7viikkonen vauva

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Ja ollu flunssassa nyt viikon verran. Samoihin aikoihin ilmesty näppylöitä naamaan ja nyt levinny muuallekki kroppaan (hormooninäppyjä???)
Voiko ne kutista?
Kalvaa ihan kauheesti nyrkkejä ja ala ien on ihan turvonnu ja jotain valkostakin sieltä näkyy. Onkohan hampaita tulossa? Kuolaa myös paljon.

Ja kitisee kaiken aikaa. Yöt nukkuu ihan hyvin mut kaikki ajat kun on hereillä, ni itkee ja kitisee.. Ja päikkäritki on tosi levottomia. Kutiseeko ne näpyt vai hampaitako on tulossa.

Oon ihan hädissäni, ku tähän asti ollu niin ihanan helppo vauva.

Kävin tänään lääkärissä, mut kaikki ok. Ja lääkäri ei niistä näppylöistä sen enempää sanonu. Voi kuulemma liittyä virukseen. Onko mitään mitä vois laittaa noin pienelle jos ne kutiaa?

yleensä 7 viikon ikäinen syö nyrkkejään vain ja ainoastaan siitä syystä että on juuri oppinut laittamaan ne suuhunsa ja tutkii niitä sitten innokkaana jolloin kuolaakin enemmän. kitinään en osaa sanoa syytä? tiheän imun kausi? rauhoittuuko kuitenkin rinnalle? vai johtuuko vain tukkoisesa nenästä?

Mutta kun ala ikenessä näkyy jotain valkosta....? Ja se oikeen tosissaan kalvaa niitä nyrkkejä.
Tää flunssakin on niin kummallinen ku hetkittäin on tosi tukossa ja välillä koko flunssasta ei oo tietoakaan.

Mietin tota allergiaa itekkin, mut ku tä kaikki alko samaan aikaan kun toi flunssa tuli.
Toisaalta näppylät on sen näköstä että ois hormooni näppyä, mut voiko niitä tulla muuallekki kun naamaan? Ja voiko ne kutista?
En oo varma kutiseeko ne, mut voisin kuvitella, kun nukkuessaanki kiemurtelee ja on tosi levoton.

Joo esikoinen on. Kyllä vaan stressaa.
Itteäki vähän ihmetyttää, että voiko olla hammas.
Oon omalle äitille ja siskolle näyttäny sitä ientä ja ne oli kyl sitä mieltä, et hammas se on. Vaikee sanoa.
Mulle on ihan sama, et onko se hammas vai ei, mut sitä stressaan, kun se kitisee ja itkee. Et mikä sillä on hätänä, kun ennen ei tällästä oo ollu...

tuo nyrkkiä suuhun laittaminen ei ole merkki hampaan tulomisesta. meillä 6 kk tyttö ja on kuolannut jo monta kuukautta kuin pieni koira, molemmat nyrkit suussa yhtäaikaakin. ja ei hampaan hammasta. Minäkin luulin kun vauva oli n. 6 viikkoinen että nyt sillä ihan varmasti hammasta on tulossa kun kitisi ja en keksinyt oikein mitään järkevää syytä siihen.
Jos hamma olisi tulossa niin voit kokeilla varovasti omalla sormellasi että tuntuuko siellä kunnolla hammas, että selkästi siitä kohdasta olisi jta "kohonneempi" mutta niinkuin osa sanoikin jo niin tuskin se on hammas, tosin joillakin vauvoilla voi olla hampaita jo syntyessään. Mutta pitäisi epätodennäköisenä että hammasta sinun 7 viikkoisella olisi tulossa.

Voi se olla hammas. Kun sain esikoisen, oli samassa huoneessa äiti, jonka vauva syntyi yksi hammas valmiiksi puhjenneena. En näe sitä epätodennäköisenä. Näppylät voivat olla hormooninäppylöitä. Mielestäni niitä voi tulla muuallekin kuin kasvoihin, vaikka en ihan varma asiasta olekaan.

nyrkki suuhun = imun tarve tai nälkä. Kitinä: nälkä, väsymys, mahavaivat
Valkosta suussa: ainahan ne hampaan aiheet sieltä hiukan kuultaa läpi. Jos on pois lähtevää valkosta (esim. rapsuttamalla harson kulmalla), niin on sammasta. Toki jotkut syntyy hampaat suussa, mut mut..

Ja suunnilleen noilla tienoilla ainakin tällä meidän tokalla oli menossa oikein kunnon akne. Niitä oli kasvoissa, kaulassa, rintakehässä ja selässä. Siis mun hormoneista johtuvia. :)

Jos on kutisevia, niin käsittäkseni niille ei oikein mitään voida tehdä, kun ei noin pienille voi vielä antaa mitään antihistamiineja (näin ainakin sanottiin mun esikoiselle, kun sai urtikarian n. puolivuotiaana).

Kyllä voi olla hammas tulossa. Meidän pojalle tuli 2kk:n iässä ensimmäinen. Ja se oli mahdotonta kun ei vielä itse osannut käsiään käyttää vaan meidän piti puruleluilla yms. hinkata kipeää ientä yms.

Meidän tytöllä oli suussa hammas, ei vielä syntyessään ns. Täysi mittainen. Mutta näkyi ja tuntui :) Kyllä oli synnärillä lääkärit ja hoitajat ihmeissään. Ei kuulemma kauhean usein vastaan tule. :)

tottakai voi olla hammas, kokemusta on... koeta saada vauvelille jotenkin parempi olo, meillä oli rs-virus 5vkon ikäisellä ja lastenlääkäri kehotti antamaan panadolia tarvittaessa, vaikken sitä edes kysynyt, eikä ollut kuumetta pojulla... mut jokainen tietysti itse päättää, mä kokeilisin kipulääkettä, hoitsu kun olen ;)

Kyllä se voi olla hammas! Joku jo mainitsikin ylempänä, että joillakin vauvoilla voi jo syntyessään olla hammas suussa ja joillakin puhkeaa todella aikaisin ensimmäinen hammas.

Meidän vauvalla oli niitä hormoninäppyjä muistaakseni olkapäissä ja rintakehässäkin, ehkä niskassakin. Ja sit sellasia toisenlaisia näppyjä voi tulla ihan vaan painumista tai pienestäkin hankaamissta, kun vauvan iho on niin ohut ja herkkä. Mä ihmettelin lääkärille kun vauvalla oli sellasia pieniä näppyjä, jotka on keskeltä vaaleita ja ympäriltä punoittaa, vähän kuin olisi joku ötökkä puraissut, ja lääkäri sanoi että ne on tavallisia jos joku on vähän painanut tai raapaissut tai hinkannut...

Yhteistyössä