8v poika aikoo säästää rahaa 30e pokemon juttuun :D pieni kertomus rahan ansaitsemisesta :D

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hehheh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hehheh

Vieras
Ei hänellä ennen oikein ole rahaa ollut itsellään. Tänään annoin euron kolikon kun vei roskat ulos, sitten hän päätti, että alkaa säästämään rahaa johonkin pokemon juttuun, minkä oli ärrällä nähnyt :D
Lupasin 5e jos siivoaa oman huoneensa ( joka oli tooooosiiii sekainen, KAIKKI lelut levällään ) meni heti innoissaan siivoamaan huonetta, tunnin siellä touhusi ja oli koko huoneen siivonnut aivan tiptop :)
Annoin 5e setelin, poika otti setelin käteensä, pussasi sitä ja laittoi taskuunsa. Lähdimme sitten kaupassa käymään ja kun tulimme takaisin, poika kysyi, että josko hän keittäisi minulle kahvia :D ( rahan toivossa )

Koko päivän on etsinyt asunnosta pikkukolikoita :D aina tullut kysymään saako hän tämän :D

Jotenkin suloista, kun ei tuolla koskaan oikein mitään omaa rahaa ole ollut, tai koskaan mihinkään juttuun säästellyt rahaa ja nyt koko päivän touhunnut noiden rahojensa kanssa ja yrittänyt keksiä kaikkea mistä saisi rahaa :D

Alkuperäinen kirjoittaja a:
Miksei 8v ole ollut ikinä omaa rahaa? Meillä lapset saa joka synttäreillä joltakin rahaa käyttöönsä

No tuo ei ole koskaan saanut sellaista rahaa, joka olisi hänelle suoraan annettu. Jos jotain on saanut, niin on annettu minulle, että ostan lapselle vaatteita tms ja lapsi on saanut lisäksi jonkin lelun tms. Olen opiskelija, joten vaateraha on tosiaan mennyt vaatteisiin, eikä lapsen omaan käyttöön.

Eikä paljon pienempi mielestäni omaa rahaa tarvitsekkaan, nyt vasta oikeastaan alkanut silleen ymmärtämään edes, että kun tekee jotain ansaitakseen rahaa niin sillä saa sitten jotain kivaa ostettua. Voisinhan minäkin tuon jutun ostaa hänelle, mutta parempi se näin on tehdä :)

Meillä ei lapsille makseta kotitöistä rahaa. Saavat karkkipäivänä 2 euroa molemmat, ja itse päättävät paljonko siitä tuhlaavat karkkiin ja paljonko laittavat säästöön.

Lapset myös keräävät lähiympäristön pullot talteen ja saavat rahat meidän kotoa kertyvistä pulloista.

Meidän 4-vuotias bongailee aina lenkillä, kaupungilla, puistoissa, jne. pulloja ja tölkkejä ja saa itse palauttaa ne kauppaan ja tietysti pitää rahat. Laittaa nuo 15 senttiset säästöpossuun ja on niin onnellinen, kun hänellä on omaa rahaa :)

Ihana tarina mutta mitäs nyt kun olet pojalle opettanut että oman huoneen siivoamisesta saa rahaa (ja 5e on mun mieletä siitä hommasta todella paljon! ) niin tokko tuo enää sitä "ilmaiseksi" siivoaa... Olisin keksinyt jotain extrahommia mitä ei yleensä tehdä normaaleissa arkirutiineissa. Niistä meillä saa rahaa jos saa.

Tuolla lailla pojasta kasvaa vastuullinen rahankäyttäjä =). Ja oppii sen, ettei kaikkea voi saada heti. Me ollaan myös aloitettu neljävuotiaalle säästöpossusäästäminen eli saa aina välillä jotain pikkukolikoita ja varsinkin, jos on esim. auttanut siivoamisessa tms.

Poika oppii kyl hyvin käyttään rahaa tuolla menolla, harmi ettei mua koskaan opetettu tollaseen. Oon aina ollu perheen nuorin pikku enkeli, ja saanu kaiken periksi heti. Rahaaki ihmiset on jaellee ku pikkusen on kyselly. Nytten sitten on tullu huomattua rahan kaikkoavan heti kun käsiin saa. Nyt täytin vuosia parisen päivää sitten, sain isältäni 200 euroa lahjaksi, äidiltä 30 euroa ja sisaruksilta kultakin kakskymppiä. sukulaisetkin antavat aina rahaa. tuntuu että sitä tulee niin helposti, ettei tarvi koskaan mitään sen eteen tehdäkään. :c

Meillä 8v siivoaa huoneensa ilman palkkiota, myöskin imuroi.
Samoin kotityöt kuten tiskikoneen tyhjennykset ja täytöt on palkattomia juttuja.
Et en tiedä mistä sitä ylimääräistä tuloa neidille keksisin :)
Hän säästää siis viikkorahansa(2e) kun ei karkkia pahemmin syö ja sipsit tulee meiltä vkonloppuisin.
5e on aika iso raha mun mielestä tuon ikäiselle huoneen siivoamisesta..
Siis ihan vaan huomautan tähän väliin :ashamed:
Mut mä ajattelen aina niin et haluisin et lapsi oikeesti ymmärtäisi sen rahan arvon ja tajuaisi ettei sitä rahaa koko ajan jostain tipu, ainakaan vitosia huoneen siivouksesta..

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Ihana tarina mutta mitäs nyt kun olet pojalle opettanut että oman huoneen siivoamisesta saa rahaa (ja 5e on mun mieletä siitä hommasta todella paljon! ) niin tokko tuo enää sitä "ilmaiseksi" siivoaa... Olisin keksinyt jotain extrahommia mitä ei yleensä tehdä normaaleissa arkirutiineissa. Niistä meillä saa rahaa jos saa.

Siivoaa sitä kyllä aina silloin tällöin muutenkin, mutta tuollainen perusteellinen siivous ei mielestäni lapselle kuulu ja siksi sai rahaa.

Sanoipa poika muuten tänään, ettei halua minun ostavan tuota lelua, vaan haluaa itse säästää siihen

Yhteistyössä