8kk ei suostu syömään soseita

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mammma82
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

mammma82

Uusi jäsen
03.02.2010
1
0
1
Liityin nyt tänne, koska koen todella ylivoimaiseksi ongelmaksi 8kk tyttäreni syömisen. Soseita aloitettiin maistamaan 4kk iässä, lusikalle alkoi avaamaan suuta vasta 6kk iässä. Kertaakaan ei ole saatu syötettyä edes purkillisen verran soseita. Sairasti kuukausi sitten oksennustaudin, jonka jälkeen ei edes avaa suutaan lusikalle. Kaikki konstit ollaan kokeiltu, mutta mitään muuta ei sostu syömään kuin maitoa ja vellejä pullosta.
Neuvolasta eivät ole neuvoneet mitenkään vaikka epätoivoisesti olen yrittänyt kysellä mitä tehdä.
Sormissakin vain pyörittelee ruokaa, mutta ei halua sitä suuhun laittaa. Lusikkaa pyörittelee käsissään ja syö sitä vain jos se on tyhjä.
Minulla alkavat voimat ja usko loppua tähän tilanteeseen...
Mistä voisin kysellä neuvoja, kun en tiedä enää kenen puoleen kääntyä kun neuvolastakaan ei ole osattu mitään sanoa..

Et ole ainoa :hug:

Tämä on nyt vastoin kaikkia lakeja ja suosituksia..Ahdistuneet hypätköön seuraavaan aiheeseen..

Meillä syö vain ja ainoastaan samalta lautaselta kanssani, haarukalla ja "ihmisten"ruokaa. Esim. lihaperunasoselaatikko ei uppoa, ilmeisesti epäilee huijausyritykseksi :D Hyvästi suola/lisäaine suositukset ja kariesbakteerien varomiset :ashamed: Maitoa juo edelleen öisin, viisaat väittää että sen jättäminen auttaisi päivän syömisiin. En ole kokeillut, koska en koe tilannetta mitenkään hankalaksi. Toki juuri nuo suola jne. jutut mietityttävät, mutta yritän tehdä kaikinpuolin terveellistä ruokaa. Itse olen todella nirso, esikoinen on ihan huipputarkka mitä suuhunsa pistää eikä tämä kakkonenkaan huonommalle jää.
Määristä.. jos ihan herkkuruokaa on saattaa syödä n. 1/2 "hedelmäpilttipurkillista" Leipää menisi kuinka paljon hyvänsä. Kun ikenet olivat todella kipeät hyljeksi jopa haarukkaa, sormin olisi kyllä antanut suuhinsa ruokaa tunkea. Hankalaa, jos ruokana on riisiä :kieh:

Jos yhtään lohduttaa niin laps kyllä syö jos ruokaa on tarjolla ja hänellä tarve.. Pakottamalla ei saa kuin pahaamieltä, sekä äiti että lapsi. Esikko eli käytännössä 1,5v:ksi asti syömällä aamu ja iltapuuron, välissä tuskin mitään. On edelleen pieniruokainen ja panttaa muutaman päivän ja syö sitten yhtenä päivänä itsensä täyteen. Pallomahaksi, kuten itse ilmaisee =)

Itse tosiaan ratkaisin ongelman syöttämällä mitä/miten syö, jos olet tarkka noiden suositusten kanssa se voikin olla hankalampi juttu.

Meillä tyttö 8 kk aivan samanlainen! Oikein katsoo mistä lautaselta annetaan. Haarukalla menee lasagnetet, riisit ja kaikki " oikea" ruoka. Suolaa yritän myös välttää. Leipää voilla, munakasta, viinirypäleitä, kaurapuuroa voilla, lohta jne. Tuttipullosta ei ole juonut, nokkamukista jo kuukausia. Lumi 72 cm, 7500g, huono syömään ihan soseita. Liikkuu koko ajan, konttaa, kävelee tukia pitkin joten kuluttaa kaiken.

Oletko katsonut ettei ole sammasta suussa? Silloin ei yleensä halua mitään suuhunsa. Puolukalla tai wichyllä saa hyvin pois...
Anne ja Lumi 8 kk

Yhteistyössä