8-vuotias pari tuntia yksin kotona koulun jälkeen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pohtivainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pohtivainen

Vieras
Miten menettelisitte? Lapsi tulee 4 päivänä viikossa yksin kotiin ja päivästä riippuen on yksin 1-2h, kunnes isompi sisarus tulee koulusta. Laittaisitteko lapsen ip-kerhoon? Vai luottaisitteko siihen, että lapsi tulee koulusta suoraan kotiin ja ottaa omatoimisesti välipalan jne.
Yritänkö varata lapselle hoitopaikan ?

Riippuu tietysti ihan lapsesta, mutta jos ihan normaali, tottelevainen 8-vuotias en näkisi ongelmaa.
Meillä 8-vuotias vietti useinkin 1-3 h yksin kotona koulun jälkeen, ei ongelmaa.
Nyt kohta 9-vuotias ei joudu enää koulun jälkeen olemaan yksin, mutta usein jää esim.viikonloppuisin 1-3 h ajaksi omasta halustaan kotiin jos ei tahdo lähteä mukaan jonnekin.

Miltä lapsesta itsestään tuntuu? Välipalan syöminen voi olla haaste, järjestä jotain helppoa ja valmista.
No kai nyt 8v osaa itse välipalaa syödä?? :eek:

En näkisi ongelmana, jos vaan lasta ei itseään haittaa. Päinvastoin uskon että ihan hyvää tekisi lapselle koulupäivän jälkeen saada olla tunti-pari omassa rauhassa. Toki jos lapsi itse välttämättä haluaisi ip-kerhoon, niin miksipäs ei.

Meidän villi lapsi on ollut 5 vuotiaasta asti max 30 min yksin, kun olen käynyt kaupassa. Lapsi on tosin tottelevainen ja jäänyt katsomaan yleensä piirettyjä. Halunnut itse jäädä kotiin. Puhelin on, jolla osaa soittaa. Tämän perusteella 8h voisi ainakin meillä olla parikin tuntia yksin. Meidän 6v osaa jotenkuten paahtaa leivän ja voidella sen. Halunnut itse kokeilla ja olen antanut. Kai nyt 8v osaa jo välipalaa laittaa. Enemmänkin, jos lapsi pelkää yksin eikä itse halua olla yksin kotona, veisin ip kerhoon.

Meidän ekaluokkalainen, vasta 7v täyttänyt, ainakin selviää hyvin kotona. Tykkää tehdä rauhassa omia juttujaan: leikkiä, piirtää, syödä välipalaa, katsoa dvd:tä. Nyt on vielä paikka ip:ssä, mutta ensi syksyksi ei varmaankaan enää haeta. Nytkin haluaa lähteä ip:stä pois.

Riippuu lapsesta. MInä kyllä hakisin ip-kerhosta paikkaa lapselle. Jos ajatus on, että isompi sisarus tulee 1-2 tunnin päästä koulusta, niin en laskisi sen varaan - ikävää isommalle sisarukselle, jos tulee olo, että on velvollisuus mennä aina kotiin eikä voi mennä vaikka kaverin kanssa suoraan koulusta minnekään.

Samaa ihmettelen.

Ei meillä ole edes ollut vaihtoehtoja. 2. luokkalaisille ei täällä ole tarjolla mitään ap- tai ip-hoitoja. Lapsi on usein aamuisin 3 h yksin kotona, jos menee kouluun klo 10 ja iltapäivisin on jopa 4 h yksin kotona, kun koulu loppuu klo 12.

No, jos ei vaihtoehtoja ole, niin silloin ei ole. Ei tässä olekaan kyse siitä, etteikö 8-vuotias pärjäisi yksin - kyllähän jo 7-vuotias pärjää, jos on pakko. Itse ainakin ajattelen enemmänkin niin, mikä on lapselle mukavin vaihtoehto, ja koska meillä on mahdollista saada myös tokaluokkalainen iltapäiväkerhoon, niin haen hänelle sitä paikkaa.

Yhteistyössä