8 kk ja rytmit

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Piituska
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Piituska

Vieras
Minkälaisia päivärytmejä on teidän noin 8-kuukautisilla vauvoillanne? Meillä yleensä herätään 7-8 ja eka päikkärit on n. 12-15. Sitten toiset päikkärit on 18-18.30 ja nukkumaan mennään 21-21.30. Haluaisin nukkumaanmenoa aikaisemmaksi, mutta ei onnistu, koska nuo toiset päikkärit on noin myöhään. Aikaisemmin kuin klo 18 ei uni tule, mutta toisaalta ei pärjää ilman alkuillan nokosiakaan.
Aamupäivällä harvoin ottaa tirsoja ja jos ottaa, kestää ne vain 15-20 min. Miten saisin nukkumaanmenoa aikaistettua?

Ja toinen kysymys: Syökö teidän vauvat vielä öisin ja varsinkin "korvikevauvat"? Meillä yösyöminen jäi pois yli kuukausi sitten, mutta näyttää tulleen jälleen mukaan kuvioihin. Herää aamuyöllä eikä rauhoitu ennen kuin saa maitoa (siis pullosta). Syökin sitten desin hotkaisten. Päivällä syö 5 kertaa ja illalla tuhdin annoksen puuroa. Lisäksi tietenkin pitkin päivää juo maitoa. Tyttöni on isokokoinen, nyt 8 kk painaa 10,4 kg ja on 72 cm pitkä. Kiitos vastauksista!

Mun tyttöni on 7,5 kk. Meillä herätään yleensä klo 8 (joskus aikaisemmin, mutta harvoin ennen 7 kuitenkaan). Ekat päikkärit 10-11 välillä 45 min, mutta nyt on muutaman viime viikon aikana ollut elkeitä, että nämä päiksyt olisivat jäämässä pois. Toiset päiväunet 14-17 ja näillä mennään iltaan saakka. Jos nuo iltapäiväunet ovat lyhyemmät, joskus ottaa puolen tunnin torkut vielä illalla. Nukkumaan 21-21.30. Itse olen tyytyväinen tuohon nukkumaanmenoaikaan, koska siinä jää itselle omaa aikaa vielä jonkun verran, mutta aamuherätys ei ole tolkuttoman aikainen. En siis osaa antaa vinkkejä siihen, miten saisit nukkumaanmenoa aikaistettua.

Mun tyttö saa sekä korviketta että äidinmaitoa (öisin ei ole koskaan saanut korviketta). Lopetin yösyötöt siinä vaiheessa, kun kiinteitä alkoi mennä 5 ateriaa päivässä. Itsellä on se linja, että kun on käynyt selväksi, ettei tarvitse yöllä ruokaa, ei sitä ole tarjollakaan. Tuttia tyttö tarvitsee yöllä max 2 kertaa, usein ei kertaakaan, eli koko yön nukkuu. Olen lukenut, että tän ikäinen ei tarvitsisi enää ravitsemuksellisista syistä maitoa yöllä. En itse ihan ymmärrä tuota, että yösyötöt "alkavat uudestaan". Mielestäni eivät ala, jos niitä ei aloita. Toki mulla on kokemusta vain tästä yhdestä vauvasta, joka on yösyöttöjen lopettamisen jälkeen tyytynyt aina tuttiin helposti ja nopeasti. Mun tyttö kasvaa suunnilleen keskikäyrää, hitusen sen alle.

Jätin yösyötöt pois, kun nukkui muutaman kerran aamuun saakka heräämättä. Nyt on kuitenkin muutaman viikon nukkunut tosi levottomasti ja itkenyt pari tuntia suoraa huutoa. Ei ole auttanut tassuttelut jne. Kun olen sitten lopulta taipunut antamaan maitoa, hotkaisee tosiaan pullollisen ja nukahtaa samantien. Ruoan määrä päivällä on kuitenkin ollut koko ajan sama. Esikoinen 4 v. jätti aikoinaan yösyömisen vasta 10 kk ikäisenä.

Olisin minäkin ihan tyytyväinen rytmeihin, jos nukkuisi esim. klo 21-08, mutta nukkuu ennemminkin 21.30-7. Jotenkin tuntuu, että jos saisi aikaistettua nukkumisen klo 20-20.30, niin tuskin kuitenkaan lyhentäisi unia aamusta. Esikoinen käy nukkumaan jo klo 20.30, joten senkin puolesta olisi mukava, kun saisi molemmat nukkumaan samaan aikaan. Kuopus on tietysti vielä vauva, mutta helpottaisi se vähän elämää.

Meillä vauva jo 9kk, mutta rytmi ollut tälläinen jo pidempään:

-herätys klo 6-7 (esikoinenkin on aamuvirkku joten ei haittaa)
-ekat unet klo 9-10.30 (-11)
-tokat unet klo 12.30 - 14
-yöunille klo 19
Meillä ongelmana se, että toisille päiväunille joutuu laittamaan jo noin aikaisin, yli kahta tuntia ei jaksa välissä valvoa ja sitten illalla on niin väsynyt että tohon seiskaan asti saa väkisin pitää hereillä. Jos tokat unet jää alle tunnin mittaisiksi niin sitten laitan vielä klo 17 aikaan unille ja sitten iltaunet siirtyvät myöhemmäksi.

Meillä vauva jo 9kk, mutta rytmi ollut tälläinen jo pidempään:

-herätys klo 6-7 (esikoinenkin on aamuvirkku joten ei haittaa)
-ekat unet klo 9-10.30 (-11)
-tokat unet klo 12.30 - 14
-yöunille klo 19
Meillä ongelmana se, että toisille päiväunille joutuu laittamaan jo noin aikaisin, yli kahta tuntia ei jaksa välissä valvoa ja sitten illalla on niin väsynyt että tohon seiskaan asti saa väkisin pitää hereillä. Jos tokat unet jää alle tunnin mittaisiksi niin sitten laitan vielä klo 17 aikaan unille ja sitten iltaunet siirtyvät myöhemmäksi.

Meillä on 8,5 kk tyttö ja korvikkeella. Meillä syödään yhä yöllä yhden kerran. Silloin menee koko 2dl Tuttelia hujauksella, eli tytöllä on nälkä. Hän on myöskin isompikokoinen joten on ihan ymmärrettävää että tarvitsee tankkausta. Kysyin neuvolalääkäriltä asiasta ja hänen mukaan todella monet tarvitsevat yhden tai jopa kaksi yösyöttöä vuoden ikään saakka.

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä