9 kk neidin päivärytmi ja yöunet

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tinttu83
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Tinttu83

Uusi jäsen
20.09.2010
4
0
1
Meil kohta 9 kk ikäinen neitokainen jonka kanssa on nukkumisien kanssa taiteiltu alusta alkaen. Alkuun nukkui kolmet päiväunet. Nyt noin 2 kk nukkunut 2 päiväunet ja nyt viikon verran on kieltäytynyt nukkumasta toisia päiväunia joten tässä nyt koitetaan pärjättäisiinkö jo yhdillä unilla päivässä. Kerrallaan nukkuu 30 min - 2.5 tuntia. Oon koittanu että klo. 17 jälkeen ei enää nukuta päiväunia, yöunille neiti rupeaa 19-20 riippuu siitä mihin aikaan on päiväunet nukkunu.
Öisin syö vielä kahdesti rintamaitoa (mikä tuntuu et alkaa kohta riittää meikäläiselle valtavan unen puutteen vuoksi). Aamulla on nyt ruvennu heräämään 6.30, sängyllä kyllä pötkötellään viel melkein 7.30 ku en tahdo jaksaa viel niin aikasin nousta.
Olisikko vinkkejä noihin yösyömisiin ja minkälaisia päivärytmejä on samanikäisillä jotka nukkuu yhet päikkärit? Oon miettiny unikouluakin mutta ajatus öisin huudattamisesta ei kyllä kiinnosta yhtään!

Viimeksi muokattu:
Meillä nukuttiin ekat päikkärit 12--> ( 1-2h). Tyttö meni iltaunille 5 aikoihin ja nukkus 30min. Sit ku jätettiin toiset unet pois, eli samoihin aikoihin kuin teillä, niin tyttö nukku normaalisti "ekat" päikkärit ja illalla 19 jälkeen meni yöunille. :)

Oon miettiny unikouluakin mutta ajatus öisin huudattamisesta ei kyllä kiinnosta yhtään!

Pakko nyt kehua meidän unikoulua, joka on kantanut hedelmää =)

Samanikäinen tyttö meillä. Nukkuu kahdet päikkärit, 30-120min.

Lopetin äskettäin imetyksen, yöt olivat ihan silppua. Heräilin itse jopa 30min välein. Tyttö halusi olla tissillä koko ajan.

Saimme jo lääkäristä lähetteen unikouluun, aloimme olla miehen kanssa molemmat jo ihan loppu.

Viimeisenä oljenkortena ennen sairaalan unikoulua pyysimme äitini meille tytön kanssa yöksi. Läksimme muu perhe yöksi pois.

Äitini oli huudattanut (:() tyttöä omassa sängyssään n.20min. Sen jälkeen tyttö nukkui ensimmäistä kertaa elämässään koko yön vain yhdellä herätyksellä. Silittelemällä nukahti takaisin.

Tästä on aikaa viikko. Sen jälkeen yöt ovat menneet uskomattoman hyvin =) =) päiväunillekin saan tytön nukahtamaan omaan sänkyynsä. Protestoi ja kiljaisee siellä muutaman kerran, sitten höpöttelee itsensä uneen muutamassa minuutissa.
Aikaisemmin nukahti vain ja ainoastaan tissille tai olkapäälle...

Huudattaminen on minustakin kamalaa. Mutta kamalaa oli sekin että koko perhe kärsii rikkonaisten öiden takia. Ja näin nopeasti kuitenkin tyttö on alkanut nukahtaa itsekseen.

Voimia ja jaksamista teillekin :hug:

Niin ja yösyötöt lopetettiin meillä samaan aikaan koko imetyksen kanssa. Ihan mainiosti pärjää (meidän neiti ainakin) ilman yösapuskaa. Kunhan oli vain tottunut nukkumaan tissi suussa.
Kunnon iltapala niin jaksaa. Meillä syö puuroa+maitojauhetta+hedelmäsosetta ja näkkäriä.

Kismett, tuohan on loisto juttu! Ehkä meilläkin vielä joskus nukutaan parilla herätyksellä tai jopa ilman heräämistä...

Jos teillä tuo päiväruokailu on kunnossa, niin yöimetyksen voisi tosiaan lopettaa ja aloittaa unikoulun. Me aloitimme refluksilääkityksen tässä viikko sitten ja ruokahalun parannuttua aloitimme tassuttelu-unikoulun. Unikoulun pitää mies, koska tosiaan yösyötöt lopetettiin samassa. Nyt nukutaan yössä jo yksi 5h pätkä/yö, kun ensimmäiset 9kk on nukuttu maksimissaan 2h... Myös päiväunet ovat rauhoittuneet. Ehkäpä voisin pyytää Kismettin tapaan äitini muutamaksi yöksi seuraavaksi. Meilläkin on lähete sairaalan unikouluun, mutta jotenkin vierastan vielä ajatusta.

Meillä tyttö 8kk nukkuu pääsääntöisesti vain yhdet päikkärit n.2h. Joskus nukahtelee hetkeksi autoon, vaunuihin, tms.

Yöunille menee klo 20-21 ja heräilee 7-8 aikaan. Ei syö enää öisin. Hampaat valvottavat aika-ajoin.

Millaisilla perusteilla saa lähetteen unikouluun? Mietin vaan kun meillä ei ole vieläkään nukuttu yhtään koko yötä putkeen, ja lapsi nyt 1v 1kk. Neuvolassa ei ole ainakaan kertaakaan mainittukaan unikoulusta.

Meillä lapsi heräili 6-10krt yössä, pisin unipätkä oli 2h. Perussairaudet suljettiin pois. Lääkäri myös varmisti kyselemällä, että päivärytmi on kunnossa. Meille ei neuvolasta ole ollut mitään apua. Väsyin tilanteeseen ja kävimme yksityisellä lastenlääkärillä.

Alkuperäiseen kysymykseen en muistanut edellisessä vastata, joten tässä meidän päivärytmi:

7-8 Herätys
9.30-10 päiväunille (noin 1.5h)
14-15 päiväunille (noin 1h)
20.30 -21.00 Yöunille

Alkuperäinen kirjoittaja mmitä;22107936:
Millaisilla perusteilla saa lähetteen unikouluun? Mietin vaan kun meillä ei ole vieläkään nukuttu yhtään koko yötä putkeen, ja lapsi nyt 1v 1kk. Neuvolassa ei ole ainakaan kertaakaan mainittukaan unikoulusta.

No siis meillä ainakin oli tilanne se että minä heräilin 30min välein, mies ja esikoinen (2,5v) monta kertaa yössä myös vauvan itkun takia. Ja tätä oli jatkunut puolisen vuotta. Ei ollut voimia itse aloittaa mitään tassuttelua esim.

En odotakaan että pieni nukkuisi koko yön heräämättä. Esikoinenkin oli lähes 2-v kun alkoi nukkua kunnolla. Vieläkin lähes joka yö hän "herää" kerran. Mutta 30min unipätkät ovat kenelle tahansa liian vähän....

Sairaalan unikoulu tuntui ja tuntuu minusta ajatuksena ihan kamalalle. Sinne olisi kuitenkin ollut pakko mennä apua saamaan jos äidistäni ei olisi ollut apua.

Luin tuosta tassuttelusta mut todennäkösesti se ei meillä toimi. Oon sitä koittanut jos illalla herää kesken unien itkemään, ei mitään vaikutusta. Syli ainut missä rauhottuu.
Syömisen puolesta varmasti voitas lopettaakin yösyöttö kun neiti kummiski syö aamu- ja iltapuurot, lounaan, päivällisen ja viel yhen välipalan. Oon jo ruvennu korviketta sekottamaan puuron sekaan ja nokkamukistakin koittanu juottaa ku on vähentyny tuo imetys.(Ei vaan viel oikein tykkää) Pitemmän aikaa tissillä malttanu olla ainoastaan sillon kun nukkumaan rupeaa. Joinakin iltoina ei ole ees suostunu syömään mut on kummiski sit nukahtanu ilman. Herää kyllä niinä öinä jo ensmäisen kerran syömään joskus 23 aikoihin, just ku ite on saanu unenpäästä kiinni. Helppoohan meil sen suhteen on et herää vain sen 2 kertaa yössä ja välit kyllä nukkuu melko hyvin. Mut unta tarviisin, ei oo meikäläistä luotu elämään näin vähillä unilla...

Uusimmat

Yhteistyössä