9,5-10kk vauva ja meidän rytmi sekä kysymyksiä ruuasta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Äityli"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"Äityli"

Vieras
Oon lukenu nettifoorumeja (hyihyi) ja oon jotenkin hämilläni siitä, miten "isona" 9-10kk pitäis pitää. Luetaan iltasatua, juodaan lasista ruuan kanssa maitoa/vettä ja syödään ruokaa, jossa on isoja paloja..
Öö, joko meidän reilu 9kk on tosi vauvamainen tai sit, en tiedä..

Meillä ei todellakaan lueta mitään iltasatuja eikä muutenkaan lueta, poika vaan repii kirjaa itselleen, eikä kuuntele:D meillä ei mitenkään juoda nokkamukista/lasista, vaan harjotellaan kumpaakin. Myöskään ruoka, missä on paloja, ei todellakaan mene alas..:D

Sormiruokailukin on vähän hakusessa, kun en oikein tiedä, mihin väliin sellaisen leivä ja kurkun nakertelun pistäis:)

Mitä ruokia 10kk ikäsen ruokavalioon saikaan lisätä? Aikuisten jogurtteja?
Entä mitä mieltä olette meidän rytmistä:

Klo 07:00 herätys
Klo 07:45 aamupuuro
Klo 09:00-11:00 (joskus nukkuu kauemmin) päiväunet
Klo 11:30-12:30 liharuoka ja makea sose jos maistuu
Leikkimistä ym
Klo 14:00/14:30- 15:30/16:00toiset unet
Toinen liharuoka jos menee
Klo 19:00 iltapuuro
Klo 20:00 nukkumaan, 200ml maitoa

Maitoa annan ruokailujen ja päikkäreiden välissä.
Välillä unet saattavat olla 1h välillä jopa 3,5h.
Jos eka uni on lyhyt, toiset päikkärit on sit pidemmät..

Meillä on 8,5 kk vauva ja meillä ei myöskään lueta kirjoja. Kirjat menee samantien suuhun, joskus jaksaa jopa 10 s katsoa ennen suuhun panemista.

Mä imetän vielä, joten sen takia ruuan kanssa ei mene paljon nesteitä. Nokkamukista juodaan siemauksia, muttei paljoa. Soseita syödään, rakeisemmat menevät huonosti. Muutenkin syöminen ollut itkuista ilmeisesti hampaiden takia, koska aiemmin syötiin hyvin.

10 kuukauden iässä voi alkaa maistattaa maitotuotteita, jotain maustamatonta jogurttia voisi antaa. Sokerisia en antaisi.

Ihanhyvinhän teillä on hommat mallillaan,kaikilla ei mene samalla tavalla. Jugurttina kokeilisin maustamatonta luonnonjugurttia marja tai hedelmäsoseen kera. Sormiruokana voit tarjota vaälipalaksi tai jälkiruuaksi esim. pieniä leivän- ja hedelmänpaloja,raejuustoa,töysjyväpastaa yms.,samalla kehittää pinsettiotetta.

Meillä joi lasista,tuttipullosta tai nokkiksesta ei ikinä suostunut juomaan.

[QUOTE="vieras";27247293]Ihanhyvinhän teillä on hommat mallillaan,kaikilla ei mene samalla tavalla. Jugurttina kokeilisin maustamatonta luonnonjugurttia marja tai hedelmäsoseen kera. Sormiruokana voit tarjota vaälipalaksi tai jälkiruuaksi esim. pieniä leivän- ja hedelmänpaloja,raejuustoa,töysjyväpastaa yms.,samalla kehittää pinsettiotetta.

Meillä joi lasista,tuttipullosta tai nokkiksesta ei ikinä suostunut juomaan.[/QUOTE]

Kirjoja alettiin katsella/lukea jo alle puolivuotiaan,kuunteli ja katseli mielellään,vaikka tuskin mitään ymmärsi. Potallakin käytiin säännöllisesti ja kakka tuli harvoin vaippaan.

Mun vauvani on saman ikäinen eikä meilläkään mitään satuja lueta kun kirjat syödään. :)
Enemmänkin lorutellaan ja leikitään.
Mutta, ruoka-asiaan mä meinasin vastata..

Meillä siis on aika vakiintunut tämä ruokarytmi, joten:

9.00 puuroa+hedelmäsosetta
12.00 liha/kana yms ruoka
14-15.00 kasvis/hedelmäsose
17-18.00 liha/kana yms ruoka
20.30 puuroa+marjasosetta

Joka aterialla paitsi välipalan kanssa saa maitoa ja puuro tehdään maitoon niin, että saa suositusten mukaisesti sen 6dl maitoa. Vesipullo on aina saatavilla.
Sormiruokaa, lähinnä perunaa, porkkanaa, omenaa, banaania yms saa vain ruoan yhteydessä. Ylimääräisiä välipaloja ei saa koska muuten ruoka ei kelpaa.

Päikkäreitä nukutaan 2x40min päivässä ja niiden aika hieman vaihtelee menojen ja väsymyksen mukaan.

Mutta kaikki vauvathan ovat erilaisia, joten tämä oli vain meidän vauvan ruokailuista esimerkki..

Lauseita meillä alettii kuunnella kirjasta vasta joskus yli puolitoistavuotiaana. Siihen saakka "lukeminen"oli kuvasanakirjoja tai muuten selailua.

Teillä kun tuo ateriarytmi on noin tasainen, niin maidot voisi alkaa antamaan ruoan jälkeen heti. Tuo edesauttaa imetyksen lopettamista sitten tulevina kuukausina, muuten kiinteän ateriamäärät ei ehkä lähde nousemaan. Ja vähitellen pyrkiä 5 ateriaan päivässä. Erotat tuon hedelmäsoseen/hedelmän/jugurtin omaksi ateriakseen.

Voit aloittaa aterian aina sormiruokailulla, ei nyt ehkä puuron yhteydessä, mutta muuten. Muutenkin ala vähitellen pyrkiä siihen, että vauva maistaa muun perheen ruoasta annettavia paloja tai haarukalla muussattua eli pikku hiljaa pois hänelle erikseen tehtävistä soseista. Vanhempien ruoka-aikaan vaan pöytään mukaan ja paloja eteen muovilautaselle. Tarjoat vain sitkeästi joka päivä, vaikkei paljon söisikään. Vähitellen tottuu. Kunhan et anna vielä tavallisesta maidosta tehtyä ruokaa, et tulisesti maustettua etkä isossa rasvamäärässä pannulla käristettyä lihaa. Melkein muu kaikki on jo ok!

Kiitos kaikille vastauksista!

Jos annan maidon ruokailujen yhteydessä, niin en tiedä kelpaako enää ruoka.mutta toi on hyvä idea, että antais heti ruuan jälkeen:) Ja onko ihan ok antaa tämän ikäselle siis ihan tuttipullosta vielä maito?:D pojalle ei kelpaa kylmä maito, joten lämmitän sen edelleen..

Myös meillä on ollut tapana antaa illalla juuri ennen nukkumaanmenoa niin 200ml maitoa pimeässä huoneessa ja sen jälkeen laittaa sänkyyn. Olen nyt ajatellut ruveta antamaan tämä ilta maito ihan yläkerrassa ja sit viedä sänkyyn eli pikkuhiljaa opettaa "iltamaito" pois. Tai saa maitoa, mutta ei yhdistettynä silleen nukkumaanmenoon:D

Kuinka kauan lapset edes juo tuttipullosta maitoa?:)

toki voit antaa tuttipullosta ja samoin iltamaito ihan ok. Ala päivittäin tarjoamaan sitä nokkamukia käteen, mutta jos et jaksa sotkuja, niin kerta kokeilua päivässäkin on hyvä. Nokkamukiin lapset yleensä oppii kyllä ihan muutamassa viikossa.

Sinänsä en näe syytä antaa noin isoa maitomäärää illalla, ellei se nimenomaan ole se nukahtamista helpottava nukutusmaito. Kyllä muuten riittää ihan normaali tuon ikäisen desi tai vajaakin siinä aterian yhteydessä. Kun normaali juomisten lisäksi teet puurot maitoon (korvikkeeseen) ja tarjoat juustoa ja jugurttia, niin maitomäärä tulee kyllä täyteen, 5dl yhteensä. Kova juusto 10g vastaa noin desiä maitoa.

Eli voisin ruokailujen yhteydessä antaa lämmintä maitoa nokkamukista, niin tulisi sitä harjoiteltua.
Teen puuron juu maitoon ja ne sisältääkin usein maitoa. Ja maitomäärä tulee täyteen kyllä, vaikka iltamaito olisikin vasan noin desi, mutta kun poju tarvii vatsantäyteen, ei riitä se desi. Iltapuuroa annan niin paljon, kuin kelpaa, silti menee tuo määrä ihan helposti:)

Sormiruokaa kannattaa antaa silloin kun syöt itse, usein parasta sormiruokaa on se mitä sun lautasella on, eli vaikka perunaa, keitettyjä vihanneksia, makaroonia. Pakastevihannekset on helppoja, esim kukkakaali-parsakaali jne ne on helppoja syödä kun niissäon kahva valmiina mistä pitää kiinni. Jos vauva osaa pinsettiotteen niin vaikkas hernemaissipaprikaa jne.
Meillä on toimittu niin että vauva syö perheen ruokailun ajan sormiruokaa ja sitten kun olen itse syöny niin syötän vauvalle soseen. Pikkuhiljaa kun sormiruokavalikoima on laajentunu niin soseet pn jääny kokonaan pois.

Puuro kannattaa tehdä ihan tavallisesta puurosta, ei mitään vauvapuuroa enää.

Juu välillä oon antanu kurkkua tai jotain sormiruuaksi, silloin kun itse syömme:) banaania oon koittanu, mut sitä on vaan kiva muussata:D

Oon antanu niitä piltin 8kk puurojauheita,en siis tetrapuuroja, paitsi reissussa ollessa. Seuraava satsi voiskin olla sit ihan esim tavallisia nallepuuroja jo? Tuleepahan ainakin halvemmaksi;)

Yhteistyössä