8-vuotias lapsi oireilee pahasti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mikähän
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mikähän

Vieras
- Käyttäytyy väkivaltaisesti muita lapsia kohtaan lähes päivittäin
- Aiheuttaa käytöksellään muille lapsille vammoja (aivotärähdyksiä, ruhjeita, naarmuja jne)
- Huutaa muille lapsille näin: "V*tun huora", "V*tun homo", "mä tapan sut", "mä viillän sun kurkun auki luistimien terällä", "hakkaan sun pään tohjoksi kepillä", "kivitän sut kuoliaaksi".
- Ahdistelee tyttöjä seksuaalisesti koulun pihalla.
- Tätä tapahtuu koulussa ja vapaa-ajalla.
- Perustelee oikeutta käytökseensä sillä, että Suomi on vapaa maa ja täällä saa tehdä mitä haluaa. (Lapsi on maahanmuuttajataustainen).

Mun lapset ja moni muu lapsi on tuon lapsen uhreina. Omat lapset sain onneksi toiseen kouluun viimeisimmän aivotärähdyksen jälkeen, mutta onko tosiaan niin, että tuo yksi lapsi voi vapaasti käyttäytyä miten tykkää, eikä koulussakaan saada häneen mitään otetta?

Me tosin ollaan tehty tuosta ls-ilmoitus, samoin lapsiani hoitanut lääkäri.

Nyt on enää ongelmana sama reviiri vapaa-aikana (leikkipuistot, luistelukentät ymv.)

No tuo maahanmuuttajataustainen selvitti jo aika pitkälle asiaa, eiköhän tuo ole aika pitkälle asennetta mikä ihan monilla aikuisillakin maahanmuuttajilla on; naiset ovat huoria, täällä saa tehdä mitä tahansa jne.

Lapsi toivottavasti saa apua tuohon asenteensa/käytösongelmiinsa.

alkuun olisin veikanntu adhd:ta johon vo ikuulua merkittävää impulsiivisuutta=syy miksi mun 8v ei ulkoile yksin,hän on toki rauhottunut 2v takaisesta ja suurinosa ulkoiluista menee hyvin mutta 1kerta 10:stä on sellainen että raivostuu silmittömästi ja saattaa alkaa huitomaan vaikka sählymailalla kaveria! ja sitä väliin menevää äitiäkin, 99%onnistun estämään vahingot. saatta myös suuttuessaan huudella tyhmiä.

mutta sitten luin koko tekstisi! toki pohjalla voi olla hoitamaton adhd:kin, mutta se ei kaikkea selittäis! sitten ajatteline ttä mahdollisesti hoitamaton adhd+sen vuoski kehittynyt käytöshäiriö

MUTTA: mitä tarkoitat seksuaalisella ahdistelulla? tuo kohta ei sovi kuvaan. mä veikkaan että lapsi on joutunut itse seksuaalisen hyväkskäytön kohteeksi tavalla tai toisella(toki voi olal että isä toimii liian avoimesti kotona äitiä kohtaan ja lapsi ottaa mallia).

Käytöshäiriön vakavuus:
a. lievä: diagnoosiin vaadittavien oireiden lisäksi korkeintaan muutamia oireita ja vähäistä haittaa muille
b. keskivaikea: oireiden määrä vaihtelee ja häiriöt vaihtelevat lievistä keskivaikeisiin
c. vaikea: diagnoosiin vaadittavien oireiden lisäksi useita oireita, tai huomattavaa haittaa muille
Toistuva ja pitkäaikainen käytösmalli. Tällöin lapsi tai nuori rikkoo toisten perusoikeuksia tai iänmukaisen sosiaalisen käyttäytymisen perusnormeja tai -sääntöjä. Kesto vähintään 6 kuukautta, jolloin lapsella tai nuorella on muutamia seuraavista oireista:
Kehitystasoonsa nähden epätavallisen paljon tai vaikeita kiukkukohtauksia
Riitelee usein aikuisten kanssa
Kieltäytyy usein aktiivisesti toteuttamasta aikuisen pyyntöjä tai uhmaa sääntöjä
Tekee usein ilmeisen tarkoituksellisesti asioita, jotka ärsyttävät muita ihmisiä
Syyttää usein muita omista virheistään tai huonosta käytöksestään
Suuttuu herkästi tai on helposti toisten ärsytettävissä
On usein vihainen tai harmistunut
On usein ilkeä tai kostonhaluinen
Valehtelee tai rikkoo usein lupauksia saadakseen hyötyä tai suosiota tai välttääkseen velvollisuuksia
Aloittaa usein tappeluita (ei sisällä sisarusten välisiä tappeluita)
On käyttänyt asetta, joka voi aiheuttaa vakavaa fyysistä vahinkoa toiselle (esim. maila, puukko, ampuma-ase)
Viipyy usein yömyöhään ulkona vanhempien kielloista huolimatta (alkanut ennen 13 vuoden ikää)
Kohdistaa toisiin ihmisiin fyysistä julmuutta (esim. sitoo, viiltelee tai polttaa uhria)
Kohdistaa fyysistä julmuutta eläimiin
Tuhoaa tahallaan muiden omaisuutta (muulla tavoin kuin tulipalon sytyttämisellä)
Sytyttää tarkoituksella tulipaloja, joissa vakavan vahingon riski
Varastaa tärkeitä tavaroita kotoa tai muualta, ei vahingoita uhria (esim. myymälävarkaus, murto, väärennys)
Usein koulupinnausta (alkanut ennen 13 vuoden ikää)
On karannut kodista tai sijaiskodista vähintään kahdesti ja on karannut kerran pidemmäksi aikaa kuin yhdeksi yöksi
(ei sisällä pakenemista fyysisen tai seksuaalisen väkivallan seurauksena)
Tekee rikoksen uhria vahingoittaen (esim. käsilaukun sieppaaminen, muu väkivaltainen ryöstö, kiristys)
Pakottaa toisen henkilön sukupuoliyhteyteen kanssaan
Kiusaa ja pelottelee usein toisia (esim. kivun tai vamman aiheuttaminen, uhkailu, ahdistelu, vainoaminen tai häirintä)
Murtautuu toisen henkilön asuntoon, muuhun rakennukseen tai autoon
Vaikkei alkamisikää tarvitse mainita, on suositeltavaa, että se rekisteröidään sairauskertomukseen:
• Lapsuusiässä alkava häiriö: vähintään yksi käytöshäiriön oireista alkanut ennen 10 vuoden ikää
• Nuoruusiässä alkanut häiriö: käytöshäiriöt eivät alkaneet ennen 10 vuoden ikää
Luettelon lähteinä[4][3]

Seksuaalisella ahdistelulla tarkoitan sitä, että tuo lapsi jahtaa esim. koulun pihalla tyttöjä ja kun saa jonkun tytön kiinni, alkaa tekemään tytölle yhdyntäliikkeitä. Ikään kuin raiskaisi, mutta vaatteet päällä.

Mä en käsitä koulunkaan toimintaa, miksi lapsen käytökseen ei puututa muuten kuin jälki-istuntoa antamalla. Toivottavasti nuo pari ls-ilmoitusta johtavat siihen, että lapsi ja lapsen perhe saavat tarvitsemansa tukitoimet. Onneksi sain tosiaan omat lapseni tuosta koulusta pois kesken lukukauden.

Alkuperäinen kirjoittaja mikähän;28150145:
Seksuaalisella ahdistelulla tarkoitan sitä, että tuo lapsi jahtaa esim. koulun pihalla tyttöjä ja kun saa jonkun tytön kiinni, alkaa tekemään tytölle yhdyntäliikkeitä. Ikään kuin raiskaisi, mutta vaatteet päällä.

Mä en käsitä koulunkaan toimintaa, miksi lapsen käytökseen ei puututa muuten kuin jälki-istuntoa antamalla. Toivottavasti nuo pari ls-ilmoitusta johtavat siihen, että lapsi ja lapsen perhe saavat tarvitsemansa tukitoimet. Onneksi sain tosiaan omat lapseni tuosta koulusta pois kesken lukukauden.

no voihan se olla että hänen isä tekee noin äidille(vaatteet päällä,munkin isä teki joskus niin,vaikka olikin ihan normaali), tai sitte voi matkia vaikka perheen koiraa. tai sitten häntä on ahdisteltu.. mutta syy ei välttämättä ole vanhempien kun se raiskaaja/ahdistelija voi olla vaikka kummisetä!

toki on voinut kokea muutakin traumaattista.

tai sitten on vaan adhd+käytöshäiriö.. ja silloin oikea hoitopaikka on lastennerologi tai lastenpsykiatri!

mun lapsi ei ole ikinä mitään tollasta nylkyttämistä yms harrastanu. mutta on taatusti uhkaillut suutuspäissään! eikä varmasti mitenkään kiltisti. ja taatusti tappelis/aiheuttais vammoja ilman lääkitystä+ henkilökohtaista ohjaajaa.. mutta lääkitys vähentää impulsseja ja ohjaaja tukee sosiaalista hyvä äkäyttäytymistä ja tarvittaessa ennakoi. lisäksi jos lapsella on villi päivä työskentelee hän pääosin kahden kesken ohjaajan kanssa eikä edes ulkoile muitten kanssa saman aikaan.

mä en uskalla edes kuvitella mitä elämä olis jos ei oltais saatu lääkitystä+ohjaajan tukea.. uskoisin tilanteen olevan kaaoottinen!

eli apuahan tuo pieni poika tarvitsee mutta sitte onko ls oikea paikka,niin ei välttämättä.

Alkuperäinen kirjoittaja Tír na nÓg;28150194:
Toivottavasti lapsi saa apua. Jotain on pahasti pielessä jos noin voimakkaasti oireilee. Ettei taas tulisi uutta Eerikaa :(

Mä kanssa toivon, että se lapsi saa apua. Mitä varhaisemmassa vaihessa apua saa, sen parempi.

Nellien: Mun mielestä ls ei ole mikään rangaistus vaan keino puuttua tähän. En voi viedä vierasta lasta ulkopuolisena psykologille, neurologille tai minnekään muualle. Josko lastensuojelun kautta tajuaisivat hakea lapselleen apua. Sen verran monta kertaa on niin omat kuin muidenkin lapset hakannut, että apua tarvitaan.

eli apuahan tuo pieni poika tarvitsee mutta sitte onko ls oikea paikka,niin ei välttämättä.

No sä oot ilmeisesti itse ymmärtänyt hakea lapsellesi apua tai teidät on automaattisesti esim. neuvolasta ohjattu tuen piiriin.

Kaikki ei sitä apua tajua hakea tai uskalla ja silloin ls on se joka puuttuu asiaan ja pitää huolen ettei perhe jää yksin ongelmiensa kanssa jos sellaisia on.

Mun lapsi oli yhdellä leirillä ja siellä oli kyllä pelkstään pilalle lellitty mamukakara. Perheen kuopuskersa (poika tietysti) sai tehdä mitä halusi muille ja hänen paljon vanhempia isompia sisaria ei häirinnyt yhtään, tai vahempia joita ei koskaan tässä vaiheessa näkynyt.

Kun joku lapsi otti takaisin lapion, auton tai lelun, jonka kersa oli ottanut toisen kädestä, kersa alkoi huutaa ja itkeä, kun häntä kiusataan ja siinä vaiheessa äiti tuli ja koko perhe katsomaan kuka kiusaa heidän kullannuppua.

Kersa siis valitsi hiekkalaatikolla jonkun lapsen jolta otti järjestelmällisesti kaikki pois. Kulki perässä.

Kun leirillä oli järjestetty yhteistä ohjelmaa, jossa kaikki lapset saivat vuorotellen esittää jotain, tai halukkaat perheet, kersa oli koko ajan siinä keskellä esittämässä, ja vanhemmat hymyilivät tyytyväisenä. Eihän siinä mitään, mutta jos kaikkien lapsen olisivat saaneet olla siinä, niin eihän esityksestä olisi tullut mitään, ei olut yhtään nuorempi kuin muutkaan, ikää en osaa sanoa ja tuosta on aikaakiin, mutta noin 5 vuotiaaksi arvelen. Ja tuon ikäisiä ja nuorempia lapsi aoli todella paljon leirillä.

Hakkasi muita vapaasti, otti leluja käsistä, oli koko ajan äänessä, ja tuo oli vanhemmille ok. Mutta jos joku toinen lapsiotti takaisin lelun niin johan tuli hyuuto ja vanhemmat tulivat paikalle.

Hirveä penikka! Ja nössö seurakunnan työntekijät hymisivät myös, eivät laittaneet, uskaltaneet laittaa kuriin tuota perhettä. sama juttu se on lto:t , eivät laita kuriin röyhkeitä perheitä.

koulussa osa opettajista yrittää kurin pitoa, ja laittaa ruotuun näitä joilla on näitä oikeuksia, mutta ei velvollisuuksia, mutta aika myöhäistähän se on usein, ja tällöin vanhemmat saattavat alkaa laittaa opettajan vaikeuksiin, eli tehdä ilmoituksia reksille jne. kun kaikki ei mene oman mielen mukaan.

Alkuperäinen kirjoittaja mikähän;28150268:
Mä kanssa toivon, että se lapsi saa apua. Mitä varhaisemmassa vaihessa apua saa, sen parempi.

Nellien: Mun mielestä ls ei ole mikään rangaistus vaan keino puuttua tähän. En voi viedä vierasta lasta ulkopuolisena psykologille, neurologille tai minnekään muualle. Josko lastensuojelun kautta tajuaisivat hakea lapselleen apua. Sen verran monta kertaa on niin omat kuin muidenkin lapset hakannut, että apua tarvitaan.

tottakai,mutta herää kysymys, ongelma on koulun tiedossa, rehtori päättää resurssien kohdentamisesta, miksi tuon lapsen oman olon sekä muiden turvallisuuden tähden lapselle ei ole koululta kohdistettu omaa ohjaajaa!! ja toisekseen oppilashuoltoryhmään kyllä pitäisi kuulua koulupsykologi!! luulisi että hän on kouluaikana jutellut lapsen kanssa ja että voisi tehä psykologiset tutkimukset sekä ohjata eteenpäin!

ei ne siellä ls saa lasta neurologille/psykiatrille yhtään sen nopeammin, se vaatii sen tietyn kaavan(byrokratia) psykologin perustutkimukset->suositus erikoissairaanhoitoon-> tk lääkäriltä aika-> lähete psykiatrille/neurologille. (itse aikanaan pyysin lastensuojelusta että voisiko he nopeuttaa tutkimuksiin pääsyä ja sain vastaukseksi että ei voi).

toki kotona saattaa olla ongelmia. mutta toi oireilu voi johtua siitäkin että lapsi on liian suuressa epäsuhdassa ympäristön vaatimuksiin nähden!

kyllä meistäkin tehtiin aiheettomia lastensuojeluilmoituksia esimerkiksi: lapsen ekasta koulusta(jolloin oli hoitokontakti jo neurologiselle ja adhd diagnoosi, jolloin sosiaalityöntekijä totesikin että kyllä koulun pitäisi pärjätä,mutta jos tulee vielä ilmoituksia niin sitte voitas istuu pöydän ääreen), niitä ilmoituksia ei koskaan tullut lisää,koska lapsi vaihtoi koulua! sai avustajan,lääkitys vaihdettiin pitkävaikutteiseen lääkkeeseen, lapselle luotiin oma päivästruktuuri. hankaluuksia on edelleen välillä mutta 99% koulun sanottavat on positiivisia!

ekassa koulussa oli ensinnäkin ammattitaito/tieto huononpaa, ei ollut sitä henk.koht ohjaajaa, ja sitte lisänä tuli "vahvempi" lääkitys ja lapsella sujuu koulu. mutta ekan luokan alku oli kaaosta,ihan varmasti myös lapselle! ja siksi oireili voimaakkaastikkin, jopa ihan lyömällä aikuisia jotka häntä rajoitti.

tuo lapsi siis tarvitsee ehdottomasti tukea,mutta miksi hitossa koulu ei järjestä niitä tukitoimia jotka voisi järjestää jos ennen ku lapsi on tutkittu?

eli pistäkääs valitusta rehtorille ja jos ei auta niin sivistystoimen johtajalle! mä nimittäin tein aikanani kantelun sivistystoimen johtajasta,kun lapsi ei meinannu saada avustajaa vaikka tarve oli selkeä(ja eka ope viestitti koko ajan että ei pärjää luokan kanssa,kun kaikilla oli adhd dg. no daa mutta joku "viisas" oli tälläiseen luokkaratkaisuun päätynyt)... kyllä kuule lähti sen jälkeen asiat järjestymään.

mutta mä tiedän että ei oo helppoo saada niitä tukitoimia edes avustaja suosituksella.

Ongelma on koulun, ja myös rehtorin tiedossa. Miksi siellä ei saada mitään aikaiseksi tuon lapsen hyväksi, en tiedä.

Ilmeisesti lapsen vanhemmat kieltäytyvät uskomasta, että lapsi tarvitsee apua. Luulisi, että sitä olisi muuten järjestynyt jo esim. vuosi sitten. Kiusaamista ja muuta häiriökäyttäytymistä on siis jatkunut eskarista lähtien nyt toiselle luokalle saakka ja käytös on selkeästi muuttunut pahemmaksi ja vaarallisemmaksi tässä tämän parin vuoden aikana.

Alkuperäinen kirjoittaja Tír na nÓg;28150283:
No sä oot ilmeisesti itse ymmärtänyt hakea lapsellesi apua tai teidät on automaattisesti esim. neuvolasta ohjattu tuen piiriin.

Kaikki ei sitä apua tajua hakea tai uskalla ja silloin ls on se joka puuttuu asiaan ja pitää huolen ettei perhe jää yksin ongelmiensa kanssa jos sellaisia on.

joo itse,mutta mä taistelin oikeesti useamman vuoden että sain lapsen tutkimuksiin! sen jälkeen sai taas taistella siitä että lapsi sai sen tuen mitä tarvitsi!

neuvola, se nyt on ihan turha instanssi näissä asioissa(täälläpäin), aina pääsi läpi seuloista(tosin silloin ei ollut leneä yms käytössä) kun lapsi oli 4v mä puhuin neuvolassa siitä että voiko tätä lasta tutkia jossain että ei voi olla normaalia että kaikilla muilla tutuilla on samnaikäisen kanssa todella paljon helpompaa.

neuvola no kun se on niin nuorikin,ei tässä vielä mitään.

5v kohdalla päiväkotikin viestitti neuvolaan ongelmasta(niin plus teki taas yhen turhan ls-imoituksen,kun tottakai he syytti kotioloja) lapsi saikin lähetteen. mutta oltiinjuuri päästy perheneuvolaan, joten päätettiin että tutkimukset tehään siellä.
no perheneuvolassa ei ollut psykologia joten se ostettiin ostopalveluna, ja tämä psykologi ei nähnyt tarvetta jatko.tutkimuksiin,ei kuulemma ollut tarpeeksi paha tapaus.

perheneuvola(sosionomi) veti tästä johtopäätöksen no normaali lapsi, mutta tempperamenttinen ja impulsiivinen.. eikä saatu sieltä yhtään mitään! oikeesti mä oli netistä ja jokapaikasta hakenut niin paljon tietoa että perheneuvojalla ei ollut mitään lisättävää. mutta silti lapsen haastava käytös jatkui päiväkodissa ja alkoi tulla enempi ilmi myös kotona kun pikkuveli lähti liikkeelle.

onneksi kouluvalmiusarvioon tuli mukaan koulupsykologi! ja hän pisti ehdottomasti suosituksen eteenpäin.. päästiin neurologiselle ja saatiin adhd diagnoosi ja lääkitys ja suositukset avustajiin pienryhmään yms!

sitte alkoikin vääntö näistä asioista.

mutta loppu hyvin kaikki hyvin!

ls ei saatu mitään,kun he totesivat että lastensuojelulle ei ole tarvetta.

toki jotkut ei tajua mitään neurologisista ongelmsita tai käytöshäiriön kehittymsiestä/hoidota/olemassa olosta... tms jolloin on vaikea lähteä hakee apua etenkin kun ympäristö on osoittamassa syyttävällä sormella aina heti ekaksi vanhempia, vaikka asia ei välttämättä ole heidän syytään.

toivon että koulu järjestää tukitoimet lapselle ja että joku tajuaa syyttämsien sijasta ohjata vanhempia viemään lapsensa tutkimuksiin !

Alkuperäinen kirjoittaja mikähän;28150360:
Ongelma on koulun, ja myös rehtorin tiedossa. Miksi siellä ei saada mitään aikaiseksi tuon lapsen hyväksi, en tiedä.

Ilmeisesti lapsen vanhemmat kieltäytyvät uskomasta, että lapsi tarvitsee apua. Luulisi, että sitä olisi muuten järjestynyt jo esim. vuosi sitten. Kiusaamista ja muuta häiriökäyttäytymistä on siis jatkunut eskarista lähtien nyt toiselle luokalle saakka ja käytös on selkeästi muuttunut pahemmaksi ja vaarallisemmaksi tässä tämän parin vuoden aikana.

tottakai se pahenee, sehän nyt on selvä jos epäsuhta lapsen kykyjen ja vaatimusten välillä on epärealistinen.
ilmeisesti? mistä tiedät? kyllä mekin haluttiin lapsi tutkimuksiin jo tämän ollessa 4v mutta silti neurologilel päästiin vasta lapsen ollessa 6v 9kk.

no siitä rehtorista voi valittaa sille sivistystoimen johtajalle! hän on tuon rehtorin pomo.
jokatapauksessa tuo lapsi tarvitsee sen avustajan se on selvä! jos ei teillä kellään ole pokkaa viedä asiaa etenpäin tuon lapsen hyväksi sekä muiden lasten,niin mä voin kyllä ilomielin hoitaa tälläisiä asioita :)

Noin 10-vuotta sitten Espoossa liikkui nuori somalipoika joka ahdisteli naisia. Ihan minkä ikäisiä tahansa nuorista vanhoihin mummoihin. Uhkaili mummoja puukon kanssa pusikkoon ja vaati seksiä. Olin itse yksi uhreista jonka kimppuun hyökkäsi keskellä päivää. Kävi alapäähän kiinni asuntoni vierellä. Tuon jälkeen luin että tällaista henkilöä etsitään Espoossa ja oli ottanut jo teräaseet käyttöön. Isot jutut oli lehdessä aikoinaan ja toivottavasti poika sai asianmukaista hoitoa.

tottakai se pahenee, sehän nyt on selvä jos epäsuhta lapsen kykyjen ja vaatimusten välillä on epärealistinen.
ilmeisesti? mistä tiedät? kyllä mekin haluttiin lapsi tutkimuksiin jo tämän ollessa 4v mutta silti neurologilel päästiin vasta lapsen ollessa 6v 9kk.

no siitä rehtorista voi valittaa sille sivistystoimen johtajalle! hän on tuon rehtorin pomo.
jokatapauksessa tuo lapsi tarvitsee sen avustajan se on selvä! jos ei teillä kellään ole pokkaa viedä asiaa etenpäin tuon lapsen hyväksi sekä muiden lasten,niin mä voin kyllä ilomielin hoitaa tälläisiä asioita :)

Asia on viety jo eteenpäin, niin minun kuin virkaihmisen velvollisuuden myötä, kuten aloituksessani mainitsin.

Tuntien sitä poikaa ja perhettään aavistan, että perhe ei ole tehnyt mitään sen eteen, että lapsi saisi tarvitsemansa tukitoimet. Kohtelee siskojaan samalla tavalla kuin muiden perheiden lapsia (pahoinpitelyjä, uhkailuja, haukkumista ja kaikin tavoin epäsosiaalista käytöstä). Mutta en tietenkään voi olla asiasta 100 % varma, sen varmasti sinäkin neillien ymmärrät. Kaikki tuo lapsen toiminta vain antaa ymmästää rivien välistä, että lapsi saa elää kuin pellossa.

ei ne siellä ls saa lasta neurologille/psykiatrille yhtään sen nopeammin, se vaatii sen tietyn kaavan(byrokratia) psykologin perustutkimukset->suositus erikoissairaanhoitoon-> tk lääkäriltä aika-> lähete psykiatrille/neurologille. (itse aikanaan pyysin lastensuojelusta että voisiko he nopeuttaa tutkimuksiin pääsyä ja sain vastaukseksi että ei voi).
Meidän kunnassa on niin, että lastensuojelu on ehdottomasti nopein reitti sama minkä tuen äärelle.

Erikoissairaanhoitoon pääsee VAIN lääkärin lähetteellä, on se sitten tk-lääkäri tai koululääkäri. Psykologin tai terveydenhoitajan, edes psykiatrisen sairaanhoitajan, lähete ei riitä. Suorin mahdollinen reitti on: lastensuojeluilmoitus -> sossu -> lääkäri -> psykiatria tai jos riittävä niin perheneuvola. Psykologi tekee vain poissulkevaa tutkimusta, ei diagnosoi.

[QUOTE="vieras";28152465]Meidän kunnassa on niin, että lastensuojelu on ehdottomasti nopein reitti sama minkä tuen äärelle.

Erikoissairaanhoitoon pääsee VAIN lääkärin lähetteellä, on se sitten tk-lääkäri tai koululääkäri. Psykologin tai terveydenhoitajan, edes psykiatrisen sairaanhoitajan, lähete ei riitä. Suorin mahdollinen reitti on: lastensuojeluilmoitus -> sossu -> lääkäri -> psykiatria tai jos riittävä niin perheneuvola. Psykologi tekee vain poissulkevaa tutkimusta, ei diagnosoi.[/QUOTE]

Silleen meilläkin meni täälä kunnassa että ls oli se reitti saada apua pojalle. Ei meil kotioloissa oo mitään mut ilmo piti tehä asioiden edistämiseksi. Ja ollaanki saatu paljon eteenpäin asioita.

Eli oikein olen toiminut. Tosin lapsiani hoitanut lääkäri teki myös tuosta pahoinvoivasta lapsesta ilmoituksen. Jos se vauhdittaisi myös asiaa. Vaikka en yhtään pidä tuosta pojasta, enkä rehellisesti sanottuna siedä tuota poikaa, toivon hänen saavan apua ongelmiinsa.

Alkuperäinen kirjoittaja mikähän;28152546:
Eli oikein olen toiminut. Tosin lapsiani hoitanut lääkäri teki myös tuosta pahoinvoivasta lapsesta ilmoituksen. Jos se vauhdittaisi myös asiaa. Vaikka en yhtään pidä tuosta pojasta, enkä rehellisesti sanottuna siedä tuota poikaa, toivon hänen saavan apua ongelmiinsa.

Niimpä. Eihän se lapsen syy ole että on saanu ne eväät mitä on. Hyvä jos jotain kautta saa autettua.

Sen tiedän mamukakaroista että sossu ei tee mitään,pyörittelee peukaloitaan ja paijaa päähän vetoamalla että kun ei voi oikein heti vanhempien asenteita muuttaa kun se heidän kulttuuri.
Tiedättekö miksi kaikki haluaa suomeen,me täälläannetaan näiden hyppiä silmille, heill on oikeus vetää rasisti kortti esiin ja kaiken he saavat.
Muualla maailmalla kun muut on maan tavalla niin suomessa, suomalaiset on mamujen tavalla.

[QUOTE="vieras";28152465]Meidän kunnassa on niin, että lastensuojelu on ehdottomasti nopein reitti sama minkä tuen äärelle.

Erikoissairaanhoitoon pääsee VAIN lääkärin lähetteellä, on se sitten tk-lääkäri tai koululääkäri. Psykologin tai terveydenhoitajan, edes psykiatrisen sairaanhoitajan, lähete ei riitä. Suorin mahdollinen reitti on: lastensuojeluilmoitus -> sossu -> lääkäri -> psykiatria tai jos riittävä niin perheneuvola. Psykologi tekee vain poissulkevaa tutkimusta, ei diagnosoi.[/QUOTE]

Koulupsykologin edeltävä tutkimus lähes aina vaatimus lastenpsykiatriaan pääsemiselle.
Siinä pyritään poissulkemaan oppimisvaikeus ym asiat, jotka saattavat vaikuttaa lapsen käyttäytymiseen. Vasta koulupsykoloin lausunnon saatuaan lääkäri voi tehdä lähetteen. Ap:n kuvaama lapsi käyttäytyy hyvin huolestuttavasti, mutta olen lähes 100% varmaan, että koulun oppilashuollon toimesta on pyritty puuttumaan asian ja todennäköisesti lähete jatkotutkimuksiin on tehty. Nämä ovat kuitenkin vaitiolovelvollisuudenalaisia asioita, eikä rehtori tai kukaan muukaan koulun henkilökunnasta voi tällaisia asioista kertoa muiden oppilaiden huoltajille.

Alkuperäinen kirjoittaja koululääkäri;28152830:
Koulupsykologin edeltävä tutkimus lähes aina vaatimus lastenpsykiatriaan pääsemiselle.
Siinä pyritään poissulkemaan oppimisvaikeus ym asiat, jotka saattavat vaikuttaa lapsen käyttäytymiseen. Vasta koulupsykoloin lausunnon saatuaan lääkäri voi tehdä lähetteen. Ap:n kuvaama lapsi käyttäytyy hyvin huolestuttavasti, mutta olen lähes 100% varmaan, että koulun oppilashuollon toimesta on pyritty puuttumaan asian ja todennäköisesti lähete jatkotutkimuksiin on tehty. Nämä ovat kuitenkin vaitiolovelvollisuudenalaisia asioita, eikä rehtori tai kukaan muukaan koulun henkilökunnasta voi tällaisia asioista kertoa muiden oppilaiden huoltajille.

Tuossa koulussa ei ole koulupsykologia. :(
Sen tiedän, että se poika on käynyt kuraattorilla (ainakin yhden kerran), koska kuraattori kutsui hänet omien lasteni kanssa samaan aikaan vastaanotolle kun yritti selvittää pojan väkivaltaista käyttäytymistä lapsiani kohtaan. Kyseinen lapsi on käyttätynyt huonosti ainakin eskarista lähtien. Luultavasti vielä pienempänäkin. Mutta mulla on tietoa vain tuosta eskari-iästä ylöspäin kun se poika tuli samalle eskariluokalle oman lapseni kanssa. Eli ihan kaikkea ei ole oppilashuoltoryhmä todellakaan tehnyt kun asian on annettu jatkua jo kolmatta vuotta.

Yhteistyössä