8kk vauva heräilee öisin... vinkkejä miten saisi yöt ehjiksi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "väsynyt"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"väsynyt"

Vieras
ONGELMA: 8-kuinen vauvamme herää 2-3 kertaa yössä ja vaatii nukahtaakseen maitoa. Sylissä pitäminen, heijaaminen, kantaminen, vieressä nukuttaminen ei auta. Vauva itkee hysteerisenä kunnes saa pullon suuhunsa. Asiaa hankaloittaa myös se, että vauvalla on paljon allergioita ja kärsii myös atooppisesta ihottumasta, joka ikävästi kutisee myös öisin. Lääkevoiteet meillä tähän vaivaan on ja nyt löytynyt jonkinlainen ruokavalio, jota pystyy syömään ilman pahimpia iho-oireita. Maitoallergia myös todettu, joten saa maidonkorviketta. Lapsi itkee ja hankaa jalkojaan, välillä ei hankaa vaan huutaa vaan. Ainut neuvo lastenlääkäriltä oli yövalvomiseen, että annettaisiin vahvaa Atarax-lääkettä.
Minä en haluaisi niin vahvaa lääkettä vaivaan antaa. Atooppista ihottumaa on enää jalkojen taipeissa, johon saa perusvoidetta ja kortisonia.

Toiseksi on tuo pullo, johon vauva nukahtaa. Vauva saa kiinteitä kyllä päivisin mielestäni riittävästi, ja ilmoittaa aina selvästi (viisi ateriaa päivässä) milloin hänelle riittää. Myös maitoa saa ja ilmaisee myös silloinkin milloin vatsa täynnä. Illalla on selkeät iltarutiinit, nukahtaa hyvin ja nukkuu omassa pinnasängyssään, saa täyttävän iltapuuron. Silti nukahtaa öisin vain pullolle.
Vinkkejä?

Eilen telkkarissa yhdessä ohjelmassa kerrottiin että vauva kehittää 8-10 kk iässä vaiheen jossa ei vaatii nukahtamiseen jotain tiettyä toimintoa, esim. tissiä/ pulloa tms. Siinä neuvottiin aloittamaan tassutus unikoulutus, netistä löytyy varmaan neuvoa. Ensin kannattaa oma univelka hoitaa pois.

Olettaen että vauvan yöllinen huutaminen ei johdu siitä että häntä vaivaa tuo kutina? lääkitsisin sen kyllä lääkärin ohjeen mukaan ensin.

Vauvat on vauvoja ja nukkuvat ja valvovat kuten haluavat. Toivottavasti suurin osa nukkumisesta ajoittuu jotekin yöaikaan. Oma muksu nukkui ensimmäisen rauhallisen yön vasta 1 v 2 kk iässä. Meillä auttoi unukoulu.

Mutta miksi ihmeessä et anataisi lääkärin määräämää lääkettä? Ei kai niitä huvikseen määrätä. Itse atoopikkona tiedän miltä kutiava iho tuntuu. Joskus olen raapinut yöllä unissani kutiavan kohdan verille.

Kokeile edes sitä lääkettä. Jos sen avulla koko porukka nukkuu paremmin, niin sehän on helpotus.

Unikoulu helpottaa myös vauvan uniassosiaatiota eli oppii unesta havahduttuaan rauhoiittumaan ja nukahtamaan uudestaan ilman pulloa.

Saatko neuvolasta apua?

Tuota vesiasiaa en ole kokeillut.

Tassutustakaan en ole uskaltanut, kun olen miettinyt noita allergioita. Tuo jalkojen taipeitten kutina on kyllä ongelma öisin. En tiedä ketään vanhempaa joka lääkitsisi lapsen kutinaa niin vahvalla lääkkeellä kuin atarax. Sillähän on unettava vaikutus ja varmaan vauva sillä nukkuisikin, mutta en halua turvautua niin tainnuttavaan ja vahvaan lääkkeeseen. tuo kyseinen lääke on myös vanha ja sitä käytetään myös mielenterveyspotilailla rauhoittavana lääkkeenä. Monesti myös sivuvaikutuksena paha olo. Jotenkin lääke ei innosta.

Meillä herättiin samoista syistä 1v1kk ikäiseksi saakka 2-3 krt yössä. Tuolloin pidettiin "unikoulu" maalaisjärjellä eli iskä nousi lasta hyssyttelemään yhden viikonlopun, antoi olla pinniksessä, silitteli ja kertoi hiljaisella äänellä että nyt on yö nyt nukutaan. Ensimmäisenä yönä itkua oli 2 * n. tunti, seuraavana ei ollenkaan, kolmantena 2*vartti, tämän jälkeen yöt on nukuttu muutamaan tutinnostoa lukuunottamatta, nykyään nukutaan jo ihan läpi yön (lapsi 1v8kk). Vesi yms. keinot ei auttaneet. Lapsi ilmeisesti oli vasta tuolloin valmis nukkumaan maidotta.

Meillä sama kutinaongelma, nyt kyllä on kortisonin ansiosta parempi. Vauva on 10 kk. Meillä auttoi se että siirryin itse toiseen huoneeseen nukkumaan. Heräilyt vähenivät muutamassa yössä jopa kuudesta yhteen! Koitapa samaa.

Anna sille maitoa jos sillä rauhoittuu nukkumaan uudestaan. Sehän on vielä vasta ihan vauva ja nälkään ei unikoulut auta. Itsekin oman ollessa tuon ikäinen huokailin kun vaati maitoa yöllä, mutta minulle sanottiin että sillä on nälkä ja tarvii vielä maitonsa. Noin vuoden iässä pääsimme yömaidosta eroon. Vasta silloin kykeni syömään niin ettei yöllä nälkä yllättänyt. Siitä saakka rupesi nukkumaan yöt läpeensä kun oli siihen valmis.

No tuon ikäiselle nyt on ihan normaalia että se herää pari kolme kertaa yössä :O
Ymmärtäisin jos herää tunnin välein tai useammin mutta pari kolme kertaa on vuoden ikään asti ihan normaalia.

Alkuperäinen kirjoittaja sehän on vasta vauva;26729553:
Anna sille maitoa jos sillä rauhoittuu nukkumaan uudestaan. Sehän on vielä vasta ihan vauva ja nälkään ei unikoulut auta. Itsekin oman ollessa tuon ikäinen huokailin kun vaati maitoa yöllä, mutta minulle sanottiin että sillä on nälkä ja tarvii vielä maitonsa. Noin vuoden iässä pääsimme yömaidosta eroon. Vasta silloin kykeni syömään niin ettei yöllä nälkä yllättänyt. Siitä saakka rupesi nukkumaan yöt läpeensä kun oli siihen valmis.

No tuskin on nälkä jos syö hyvin illalla. Mutta läheisyydentarve tai hylkäämisenpelko tmv varmaan on.

Minulla kaksi lasta, iät kohta 2 ja kohta 4. Vastaukseni ehkä vähän asian laidasta, mutta sivunnee kuitenkin tarpeeksi? :)

Esikoinen lopetti yösyömisen kun oli 2,5. Yrityksiä lopettaa yöjuopottelu oli, mutta... Siinä iässä kun se olisi ollut otollisinta, meillä tehtiin hampaita pitkän kaavan mukaan (siis työllä ja hirveällä tuskalla ja välillä myös huudolla) ja kylmä maito öisin varmaan helpotti? Osittain tietty äidin laiskuutta, oli helpompi antaa pullo, jota esim. kahden vuoden iässä tarvittiin kerta yössä, ei sen enempää. Pullo siis tarvittiin nukahtamiseen.

Kuopus nyt kohta 2, maitoa menee joko kerta yössä tai aamutuimaan vähän tai ei lainkaan. Tätä kakkosta yritin aivan tosissani vieroitella yöjuomisesta kolmeen otteeseen, ei onnistunut. Lopputulos oli se, että sen ähinän ja kähinän ja huudon takia olin rättiväsynyt. Pisin yritys kesti viikon, loppui, kun lapsi sai flunssan. Jos herää yöllä nykyään, on helpointa vaan antaa se pullo: hän saattaa nukahtaa ilman pulloa pulistuaan ensin tunnin, mutta todennäköisempää kuitenkin on, että hän pulisee tunnin ja sitten kiljuu niin, että on pakko antaa pullo :)

Olen potenut tästä huonoa omatuntoa, mutta toisaalta olen vähän myös sitä mieltä, että ehkä lapset tietävät, mitä tekevät? Ehkä esikoinen lopetti, kun oli siihen valmis?

Enpä tiedä. Itse päädyin tällaiseen toimintatapaan, koska varmistin sillä itselleni edes jonkinlaiset yöunut...

[QUOTE="äiskä";26729586]No tuskin on nälkä jos syö hyvin illalla. Mutta läheisyydentarve tai hylkäämisenpelko tmv varmaan on.[/QUOTE]

Höpöhöpö. Lapseni ei kyllä kaivannut läheisyyttä tai mitään muutakaan öisin. Ainoa mikä auttoi oli maitopullo. Moneen kertaan testattu... Vasta yli vuoden ikäisenä oli valmis nukkumaan iltaruualla ja -maidolla koko yön.

[QUOTE="äiskä";26729586]No tuskin on nälkä jos syö hyvin illalla. Mutta läheisyydentarve tai hylkäämisenpelko tmv varmaan on.[/QUOTE]

No mistä sinä tai kukaan sitä tietää. Maalaisjärki sanoo, että jos vauva rauhoittuu nukkumaan maitopullon jälkeen niin kyllä sillä oli nälä. Oma tyttöni söi todella hyvin iltapuuronsa ja muut ateriat tuossa iässä ja silti tarvi yömaitonsa. Eikä ole koskaan ollut pullukka lapsi vaan hoikka on ollut ikänsä. Eiköhän se sillä ainakin tarpeeseen mennyt.

• Tykkää
Reactions: Keep it simple
Alkuperäinen kirjoittaja sehän on vasta vauva;26729645:
Ihan kuin oisivat kaikki samalla muotilla valettuja. Paskapuhetta neuvolasta sanon minä!

Täysin samaa mieltä!

Yösyömisestä ja pulloon nukahtamisesta voi tulla tapa (niin kuin meillä taatusti on käynyt), mutta meillä ainakin esikoinen oli vuoden ikäisenä selvästi nälkäinen, vaikka tankattiin illalla huikeat määrät puuroa (isokokoinen poika).

älä pelkää sitä lääkitsemistä: jos lastenlääkärin/allergologin kanssa teillä on asiat selvittelyssä, anna lasta helpottavaa lääkitystä. Annatko jotain muuta allergialääkettä päivisin, esim Zyrteciä tai Zyxalia? Onko korvikemaito varmasti sopivaa, eli aiheuttaako se vielä vahvoja oireita? Onko ruokavalio varmasti riisuttu kunnolla, ja ruokapäiväkirja käytössä? Onko yksi allergiaoireista refluksi, jota lapsi koettaa pullolla lieventää? Pahimmoillaan meillä oli ruokavalio 5 ruoka-aineessa, käytössä joka-aamuinen ja joka-iltainen Zyrtec, tarvittaessa lisäksi Atarax (usein) ja vahva reflux-lääke. Ainoastaan sitä kautta saimme esikoisen paranemaan hitaasti, ja nukkumaan meillä ruvettiin kunnolla kahden vuoden iässä. Sitten alkoivatkin pahat unet, kauhukohtaukset ja muut ikään liittyvät mukavuudet. Zemppiä teille!

Mä en ymmärrä tätä nykyajan menoa. Lapsia kasvatetaan, hoidetaa ja ruokitaan kirjojen ja taulukoiden mukaan tai sitten ei kasvateta ollenkaan ja ruokitaankin jos muistetaan. Maalaisjärkiset vanhemmat taitaa olla katoavaa kansanperinnettä. :/
Meillä oli vauva-aikana niin mahtava neuvolatäti että oksat pois! Mieleen on jäänyt monta maalaisjärkistä neuvoa ja yksi liittyi juuri syömiseen. Lapselle annetaan ruokaa sen verran kuin tarvitsee. Lapsi itse tietää parhaiten milloin maha on täynnä. Lautasta ei pakoteta syömään tyhjäksi ettei tapeta lapsen luontaista kykyä tunnistaa kylläisyyden tunnetta. Näin vältytään ylipaino-ongelmalta kun lapsi oppii pienestä pitäen tunnistamaan milloin on syönyt riittävästi. Minusta neuvo on ollut hyvä. Lapsemme on vauvasta alkaen ollut varsin sopusuhtainen tyttö. :)

Yhteistyössä