9 kk vauva jo omaan huoneeseen nukkumaan? Mitenköhän toimii käytännössä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Tiinu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"Tiinu"

Vieras
Vauva nukkuu pääsääntöisesti heräämättä yönsä mutta minä herään vähän väliä kun vauva ääntelee ja pyörii unissaan. Viimeyönäkin olin tunnin- puolentunnin välein kurkkimassa nukkuuko vauva ja odottamassa kaipaako kohta tuttia vai ei. Vauva ei siis herännyt kertaakaan mutta minä olin vähänväliä hereillä eikä aamulla taaskaan ollut olo kovin pirteä.

Aloimme miettiä josko siirtäisimme vauvan jo kohta omaanhuoneeseen nukkumaan. Pelkäsin jostain syystä alussa aivan älyttömästi kätkytkuolemaa ja nousin montakertaa yössä katsomaan, että vauva hengittää ja onhan varmasti hyvässä asennossa selällään. Nyt tuo pelko ei enää ole niin vahvana/kokoaikaisena mielessä mutta heti taas tuli mieleen kun pohdimme vauvan siirtämistä omaan huoneeseen, että se lisää kätkytkuoleman riskiä. Toinen mitä mietin on peitto, vauva saattaa kiskoa sen naamalleen kun haluaa leikkiä ja kaipaa huomiota. Millä kuulen viereiseen huoneeseen jos vauva on kiskonut peiton naaman päälle. Unipussia on kokeiltu mutta se häiritsi vauvaa niin paljon että en jaksanut totuttaa sen käyttöön. Muutenkin mietityttää jos vauva herää niin ehdinkö tarpeeksi nopeasti rauhoittamaan jos vauva nukkuu eri huoneessa. Nyt jos sattuu heräämään rauhoittuu ja jatkaa unia kun laitan tutin suuhun ja paijaan pari kertaa selästä. Jos taas olen jossain muualla kuin makuuhuoneessa muuttuu hätä kovaksi itkuksi nopeasti ja vauva ei ole niin helposti rauhoitettavissa. Mietin itkuhälyttimen käyttöä öisin mutta se vie kyllä pattereita älyttömästi ja sen kautta pienikin tuhina kuuluu todella selvästi eli ei varmaan auta minua nukkumaan öisin.

Toisaalta vauvankin olisi varmaan helpompi tottua nyt pienenä nukkumaan omassa huoneessa kuin vanhempana. Emme ole kovin paljoa käyneet vauvan kanssa tämän tulevassa huoneessa ja se mietityttää pitäisikö alkaa oleilemaan sielläpaljon päivisin ja sitten vasta siirtää pinnasänky sinne, että huone olisi tuttu.

Olisi kiva kuulla vinkkejä miten totuttelu omaan huoneeseen kannattaa aloittaa vai kannattaako vain odottaa, että vauva on vanhempi. Suurin syy miksi hätäilen asiassa on oma nukkumiseni ja huomaan pääni olevan ihan hatara kun yöt ovat jatkuvasti niin katkonaisia. Toisaalta tarvitseeko sitä kotona ollessa pystyäkkään ajattelemaan niin selkeästi ja muistamaan kaikkea.

Meidn kuopus siirtyi omaan huoneeseensa yksin nukkumaan jo 6kk iassa. Juuri samasta syysta,en osannut itse nukkua. Vahan aikaa viela imetinkin yolla,mutta koin helpommaksi kayda kerran yossa vauvan huoneessa imettamassa.

Huvin: kuuletko hyvin vauvan heräämisen vai ehtiikö itku yltyä kovaksi ennen kun olet paikalla? Meidän vauva joko ynisee "yh yh" enemmänkin jokeltelemalla ja sitten alkaa heti kova huuto jos ei endimmäisestä äänestä ymmärrä tulla paikalle. Toisaalta aamuisin varmasn herään ennen vauvaa jos saan nukuttua yöni paremmin.

Kuulostaa siltä että toiseen huoneeseen siirtäminen ei ehkä paranna sinun öitäsi.

Ehkä sä voisit koittaa ensin mennä patjalle olohuoneeseen saatko sinä siellä nukuttua vai hyppäätkö koko yön katsomassa vauvaa.

Meillä ei tuon ikäiset oo pysyny millään keinoin peiton alla( enkä oo heräilly yöllä kohentamaan niiden peittoa). Ovat nukkumeet usein sen peiton päällä. Jos teillä on viileää niin voithan pukea sille pari yökkäriä päällekkäin tms.

Jos en olisi kuullut en varmaan olisi kysynyt aloituksessa onko sitä mitään järkeä käyttää öisin kun kuluttaa pattereita paljon ja pienikin vauvan tuhina kuuluu kovempana. Eli ei varmaan auta minua nukkumaan paremmin kun vauvan äänet ilman itkuhälytintäkin pitävät minut hereillä.

Meillä esikoinen siirtyi omaan huoneeseen muistaakseni ojskus 7kk:n ikäisenä, juuri siksi että mä en saanut unta, kun kuuntelin jokaista vauvan kääntymistä, ähkimistä ja yninää. Meillä on makkarit vierekkäin, niin kuulin ääntelyn kyllä viereisestä huoneesta ennen kuin muuttui itkuksi, havahduin yleensä siihen kun vauva oli heräämässä ja kuului kolahdus, kun tutti putosi lattialle. Kävin viemässä tutin ja silitin vähän, ja vava jatkoi uniaan. Lisäksi meidän huoneessa vauva heräsi ja häiriintyi välillä siitä, kun itse nousin sängystä tai menin sänkyyn, kun en saanut unta ja kävin vessassa ym. ja tuo herääminen taas vaikeutti entisestään mun unen saantia. Pahimpana aikana nukahdin noin viideltä aamulla, hyvällä säkällä jo neljältä... Kannatti todellakin siirtää vauvan sänky, kumpikin alkoi nukkua yönsä vähemmillä heräilyillä.

Esikoinen nukkui unipussissa, mutta toinen ei ole yhtään viihtynyt sellaisessa, eikä peitto pysynyt päällä, lisäksi pelkäsin, että vetää peiton naamalleen ja tukehtuu. Olen ratkaissut ongelman pukemalla lämpimästi, eli yöpuvun päälle vielä muuta vaatetta. Meillä on aika viileää varsinkin kovilla pakkasilla, niin olen laittanut välillä ihan ruskovillan ohuen ja pehmeän villahaalarin, lisäksi käytössä on ollut mm. huputtomia collegehaalareita ja mummo teki villasukat, joissa normaalia pitemmät varret. Riippuu vauvasta ja asunnon lämpötilasta, mikä vaatetus on hyvä, mutta kannattaa kiinnittää huomiota siihen, ettei ole mitään kiristävää tai painavia saumoja.

Siirtäisin tän kakkosenkin eri huoneeseen, mutta meillä ei ole ylimääräistä huonetta, eikä esikoisen kanssa sama makkari vielä toimisi, niin olen välillä nukkunut sohvalla. Onneksi toinen on vähän rauhallisempi nukkuja, niin univaikeudet eivät ole päässet niin pahoiksi kuin esikoisen kanssa, välillä se kääntyily ja unissaan ääntely häiritsee mun nukkumista mutta olen sit tosiaan siisrtynyt sinne sohvalle. Aluksi en saanut siellä unta, koska siellä kuuluu erilaisia ääniä (olen aika herkkä nukkuja...), mutta aika nopeasti siihen oppi.

Yhteistyössä