99% maitolakko päällä!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huolestunut..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huolestunut..

Vieras
Olen ihan hukassa nyt. Meillä poika 6kk, lopettanut maidon juomisen. Eli eilen klo 13 söi lounaalla kiinteitä, ja sen jälkeen ei ole maitoa juonut. Eikä syönyt eilen mitään muutakaan. Meillä on vasta yksi ruoka + puurot + maitoa rinnasta. Ennen poika ollut tosi tarkka, että kahden tunnin välein ruokaa ja maidosta pitää eniten. Yritin monta kertaa päivän aikana, ainakin 15 kertaa saada pojan rinnalle, mutta ei!
Sain illalla pojan syömään maitoa klo 20.30 kun ensin nukutin syvään uneen ja äkkiä tutti pois suusta ja tissi tilalle. Söi tosi paljon.
Sen jälkeen mentiin pesuille ja nukkumaan, iltapuuro jäi väliin(olisi syöty se sitten vasta yli 22.30), ja oletin tietysti, että nyt on lakkoilu ohi, kun kerta söi.
Herättiin klo 01.00 ja poika itki, tietysti, olihan sillä oletettavasti nälkä. Syö yöllä yleensä 2-3 kertaa, eikä herää muuta kuin nälkään. No yritin heti antaa tissiä, ja eikun vaan puri minua, kuten joka kerta kun yritin. Valvottiin sitten tunti tai kaksi, poika ihan tyytyväinen kun en tarjonnut mitään, mutta ei kyllä halunnut nukkuakaan. Annoin pullostakin, kuten jo päivällä, mutta ei kelvannut sen enempää. Viideltä mieheni heräsi ja tuli auttamaan. Hän piti sitten lopulta poikaa sylissä, minä laitoin rintakumin(jotta olisi vähän kuin tutti, joka kelpasi heti innolla) ja täytin sen maidolla lypsämällä. Ei kun tissi suuhun ja poika söi. OLi sitten taas niin ahmatti että. Näki oikein kuinka ahmi maitoa ja kädet heilui miten sattuu.
No, tänään aamulla nukkui pitempään kuin yleensä. Toki varmasti oli väsynyt yöstä. Yleensä herää klo 6-7, ja nyt nukkui vielä 9.00. Laitoin valot päälle ja radion myös hiljaiselle. Poika heräili pikkuhiljaa. Yritin syöttää, ei kelpaa. Annoin puuron, jota söi aika nihkeästi, mutta söi kuitenkin, ja vähän enemmän luumusosetta. Yritin antaa maitoa taas pullosta, mukista ja rinnasta, eikä mikään kelpaa.

Nyt leikkii tyytyväisenä, kuten eilenkin, mutta maito ei kelpaa. Puree joka ikinen kerta kun yritän ja hermostuu hirmuisesti. Mitä ihmettä teen pojan kanssa?? Soitan varmasti tänään soittotunnilla neuvolaan, ja kysyn. Huomenna on aikakin. Mutta ei tämä nyt normaalia ole pojalta joka rakastaa tissillä oloa. Nyt rinnat on niin turvonneet, että sattuu. Auttaisiko pumppaaminen siihen, ettei maidontulo loppuisi. Kuinka hyvin? Ei kai nyt imetys tähän voi tyssätä. :(

Kiitos..!!

Meillä oli alusta asti tasaisesti rintaraivareita (vauva laitokselta asti vain osaimetyksessä). Välillä oli monta päivää, ettei rinta tai korvikekaan oikein tippunut. Itse asiassa koko tämän ensimmäisen vuoden ollaan taisteltu maidon kanssa on se sitten ollut imetys tai korvike. Yksinkertaisesti vauva ei vain tykkää maidosta, koska vettä menisi vaikka kuinka paljon. Jotta kalsiumin määrä täyttyi, meillä alettiin aamuisin ja iltaisin pistämään puuron sekaan maitoa, eli keitettiin todella "tuhti" puuro mikä lantrattiin sitten maidolla. Välipaloina annettiin jogurttivälipaloja (5kk ylöspäin tarkoitettuja) ja onneksi nyt kun 10kk ylittyi sai antaa jo viilejä ja jogurtteja, eli nyt vihdoin on arki helpottanut. Enää ei tarvitse laskea, että 6dl maidon sisältämä (noin 250mg) kalsiummäärä täyttyy, kun 2dl viiliä on jo 260mg. Korviketta meillä menee tällä hetkellä vaihtelevasti 2-3dl.
Tuosta imetyksestä en osaa sanoa mitään. Meillä poika lopetti itse rinnan syömisen 4kk iässä. Silloin oli piiiiiitkä rintaraivarikausi, eikä sen jälkeen ole kaivannut rintaa. Itse olisin halunut jatkaa imettämistä pidempään, mutta näillä eväillä jatkettiin.

Kuulostaapa ikävältä. :( Menee se viimeinenkin Ihan äidin ja vauvan ikioma juttu. Äsken sain vajaa 60ml syötettyä pullosta, pumppasin omaa maitoa siihen. Joi, noh aika lailla kiukkuisena mutta joipa kuitenkin. Rankkaa, vaikka tätä kestänyt vain vuorokauden.
Pitäisi sitten varmaan antaa noita jogurttipilttejä enimmäkseen? Onko niissä juuri tuota kalsiumia sitten, joka korvaisi vähän maitoa, jos tällainen peli jatkuu?
Tarkoititko tuhdilla puurolla sitten siis oikein kunnon kovaa puuroa, eli jota ei söisi kukaan, ja sitten pistit maitoa sekaan? Minä olen tehnyt vedessä aina puuron, ehkäpä on tehtävä nyt sitten maitoon.

Juuri tuota tarkoitin sillä puurolla. Me tehtiin ensin niin, että lämmitettiin maito (ei kuitenkaan kiehuvaksi, ettei ravinteet katoa) ja sitten siihen tehtiin puuro. Mutta taisi sitten käydä niin, että puurohiutaleet eivät turvonneet siinä kunnolla vaan vasta vauvan masussa ja iltaisin varsinkin oli kiukkua ilmassa. Siksi aloimme tehdä uudelleen puuron veteen. Kandee katsoa siitä purkin kyljestä se kalsiumin määrä ja kysyä vielä neuvolasta paljonko se on 6kk:lle. Voit tietenkin kokeilla myös vellejä (purkin kyljessä ainakin lukee, että sillä voi korvata osan päivän maidosta), jos maku on houkuttelevampi kuin maidolla. Olin itse välillä tosi hermostunut tilanteesta, koska aina takaraivossa oli se maitomäärä mikä pitäisi saavuttaa ja harvoin siinä onnistuttiin. Mutta tosiaan nyt 10kk kohdalla se helpottuu, kun voi alkaa antaa muita maitotuotteita. Meillä ainakin maustamaton jogurtti ja rasvaton viili ovat menneet kuin kuumille kiville. Maito on edelleen hankalampaa juottaa.

Vellejä kokeiltiin aikoja sitten ja poika ei juo niitä. Hankala tapaus on kyllä. Sylkee ulos vaan. Korviketta ei sylje, mutta imaisee kerran ja sitten pelleilee pullotutilla, eikä juo. Minun pumpattu maito on ainut mitä suostuu pullosta juomaan, ja vettä hieman. Ennen tosiaan rinta oli lempipaikka, nyt nämä päivät kamalin paikka ikinä. Kiitos vinkeistä!

Meillä rintaraivarit saattoi kestää välillä kolmekin päivää. Pojan ei tarvinnut kuin nähdä mut ja tajuta, että syöttö lähetyy sai kauheet raivarit. Näitä sitten tuli tasaisen tappavasti tuon 4kk aikana. Se oli kyllä tosi hermoja raastavaa ja toisaalta sääliksi kävi myös vauvaa. Tsemppiä! Toivottavasti teillä olisi vain ohimenevä kausi ja rohkeesti vain kokeilemaan erilaisia vauvajogurtteja.

Mitä sinä sait ohjeeksi sitten neuvolassa, jos lapsesi ei oikeasti ottanut maitoa millään tavalla? Juuri jogurtitko? Olivatko siellä yhtään huolissaan, vai onko lapsilla useinkin tällaisia?

Ennen tätä 10kk rajapyykkiä sain ohjeeksi juuri tuon lisätä maitoa muuhun ruokaan, lähinnä puuroon ja näitä vauvoille tarkoitettuja jogurtteja. Eivät kuitenkaan olleen älyttömän huolissaan asiasta mutta joka kerta tästä asiasta kuitenkin keskusteltiin. Nyt sitten on ohjeena, että edelleen puuron joukkoon maitoa, välipalaksi viiliä tai jogurttia. En tiedä kuinka yleistä tämä on. Niin ja jos tämä maidottomuus jatkuu pidempään, siis viikosta toiseen, kannattaa neuvolasta kysäistä pitääkö alkaa antamaan kalsiumlisää murskattuna ruuan joukkoon. Sitä meille myös ehdotettiin, mutta onneksi saatiin kuitenkin ruuan sekaan kohtuullinen määrä maitoa ujutettua, joten siihen ei tarvinnut mennä. Itse tein välillä niin, että kirjasin kaiken lisätyn maidon ylös ja mitä pullosta meni, jotta tiesin todellisen maitomäärän. Raskasta aikaa kyllä on ja ymmärrän huolesi. Välillä niiiiiiin toivoin, että meillä olisi mielummin se tissitakiainen kuin tämä rintaraivarivauva. Niin ja meillä ei ole koskaan toiminut nukutuksessa sen paremmin rinta kuin pullokaan, joten siitäkään ei ollut mitään apua. Toiset kun vaativat unimaidon pitkään.

Hei!
Minun lapsella oli myös vauvana säännöllisin väliajoin rintaraivareita, viimeisimmät taisi olla joskus 8kk ikäisenä. Imetyksen lopetin lapsen ollessa 1v4kk. Minulla auttoi raivareihin, kun imetin vauvan ollessa juuri nukahtamaisillaan tai kevyessä unessa. Vauvalla oli tutti käytössä, jonka avulla "huijasin" rinnalle. Rintaraivarit kestivät päivästä kahteen, jopa kolmeen, mutta en antanut periksi, vaan sitkeästi vaan tarjosin rintaa ja lopulta se kelpasikin. Monet itkut itkettiin yhdessä vauvan kanssa... Mutta jos siis haluat jatkaa imetystä, niin kokeile vaan sitkeästi ja voit vaikka vähentää kiinteiden määrää hetkellisesti, jos maitoa menisi paremmin. Maito on kuitenkin noin pienelle vielä se pääasiallinen ravinto. Jaksamisia tilanteeseen!

Niin, kokeilin kyllä eilen jo monesti tuota nukahtamisvaiheessa imetystä, mutta herra kyllä tajusi tilanteen. Ja ikävämmän asiasta tekee se, että aina kun yritän tarjota, ja kun ei hän halua niin poika puraisee oikein kunnolla ja kun omistaa kaksi kivaa isoa alahammasta niin ei ole kyllä paljon äidillä syytä hymyillä siinä vaiheessa. :(

Yhteistyössä