on hyvä hetki opetella nukkumaan ilman tuttia, ennen 1v ikää kuitenkin. Se ainakin esikoisella rauhoitti unia, kun ei tarvinnut yöllä alkaa kaivata tuttia.

No mulla on vasta kohta puolvuotias ja nukkuu kahet päikkärit. Ekat on jotai kaks tuntia jos ulos nukutan. iltapvän päikkärit järjestään ollu nyt enintään tunnin. Yöunille menee 11 jälkee mutta aika heittelee paljon, nukkuu vieressä ja herää tissille pari kertaa ja aamulla herää 9, toisinaan hetken siinä pyörii ja nukahtaa taas pariks tunniks jos mä haluun nukkuu pitkää. Mutta päikkäreitä kaksi kappaletta yht n.3-4h.

Meillä poju menee yöunille joskus 21-> ja nukkuu siitä vähintään 7. Annan maitoa ja nukahtaa uudelleen, välillä saattaa vedellä sikeitä ihan reippaasti 12 asti. Tosin nyt johtuu noi melkoset yöunet siitä, että on ollut parisen viikkoa yskässä ja nukkuu yöt huonosti, joten on tosi väsyny aamusin ja nukkuu siks noin paljon. Vaihtelevasti herätään sillon 7 jo ylös asti ja puuhaillaan se aamu, sit joskus 9-10 maissa aamupäikkärit jotka kestää vaihtelevasti puolesta tunnista pariin tuntiin. Sit joskus kolmen maissa minipäikkärit jotka on n. puol tuntia ja illemmalla vielä saattaa vetästä reilummat päikkärit. Yöt nukkunu hyvin kolmekuisesta eteenpäin paitsi nyt on ollu vähän levottomampi kun on yskä ni se vähän häiritsee unia. Ja tietty häiriintyy kun me tässä makkarissa liikutaan, meinataan rempata lastenhuone ja siirtää pikkuhiljaa sinne jos saisi paremmin nukuttua yönsä..

Meillä 7kk nukkuu kahdet päiväunet. aamulla herää 5-6 välillä ja noustaan ylös. nukkuu aamupäiväunet 7-9 välillä noin tunnin, päiväunet vaunuissa 11 aikoihin 3-4tuntia. Sitten on illan hereillä ja yöunille mennään 18.00-19.00 ja nukkuu aamuun asti. Olen yrittänyt siirtää noita yöunia myöhemmälle että nukkuis aamulla pitempään mutta poika on tullut isäänsä et on iltatorkku ja aamuvirkku. :) Mullekkin kyllä tämä rytmi sopii ihan hyvin kun menee illalla tarpeeksi ajoissa nukkumaan.

Yhteistyössä